printlogo


کد خبر: 246858تاریخ: 1400/12/21 00:00
مذاکرات وین به دلیل آنچه طرف‌های غربی عوامل خارجی خواندند، بار دیگر به وقفه افتاد
همچنان معطل آمریکا

گروه سیاسی: مذاکرات وین با عدم تصمیم‌گیری آمریکا بار دیگر با وقفه روبه‌رو شد و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران هم به کشور بازگشت. به گزارش «وطن‌امروز»، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز جمعه در توئیتی از نیاز به وقفه در مذاکرات وین به دلیل آنچه عوامل خارجی خواند، خبر داد. 
وی در این باره اعلام کرد: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اما در واکنش به بورل درباره اعلام تنفس در مذاکرات وین در صفحه توئیتر خود نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. وی تاکید کرد: دستیابی به‌ موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. خطیب‌زاده افزود: هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت. در همین حال یک منبع مطلع به خبرگزاری تسنیم گفت که اصلی‌ترین مساله در مذاکرات وین مربوط به تحریم افراد و شرکت‌ها و نهادهایی است که در انتفاع اقتصادی ایران از هرگونه توافقی نقش مؤثری ایفا می‌کنند. وی افزود: از ابتدای مذاکرات ایران خواستار حذف این افراد، نهادها و شرکت‌ها از لیست موسوم به قرمز بوده‌ و طرف آمریکایی با استفاده از حربه‌های مختلف مرتبا این کار را یا به تعویق انداخته یا دبه کرده و رفع آنها را به مسائل فرابرجامی گره ‌زده است. این منبع آگاه خاطرنشان کرد: هم در مواضع رسمی علنی و هم در مذاکره با طرف‌های 1+4 به غربی‌ها و آمریکایی‌ها اعلام شده است که بدون لغو این تحریم‌ها توافق در کار نخواهد بود. وی همچنین با بیان اینکه ظاهرا آمریکا به‌ جای تمرکز بر اتخاذ تصمیم سیاسی لازم در جهت توافق، فرصتش را مصروف عملیات روانی کرده است، اظهار داشت: آمریکا می‌داند که بیش از هرکدام از طرف‌های دیگر برجام به توافق نیاز دارد؛ لذا این کارشکنی‌ها و عملیات روانی بیشتر به ‌ضرر آنها خواهد بود. 
در همین اثنا علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پنجشنبه در توئیتی درباره مذاکرات جاری در وین نوشت: شیوه مواجهه ‫آمریکا‬ با پیشنهادات اصولی ‫ایران‬، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود. ‬‬
 
* گفت‌وگوی بورل و امیرعبداللهیان
همچنین در میانه تحولات پرشتاب پیرامون مذاکرات، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت. بورل در این گفت‌و‌گوی تلفنی اظهار داشت: مذاکرات وین در نقطه حساسی قرار دارد و اکنون آمریکا و ایران در تبادل پیام‌ها باید انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند و تلاش کنند بر محدودیت زمانی غلبه کنند. بورل افزود: موضوع تضمین اقتصادی برای شما مهم است و ما از تحقق آن حمایت می‌کنیم. ما و شما به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق ادامه خواهیم داد، زیرا مسیر طولانی‌ای را طی کرده‌ایم. وی اضافه کرد: شما ایرانی‌ها مذاکره‌‌کننده‌های سخت و توانمندی هستید. 
 
* درخواست‌های جدید آمریکا هیچ توجیه منطقی ندارد
وزیر امور خارجه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از اهتمام و تلاش هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین و پیشرفت‌های حاصله قدردانی و تصریح کرد: اگر واقع‌بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان‌ کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ‌گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور درباره دستیابی سریع به توافق در تناقض است. امیرعبداللهیان افزود: موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم‌ها نباید تحت تاثیر زیاده‌خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد. وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگو با بورل عنوان کرد: آمریکا نمی‌تواند به بهانه فشار افکار عمومی کشورش، هر روز حرف جدید و متفاوتی را از طریق هماهنگ‌کننده به ما منتقل کند. اگر طرف آمریکایی مشکل افکار عمومی را دارد، باید بگویم ما هم مشکل افکار عمومی را در ایران داریم. آنها با حساسیت و دقت بالایی تحولات را رصد می‌کنند و از دولت پاسخگویی و رفع موثر تحریم‌ها و حفظ توان بالای هسته‌ای صلح‌آمیز را مطالبه می‌کنند. امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد: برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست، قابل مذاکره نیست. 
 
* آمریکا: مسائل دشوار کمی در مذاکرات وین باقی مانده است
دولت بایدن هم در این میان اظهار کرد چیزی تا توافق باقی نمانده است. مقامات آمریکایی که تا پیش از این با تعیین ضرب‌الاجل ایران را تهدید به ترک مذاکرات می‌کردند حالا پس از تحولات جدید جهانی می‌گویند طرف‌ها تمرکزشان را روی حل موضوعات نهایی قرار دهند. البته آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با این نوع موضع‌گیری‌ها هرگونه شکست در گفت‌وگوها را متوجه ایران کنند. با این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین خواست بر روی حل‌وفصل مشکلات نهایی جهت حصول توافق تمرکز کنند. به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران تاکید کرد واشنگتن قصد ندارد پیشنهاد جدید یا خاصی در مذاکرات به روسیه بر سر مساله تحریم‌ها جهت حصول توافق ارائه کند. وی در ادامه تصریح کرد که مشکلات کم اما برجسته‌ای در مذاکرات وین باقی مانده است. پرایس همچنین از تمام مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین از جمله روسیه خواست تمرکزشان را بر حل‌وفصل مشکلات نهایی جهت احیای برجام قرار دهند. 
 
* اولیانوف: سرنوشت توافق تنها به روسیه بستگی ندارد
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین عنوان کرد نتیجه مذاکرات وین تنها به روسیه وابسته نیست و دیگر مشارکت‌کنندگان نگرانی‌های دیگری دارند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه پس از دیدار با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین در جمع خبرنگاران گفت: فرجام توافق تنها به روسیه بستگی ندارد. دیگر بازیگران نیز به زمان بیشتری نیاز داشته و نگرانی‌های بیشتری دارند. درباره این مسائل گفت‌وگوهایی در حال انجام است. 
***
    آسوشیتدپرس: آمریکا محموله نفت ایران را توقیف کرد   
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی نوشت: ایالات متحده محموله ۲ نفتکش مظنون به حمل نفت ایران را در سکوت خبری توقیف کرده است. در این گزارش ادعا شده که این نفتکش‌ها بخشی از طرح پیچیده مقابله با تحریم‌ها شامل اسناد جعلی و رنگ‌آمیزی مجدد عرشه کشتی برای پوشاندن محموله‌های غیرقانونی بوده است. طبق این گزارش، جزئیات توقیف که قبلا گزارش نشده بود در یک پرونده مدنی فدرال وجود داشت که ماه گذشته بعد از آنکه کشتی‌های تحت مدیریت شرکت‌های یونانی به دستور نهادهای مجری قانون آمریکا، محموله باارزش خود را به ارزش بیش از ۳۸ میلیون دلار در هیوستون و باهاما تخلیه کردند، از مهر و موم خارج شد. آسوشیتدپرس با بیان جزئیاتی ادعایی افزود: توقیف این محموله‌ها توسط آمریکا به پاییز ۲۰۲۰ بازمی‌گردد. 

 


Page Generated in 0/0054 sec