printlogo


کد خبر: 246843تاریخ: 1400/12/21 00:00
افشاگری داریوش مصطفوی از برکناری‌اش توسط خاتمی با سناریو‌سازی مصطفی‌تاج‌زاده
گلکاری تاج‌زاده

محمد رشوند: یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران که در لا‌به‌لای اتفاقات سیاسی میانه دهه 70 شمسی گم شد و رسانه‌های وقت آنطور که باید و شاید نتوانستند - یا نخواستند - به آن بپردازند، برکناری عجیب و ناگهانی داریوش مصطفوی از ریاست فدراسیون فوتبال به بهانه بیماری قلبی بود؛ موضوعی که در همان برهه بسیاری اعتقاد داشتند به هیچ‌وجه نمی‌تواند واقعیت داشته باشد اما برای اینکه خطر تعلیق از سوی فیفا متوجه ما نشود، مصطفوی را قانع کردند تا بدون هیچ مقاومتی دستور رئیس‌جمهور وقت (محمد خاتمی) را بی‌هیچ کم و کاستی اجرا کند. یکی از این افراد که آن روزها در متن اصلی این کودتای سیاسی - ورزشی قرار داشت، مصطفی تاج‌زاده بود؛ همان فردی که امروز از هر روزنه‌ای استفاده می‌کند برای نقد سیستم موجود. حالا اما با افشاگری اگرچه دیرهنگام داریوش مصطفوی مشخص شده او چگونه یک رئیس فدراسیون ورزشی را با دستور رئیس‌جمهور براحتی مجبور به استعفا کرد. با توجه به سیاه‌نمایی‌ها و دخالت در همه امور غیر‌مرتبط اینک تصور کنید در دولت غیر همسو با سیاست‌های تاج‌زاده و دوستانش چنین اتفاقی رخ می‌داد. البته پیش از این به واسطه چند مصاحبه جسته و گریخته از مصطفوی و همچنین سعید فائقی که معاون فنی سازمان تربیت‌‌بدنی وقت به حساب می‌آمد، گوشه‌هایی از دخالت سیاسیون علیه فدراسیون فوتبال برملا شده بود اما حالا مصطفوی شفاف‌تر از همیشه درباره آن کودتا حرف زده است. 
 
* تاج‌زاده مأمور برکناری
بعد از سال‌ها رئیس سابق فدراسیون فوتبال از دخالت مستقیم رئیس‌جمهور وقت در برکناری‌اش پرده برداشت. به گزارش «وطن‌امروز»، داریوش مصطفوی که تا میانه دهه 70 خورشیدی رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود و موفق شد تیم‌ ملی را به جام‌جهانی 1998 فرانسه برساند، بعد از این صعود، ناگهان به بهانه بیماری قلبی از کار برکنار شد. آن روزها نه بحث حساسیت فیفا روی فدراسیون‌های فوتبال به شکل امروز بود و نه رسانه‌های داخلی بدرستی به این موضوع پرداختند البته بعید بود روزنامه‌های پرتعداد اصلاح‌طلب وقت هم به واسطه مشارکتی بودن محسن صفایی‌فراهانی که جانشین مصطفوی شد، علاقه‌ای به مطرح کردن موضوع پیدا کنند. آنهایی که می‌دانستند خودشان را به ندانستن زدند و دیگران هم ترجیح دادند بیماری قلبی را باور کنند. اما حالا مصطفوی به صورت شفاف از کودتایی که از دفتر ریاست‌جمهوری علیه او شکل گرفت حرف زده است. رئیس اسبق فدراسیون فوتبال که میهمان برنامه «ورزشگاه» بود، پای مصطفوی تاج‌زاده را وسط کشید و مدعی شد او نقش اصلی را در برکناری غیرقانونی‌اش داشته است. مصطفوی در این باره گفت: من با 45 میلیون تومان موفق شدم آن تیم را به جام‌جهانی 98 فرانسه ببرم. مشغول برنامه‌ریزی برای 4 سال بعد تا جام‌جهانی 2002 بودیم که ناگهان یک روز همین آقای تاج‌زاده که حالا مرتب صحبت از عدالت می‌کند، با دفتر من تماس گرفت و خواستار حضورم شد. من با تعجب گفتم قرار است وزیر شوم؟ رئیس اسبق فدراسیون فوتبال ادامه داد: بعد از اینکه پیش تاج‌زاده رفتم ایشان به من گفت آقا خواستار برکناری‌ام شده است. گفتم آقا کیست؟ گفت خاتمی. مصطفوی توضیح داد: پرسیدم حالا بگویید جرمم چه بوده که می‌خواهند من را برکنار کنند؟ مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی باید در آن برهه از من حمایت می‌کرد که متاسفانه این کار را نکرد و به پاداش این کار 5 سال بعد همچنان در آن سمت باقی ماند. 
بعد از این برکناری، محسن صفایی‌فراهانی جانشین داریوش مصطفوی در فدراسیون فوتبال شد.
البته هاشمی‌طبا در دوره دوم ریاست‌جمهوری خاتمی، جای خود را به محسن مهرعلیزاده داد و همین موضوع سبب شد او هم بسان داریوش مصطفوی با گلایه از رئیس‌جمهور وقت بگوید: هرگز دلیل این رفتار خاتمی را نفهمیدم، چرا که در آن سال‌ها بخوبی در ورزش جا افتاده بودم که ناگهان رئیس‌جمهور ترجیح داد فرد دیگری را به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی بگذارد. ذکر همین ۲ خاطره و برکناری مشابه مصطفوی و هاشمی‌طبا نشان می‌دهد هر دو به یک شکل از یک کانال مشترک برکنار شدند.

Page Generated in 0/0057 sec