printlogo


کد خبر: 246831تاریخ: 1400/12/21 00:00
دور دنیا

رایزنی‌های صدر برای تشکیل دولت عراق
مقتدا صدر، رهبر جریان صدر روز پنجشنبه با شخصیت‌های سیاسی عراقی درباره شرایط سیاسی این کشور گفت‌و‌گو کرد. 
به گزارش خبرگزاری سومریه‌نیوز، دفتر این روحانی شیعه عراقی در بیانیه‌ای اعلام کرد از میان شخصیت‌های سیاسی که او به صورت تلفنی با آنها رایزنی کرده می‌توان به مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان، محمد الحلبوسی رئیس مجلس، نوری المالکی رئیس دولت قانون و خمیس الخنجر رئیس ائتلاف حاکمیت اشاره کرد. این موضوع به ابتکار عمل جریان صدر برای تشکیل دولت جدید تعبیر شده است. 
ائتلاف سیاسی الخنجر و الحلبوسی که بعد از انتخابات عراق با مداخله ترکیه و امارات تحت عنوان «السیاده» (حاکمیت) شکل گرفته، به صورت گسترده در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و از سوی فعالان سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است. 
ناظران معتقدند به دلیل اختلافات سیاسی و تحولات جدید بین‌المللی و منطقه‌ای، ابهامات درباره روند تشکیل دولت در عراق ادامه دارد و همین امر، تعیین زمان دقیق شکل‌گیری دولت را در این کشور با مشکل مواجه کرده است. 
***
بایدن: قطر متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه
جو بایدن، قطر را به عنوان «متحد اصلی خارج از ناتو» این کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد. بدین ترتیب قطر در زمره نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای آمریکا، از جمله رژیم صهیونیستی، مصر، بحرین و کویت و جزو متحدان جهانی ماشین جنگی پنتاگون همچون استرالیا و ژاپن قرار می‌گیرد. نه‌تنها مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در قطر قرار دارد بلکه مهم‌ترین پایگاه هوایی سنتکام (مرکز فرماندهی ارتش تروریست ایالات متحده در خاورمیانه) در خلیج‌فارس نیز با نام العُدِیْد معروف به فرودگاه نظامی ابونَخله در جنوب‌غرب شهر دوحه، پایتخت این شیخ‌نشین قرار دارد. 
قطر با  ارتش آمریکا همکاری‌های استراتژیک گسترده‌ای دارد و بایدن در ماه ژانویه در دیدار با امیر قطر به او وعده داده بود این کشور را به عنوان متحد ایالات‌متحده تعیین کند. 
به گزارش منابع پنتاگون، امکان دارد ۳ شیخ‌نشین دیگر و عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، شامل عربستان سعودی، امارات‌ و عمان نیز به عنوان شرکای نزدیک امنیتی آمریکا در خاورمیانه معرفی شوند. 

Page Generated in 0/0080 sec