printlogo


کد خبر: 246847تاریخ: 1400/12/21 00:00
فوت 139 نفر در یک شبانه‌روز؛ سیر نزولی آمار ابتلا و مرگ‌
اُمیکرون در ایران سریع‌تر کنترل شد

اسدالله خسروی: موارد فوت، ابتلا و بستری ناشی از کرونا در کشور روند کاهشی به خود گرفته است و چنانچه مردم همراهی لازم و کافی را داشته باشند، بزودی بر سویه اُمیکرون غلبه خواهیم کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سویه اُمیکرون در ایران برخلاف کشورهایی همچون آمریکا با سرعت و دقت بیشتری کنترل شد و در شرایطی که آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر؛ بویژه در بخش مرکزی آمریکا همچنان بالاست، کشور ما در مراحل پایانی غلبه بر اُمیکرون قرار دارد. انجام واکسیناسیون گسترده با سرعت بالا و فرهنگسازی موفق درباره آن، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت ایران در کنترل سویه اُمیکرون کرونا محسوب می‌شود. با این حال اگر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشورمان بهتر بود، این سویه را با مرگ‌و‌میر کمتری پشت سر می‌گذاشتیم. البته چنانچه از زاویه‌ای دیگر به این موضوع بنگریم، متوجه می‌شویم که اگر شرایط و امکانات مناسب برای واکسیناسیون در ایران فراهم نمی‌شد، شاهد افزایش چندبرابری موارد ابتلا و فوت می‌بودیم. 
در همین باره، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ضمن بیان توصیه‌های پزشکی برای سفرهای نوروزی، درباره تأثیر واکسیناسیون در ایران بر موارد مرگ‌ومیر موج ششم کرونا توضیح داد. حسین قناعتی با اشاره به تأثیر واکسیناسیون بر سویه اُمیکرون گفت: در کسانی که واکسن نزده‌اند مرگ‌ومیر حدود 9 برابر بیشتر از کسانی است که واکسن زده‌اند و کسانی که واکسن زده‌اند میزان مرگ‌ومیر بشدت پایینی دارند. 
وی افزود: می‌توانیم بگوییم 100 درصد مردم جنوب شهر تهران دوز اول و نزدیک به 80 درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند و همین مساله باعث شد موج اُمیکرون آنقدر سریع بالا برود و سریعا پایین بیاید. 
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با مقایسه فراگیری اُمیکرون و مرگ‌و‌میر در موج ششم در ایران و آمریکا اظهار داشت: معادل همین اُمیکرون در آمریکا دیده می‌شود که 50 درصد از مردم واکسن زده‌اند، چرا که در آنجا خرافات بیشتر از ایران است و بسیاری از مردم واکسن تزریق نکرده‌اند، مخصوصا در بخش مرکزی آمریکا که خرافات بیشتر است. اُمیکرون در این کشور زودتر از ایران شروع شد و آمار و ارقام مرگ‌ومیر همچنان در آن بالاست. این توفیقی که ما در مهار موج ششم کرونا داشتیم به مساله واکسیناسیون گسترده در کشورمان برمی‌گردد. قناعتی با اشاره به احتمال تبدیل اُمیکرون به آخرین موج کرونا گفت: امیدوار هستیم اگر تغییرات و جهش‌های دیگری رخ ندهد به سمتی برویم که از پاندمی کرونا عبور کنیم و به ‌طرف اپیدمی و آندمی برویم که البته نیازمند همکاری مردم است. 
 
* تزریق دوز چهارم و پنجم واکسن کرونا تصویب شد
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: متقاضیان سفر بین‌المللی که قبلا ۳ نوبت واکسن‌ دریافت کرده و به علت الزامات سفر باید یک یا ۲ نوبت واکسن دیگر دریافت کنند، می‌توانند دوزهای چهارم و پنجم را از واکسن‌های مورد تأیید کشور مقصد دریافت کنند. 
بنا به اعلام تسنیم، کمال حیدری با بیان اینکه با توجه به مصوبه کمیته ملی واکسن کرونا، تجویز نوبت سوم واکسن در گروه سنی 12 تا 18 سال و برای بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی و به فاصله حداقل ۴ ماه از دوز دوم توصیه می‌شود، اظهار داشت: واکسن‌های قابل تزریق در این گروه سنی، به عنوان دوز سوم، واکسن‌های پاستوکووک و سینوفارم است. ملاک تشخیص ضعف سیستم ایمنی ارائه برگه توسط پزشک متخصص بوده و اظهار نظر شخصی و شفاهی افراد مورد قبول نیست. 
 
***
    آخرین آمار ابتلا و فوت   
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به جمعه 20 اسفند‌ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی 3 هزار و 953 بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۷۵۱ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۵۴۴ نفر رسید. 
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 139 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۸ هزار و ۷۱۱ نفر رسید. 
از سویی خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۲۷۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که ۳ هزار و 69 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۴۸ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۴۸۵ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر 148 شهرستان در وضعیت قرمز، 196 شهرستان در وضعیت نارنجی، 101 شهرستان در وضعیت زرد و 3 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۳ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۳۲۲ نفر دوز اول، ۵۶ میلیون و ۷۲ هزار و ۹۶۷ نفر دوز دوم و ۲۴ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۳۰۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۴ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۵۹۳ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز یادشده ۲۵۳ هزار و ۵۹۹ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 


Page Generated in 0/0056 sec