printlogo


کد خبر: 246874تاریخ: 1400/12/22 00:00
دور دنیا

دیروز ۸۱ تن که بیشتر آنها از شیعیان عربستان بودند به قتل رسیدند
بزرگ‌ترین اعدام دسته‌جمعی رژیم سعودی
رژیم سعودی طی بزرگ‌ترین اعدام دسته‌‌جمعی در تاریخ معاصر عربستان اقدام به اعدام 81 تن از مخالفان بازداشت شده خود در منطقه شیعه‌نشین الاحسا کرد. وزارت کشور سعودی دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد صبح شنبه حکم اعدام ۸۱ تن از کسانی که طبق ادعای سعودی‌ها تفکر انحرافی داشته و با گروه‌های تروریستی ارتباط داشته‌اند، اجرا شده است. به گزارش خبرگزاری رسمی واس، طبق بیانیه وزارت کشور سعودی این ۸۱ تن از مخالفان رژیم آل‌سعود بوده و در جریان مبارزات مسلحانه در منطقه شیعه‌نشین و نفت‌خیز الاحسا در شرق عربستان دستگیر شده بودند. سعودی‌ها مدعی‌اند 7 تن از اعدام‌شدگان تبعه یمن و یک نفر تبعه سوریه بوده است. اعدام این افراد در حالی است که در سال‌های اخیر، حاکمیت وهابی و دست‌نشانده ریاض مردم این منطقه را از اصلی‌ترین حقوق اولیه خود نیز محروم کرده است. به همین دلیل شیعیان مناطق شرق عربستان و سواحل جنوبی خلیج‌فارس به طور مسالمت‌آمیز خواستار حقوق خود هستند. بیشترین تعداد اعدام دسته‌جمعی محکومان توسط رژیم سعودی به ژانویه سال 1980 بازمی‌گشت که 63 تن از عوامل گروگان‌گیری در مسجدالنبی مدینه منوره یکجا اعد‌ام شدند. سپس رژیم سعودی با نقش‌آفرینی بن‌سلمان در ژانویه 2016 اقدام به اعدام 47 نفر از جمله چندین فعال شیعه و روحانی شهید باقر نمر النمر کرد. سال 2019 نیز رژیم ریاض 37 تبعه سعودی را که اغلب آنها جزو شیعیان بودند، به طور دسته‌جمعی اعدام کرد.
***
سقف افزایش تولید نفت ونزوئلا  400 هزار بشکه
رئیس اتاق نفت ونزوئلا اعلام کرد در صورتی که آمریکا به شرکای نفتی این کشور مجوز واردات بدهد، کاراکاس می‌تواند تولید نفتش را حداقل 400 هزار بشکه در روز افزایش دهد. 
به گزارش رویترز، رینالدو کوینترو گفت: این افزایش تولید روزانه منوط به آن است که دولت جو بایدن به درخواست‌های شرکای «په ده وسا» شرکت دولتی نفت ونزوئلا مجوز تجارت نفت خام این کشور را بدهد. در این صورت افزایش تولید نفت اعضای اوپک که در ماه ژانویه بنا بر آمار رسمی، به طور متوسط 755 هزار بشکه در روز بود به حدود 1.2‌ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این اقدام می‌تواند ابتدا به نفع شرکت‌های نفتی بزرگ مانند غول نفتی آمریکایی یعنی «شورون» باشد که برای دریافت و تمدید مجوزها برای تجارت یا مبادله نفت ونزوئلا تلاش کرده‌اند. روند نزولی تولید و صادرات نفت خام ونزوئلا در سال 2021 متوقف شد و به 636 هزار بشکه در روز رسید که 12 درصد از سال پیش از آن بیشتر است. با این حال کوینترو، رئیس اتاق نفت ونزوئلا روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: «حتی اگر تحریم‌های نفتی ونزوئلا تنها برای برخی معاملات کاهش یابد، این کشور می‌تواند در نهایت یک میلیون بشکه در روز به تولید اضافه کند و این امر به تزریق سرمایه و اعتماد طرفین در گفت‌وگوها بستگی دارد».کارشناسان نفتی نیز به رویترز گفته‌اند این پیش‌بینی‌‌ها چندان هم خوشبینانه نیست، چراکه هم ونزوئلا و هم دیگر منابع احتمالی که آمریکا روی آنها حساب کرده نیاز مبرم به دکل‌های حفاری و سرمایه‌گذاری هنگفت برای استخراج بیشتر نفت خام دارند که این موانع دست‌کم در کوتاه‌مدت مانع افزایش تولید بیشتر می‌شود. 
در حقیقت ونزوئلا و کشورهای مشابه همین حالا به سقف ظرفیت تولید خود نزدیک شده‌اند. با این حال بحران جهانی انرژی که به دنبال افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب به وجود آمده چنان به آمریکایی‌ها فشار آورده که کاخ سفید هیچ ابایی ندارد از اینکه ژست‌های خود علیه دولت ونزوئلا که آن را تاکنون غیرقانونی می‌خواند، به کناری نهد و دست یاری به سوی کاراکاس دراز کند. 
بهای میانگین بنزین مصرفی در آمریکا طی کمتر از یک سال 45 درصد افزایش یافته و به 4.2 دلار برای هر گالن (4لیتر) سوخت رسیده است در حالی که سقف آن در برخی ایالات آمریکا به نرخ تاریخی 7 دلار هم رسیده است. 
هفته گذشته یک هیات عالی‌رتبه وزارت خارجه ایالات‌متحده به کاراکاس رفت و با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار کرد. فرستادگان دولت دموکرات‌ها از دولت ونزوئلا خواستند به عنوان بخشی از هر گونه توافقی برای برداشتن تحریم‌های نفتی این کشور که از سال 2019 اعمال شده، حداقل بخشی از واردات نفت آمریکا را تامین کند. این در حالی است که هنوز موضع رسمی واشنگتن، به رسمیت شناختن دولت خودخوانده مخالفان به رهبری خوان گوایدو، رئیس سابق مجمع ملی به جای دولت قانونی و منتخب مادورو است. همچنین سفارت ونزوئلا در واشنگتن و ذخیره طلای این کشور در لندن، توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس توقیف شده‌اند. 
***
پیشنهاد عادی‌ساز  روابط آذربایجان و ارمنستان
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از ارائه پیشنهاد ۵ ماده‌ای جدید برای عادی‌سازی روابط به دولت ارمنستان خبر داد. 
به گزارش آناتولی،‌ «جیحون بایرام‌اف» که برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا به ترکیه سفر کرده، دلیل اصلی عدم ارتباط چندین ساله ارمنستان و آذربایجان را فاکتور اشغال برشمرد و گفت: «همه می‌دانیم ارمنستان بیش از 30 سال از اوایل دهه 90 به زور خاک آذربایجان را اشغال کرد که منجر به آوارگی شهروندان آذربایجانی شد». به گفته او به ‌رغم 4 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نفع آذربایجان، نتیجه‌ای درباره اشغالگری حاصل نشد، این نیز یکی از موانع اصلی بر سر راه برقراری روابط بود. او ضمن اشاره به اعلام آمادگی الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان برای امضای پیمان صلح با ارمنستان تصریح کرد: «نزدیک به یک سال است که هیچ پاسخی به پیشنهاد ما از سوی ارمنستان داده نشده است. طرف آذربایجانی برای نشان دادن حسن نیت خود اخیرا پیشنهاد جدیدی به ارمنستان داده است. یک سند یک صفحه‌ای بر مبنای اصول روابط بین‌الملل ارائه شده که هیچ مورد غیرعادی در آن وجود ندارد. هیچ پیش‌شرطی برای آغاز روند مذاکرات قابل قبول نیست، باید یک گروه همکاری دوجانبه تشکیل شده و کار خود را آغاز کند».

Page Generated in 0/0066 sec