printlogo


کد خبر: 246866تاریخ: 1400/12/22 00:00
افزایش 50 درصدی اعتبار سریال‌‌سازی، مشکل کندی تولید را حل نکرد
بودجه غیر واقعی سریال‌سازی!

گروه فرهنگ و هنر: بدون شک سریال‌ها و مجموعه‌های جدید تلویزیون از پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها محسوب می‌شوند. سریال‌های جدید در بسیاری مواقع حکم برگ ‌برنده یک شبکه را در جذب مخاطب ایفا کرده‌اند اما در یکی، دو سال اخیر که کشور درگیر مشکلات شیوع ویروس کرونا شده است، برنامه‌سازان صداوسیما هم همانند سایر هنرمندان برای تولید آثارشان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند که در نتیجه شاهد نیمه‌کاره ماندن برخی سریال‌ها و کند شدن روند تولید مجموعه‌های تلویزیونی هستیم. این مساله کار را برای مدیران شبکه‌ها بسیار سخت کرده است و آنها به همین خاطر در یکی، دو سال اخیر با مشکلات بسیاری برای بستن کنداکتور پخش سریال‌ها روبه‌رو شده‌اند. به هر حال با وجود همه این شرایط، برخی برنامه‌سازان صداوسیما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول تولید سریال‌ها و مجموعه‌های جدید تلویزیونی هستند و هنرمندان هم با وجود شرایط دشوار تولید، با تمام وجود جلوی دوربین می‌روند تا کنداکتور شبکه‌های رسانه ملی از سریال‌های جدید خالی نباشد اما به واقع نمی‌توان نقش مشکلات مالی را در توقف یا کندی تولید سریال‌های فاخر انکار کرد. از سوی دیگر سریال‌سازان تلویزیون چند سالی است در یک رقابت نابرابر مالی با سریال‌های شبکه نمایش خانگی دست و پنجه نرم می‌کنند اما نکته قابل توجه اینجاست که مخاطبان پس از تماشای خروجی سریال‌ها در صداوسیما و نمایش خانگی، به مقدار بودجه آثار اهمیتی نمی‌دهند و اثر را بر اساس سلیقه خود انتخاب و قضاوت می‌کنند. 
«حمید شاه‌آبادی» معاون سیما در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها به موضوعاتی چون سریال‌سازی و تاثیر بودجه در سریال‌سازی پرداخته است. معاون سیما درباره رقابت شبکه نمایش خانگی و تلویزیون و بودجه سریال‌های تلویزیونی تصریح کرد: بودجه حتما در کار سریال‌سازی تاثیرگذار است ولی حرف اول را نمی‌زند. بودجه در اینکه ما بتوانیم از چهره‌های نام‌آشنا و بازیگران خوب و همچنین از لوکیشن‌های متفاوت و جذابیت‌های مختلف استفاده کنیم حتما تاثیرگذار است اما عنصر اول شناخت مخاطب و سلیقه او و ارتباط برقرار کردن با ذهن مخاطب است. رسانه برای اینکه بتواند همزمان فرصتی را به صورت میلیونی برای همه برقرار کند از امتیاز منحصربه‌فردی برخوردار است و مطمئنا شبکه نمایش خانگی نقش‌آفرینی خود را دارد. وی اظهار داشت: البته ما سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته اعتبار صرف تولید سریال‌های خود کرده‌ایم و آثار بیشتری تولید شد ولی چون تعدادی آثار هم پیش رو داریم، مراقبت و دقت شد اما به هر حال تمام پروژه‌های ما با مسائل مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. حمید شاه‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر آمار دقیق ندارم ولی فکر می‌کنم حجم تولیداتی که سال ۱۴۰۰ داشتیم با اینکه در سال ۹۹ بویژه در ۶ ماهه دوم آثار زیادی تولید شد و تعداد آثار در سال ۹۹ از سال‌های ۹۵ تا ۹۹ بیشتر بود اما تصورم این است که امسال هم از لحاظ کمیت آمار بیشتری را نسبت به سال گذشته داریم. برای سال ۱۴۰۱ هم نیاز به برنامه‌ریزی‌های قوی‌تری داریم که بخش زیادی از کار انجام شده و تعداد قابل توجهی از سریال‌ها دوربین روشن هستند که نه‌تنها در فروردین و اردیبهشت بلکه در ماه‌های بعدی روی آنتن خواهند رفت. 
در این میان سریال تاریخی «جشن سربرون» از آن دست پروژه‌های بزرگ سیما فیلم محسوب می‌شود که تمام روند تولید آن در سخت‌ترین شرایط کرونایی و اقتصادی به سرانجام رسید. سازندگان این سریال فاخر با اتمام تصویربرداری، نسخه نهایی خود را در قالب سریال ۴۵ قسمتی به سفارش سیما فیلم آماده می‌کنند. این سریال که به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان به روایت قبل از دوران مشروطه می‌پردازد، در طول تولید خود با مشکلات بالای مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. حسن نجاریان، تهیه‌کننده سریال در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره سختی‌های شرایط تولید در دوران کرونا گفت: متاسفانه ۲ مرتبه در ۲ بازه زمانی 40 روزه پروژه ما به خاطر مشکلات مربوط به اپیدمی کرونا با تعطیلی مواجه شد که این تعطیلی‌ها ضرر و زیان سخت مادی و معنوی را به روند تولید سریال وارد کرد و از سوی دیگر با مبتلا شدن برخی عوامل اصلی سریال به کرونا، چندین وقفه کوتاه‌مدت هم به پروژه وارد شد که همه این مسائل سختی‌های تولید در دوران نفسگیر کرونا را دوچندان کرد اما خدا را شکر همه این موارد به خیر گذشت و توانستیم کار تصویربرداری فصل نخست این پروژه را به سرانجام برسانیم. همچنین درباره اقدامات انجام‌شده در گروه سازنده «جشن سربرون» در مقابله با شیوع ویروس کرونا باید گفت از ابتدا با رعایت نکات ایمنی و ارائه دستکش، ماسک و گندزدایی از محل اقامت و تصویربرداری، کار را ادامه دادیم و در کارگاه لباس پروژه، ماسک تولید کردیم و علاوه بر تامین ماسک گروه به گروه دیگری از سازندگان سریال هم ماسک ارائه دادیم که همه این موارد هزینه‌هایی را به ما تحمیل کرد. این در حالی است که خانه سینما هم می‌توانست با استفاده از پتانسیل طراحان و گروه‌های لباس، تهیه ماسک را در برنامه خود قرار دهد که این کار را هم به انجام نرساند. نجاریان درباره برخی انتقادات درباره طولانی شدن روند تولید سریال «سربرون» گفت: جدا از وقفه‌هایی که به خاطر اپیدمی کرونا با آن مواجه شدیم، در مجموع باید گفت روند و سرعت تولید به نسبت تعهداتی که به سیمافیلم داده بودیم، از شرایط مناسبی برخوردار بود، از سویی این واقعیت را نمی‌توان فراموش کرد که سختی تولید سریال‌های تاریخی چندین برابر سریال‌های آپارتمانی است و از یکسری ظرافت و ریزه‌کاری‌های خاصی برخوردار است که در صورت عدم رعایت آن، اثر تاریخی از جذابیت لازم برخوردار نخواهد بود. وی ادامه داد: نکته‌ای که نباید فراموش کرد این مساله است که سینما یک صنعت حرفه‌ای است که بودجه کافی حرف اصلی را در تولیدات آن می‌زند و مسلما هر چه بودجه بیشتری برای پروژه‌های تاریخی دست سازندگانش باشد، آنها می‌توانند ضمن سرعت‌ بخشیدن به روند تولید، اثر باکیفیت‌تری را به مخاطبان عرضه کنند. نجاریان درباره کارگردانی پروژه توسط مجتبی راعی گفت: همان‌طور که همه اهالی سینما می‌دانند آقای مجتبی راعی، کارگردان گزیده‌کاری است و برای هر پروژه وقت بسیاری می‌گذارد. برای جشن «سربرون» نیز ایشان چندین سال وقت خود را صرف پژوهش پروژه کرد که مسلما این مساله به ارتقای سطح کیفی سریال می‌افزاید. وی در پایان درباره زمان پخش سریال اظهار کرد: هنوز صحبتی درباره زمان قطعی پخش انجام نشده اما احتمالا به بعد از ماه رمضان سال آینده می‌افتد تا کار پس‌تولید و فنی تمام شود.

Page Generated in 0/0143 sec