printlogo


کد خبر: 246832تاریخ: 1400/12/21 00:00
آمریکا با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین و اعزام جنگنده به این کشور مخالفت کرد
وحشت ناتو از گسترش جنگ اوکراین به اروپا

ناتو وحشت این سازمان از گسترش جنگ در اوکراین به دیگر کشورهای اروپا را بازتاب داد. 
 «ینس استولتنبرگ» دبیرکل دانمارکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دیروز گفت درگیری‌ها در اوکراین نباید به جنگی میان ناتو و روسیه تبدیل شود، زیرا تلفات چنین جنگی بی‌شمار خواهد بود. 
او خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت باید هرچه سریع‌تر نیروهای خود را از اوکراین خارج کند در غیر این صورت با تحریم‌های جدیدی مواجه خواهد شد. این در حالی است که نزدیک به 300 مورد تحریم بین‌المللی علیه روسیه در زمینه‌های مختلف باعث شده این کشور رکورددار تاریخ تحریم‌ها باشد. 
دبیرکل ناتو همچنین از متحدان اروپایی این سازمان تحت امر پنتاگون درخواست کرد بودجه‌های دفاعی خود را افزایش دهند. با این حال استولتنبرگ، دولت جو بایدن و دیگر متحدان آنها در ناتو به صراحت با پیشنهاد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور به منظور مقابله با حملات روسیه و همین‌طور ارسال جنگنده به این کشور مخالفت کردند. 
دبیرکل ناتو این اقدامات را عامل کشیده شدن ناتو به جنگ اوکراین و بالعکس جنگ اوکراین به همسایگانش در شرق اروپا دانست. 
دولت آمریکا نیز به نوبه خود ضمن مخالفت با ارسال جنگنده‌هایش به لهستان به ‌منظور جایگزینی با جنگنده‌های میگ ساخت روسیه لهستان و ارسال جنگنده‌های لهستان به اوکراین، عملا بر اشغال قریب‌الوقوع این کشور مهر تایید ‌زده است. 
در همین ارتباط «اسکات بریر» مدیر اطلاعات دفاعی آمریکا در جلسه سنای این کشور گفت منطقه پرواز ممنوع در اوکراین کمکی به محافظت از نیروهای این کشور در برابر حملات روسیه نخواهد کرد. 
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز درباره علت مخالفت واشنگتن با ارسال جنگنده‌های لهستانی به اوکراین ادعا کرد: «ارزیابی ایالات متحده بر اساس چگونگی جلوگیری از وقوع جنگی جهانی انجام شد». 
با این حال دیروز از کنگره خبر رسید 43 سناتور جمهوری‌خواه از جو بایدن خواسته‌اند با لهستان همکاری کند تا جنگنده‌ها و سیستم‌های دفاع هوایی در اختیار اوکراین بگذارد. 
شواهد روزهای اخیر نشان می‌دهد نیروی هوا- فضای روسیه با دقت بالایی تمام پایگاه‌های هوایی، راداری و پدافندی ارتش اوکراین را ۲ هفته پیش در نخستین ساعات حمله به این کشور منهدم کرده است. همین موضوع دلیل مخالفت مقامات نظامی ناتو و واشنگتن با ارسال جنگنده است؛ چرا که جنگنده‌های لهستانی میگ ساخت روسیه که بنا بود از طریق یکی از پایگاه‌های ناتو در آلمان به آسمان اوکراین منتقل شوند، حتی اگر در همان بدو ورود به آسمان این کشور هدف سامانه‌های موشکی ارتش روسیه قرار نگیرند، هیچ پایگاه هوایی امنی برای فرود آمدن ندارند.
 
* سوئد از اوکراین درس گرفت
وزیر دفاع سوئد با وجود درخواست استکهلم برای پیوستن به ناتو، پشت این سازمان را خالی کرد. اخیرا به دنبال حمله روسیه به اوکراین، سوئد و همسایه اسکاندیناویایی‌اش در مجاورت روسیه یعنی فنلاند، مشترکا درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را مطرح کردند. با این حال دولت سوئد با درس گرفتن از سرنوشت شوم اوکراین در بازیچه شدن میان اختلافات غرب و شرق، خیلی زود از این تصمیم برگشته است. با آنکه کابینه ماگدالنا آندرسون، نخست‌وزیر سوئد زیر فشار حزب مخالف پارلمان برای عضویت در ناتو قرار دارد اما او هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «اگر سوئد در این وضعیت تصمیم بگیرد که به ناتو بپیوندد، این منطقه از اروپا را «بی‌ثبات» خواهد کرد و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد».
در همین راستا ویدئویی از پیتر هولتکویست، وزیر دفاع سوئد پخش شد که گفته بود: «تا زمانی که وزیر دفاع این کشور باقی بمانم، سوئد عضو ناتو نخواهد شد».
البته این سخنان مربوط به ۴ ماه قبل در یک برنامه تلویزیونی بود ولی هولتکویست بار دیگر با تاکید مجدد بر اظهارات خود گفت: «من در حال حاضر نظر مشابهی دارم. من همین نظر را بدون استفاده از واژه هرگز مجدد بیان می‌کنم».
به گفته او، سوئد به این خاطر تمایلی به عضویت در ناتو ندارد که عضویت این کشور در ائتلاف مزبور، امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال وزیر دفاع سوئد گفت کشورش بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تمام دوران را در دفاع نظامی انجام خواهد داد و ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی به دفاع اختصاص خواهد یافت. بدین ترتیب بودجه نظامی 6.5 میلیارد دلاری 2021 سوئد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به ۱۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. 

Page Generated in 0/0055 sec