printlogo


کد خبر: 246875تاریخ: 1400/12/22 00:00
نماینده روسیه در شورای امنیت اسناد «تأسیسات تحقیقات بیولوژیکی» تحت پوشش دولت واشنگتن را ارائه داد
اسرار جنگ ‌‌زیستی آمریکا در اوکراین

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه به درخواست روسیه تشکیل شد، به اتهام‌زنی‌های متقابل این کشور و طرف‌های غربی درباره جنگ ‌زیستی و کاربرد تسلیحات غیرمتعارف در اوکراین انجامید. در این نشست اضطرای «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در شورای امنیت اسناد علیه علیه دولت اوکراین مبنی بر راه‌اندازی آزمایشگاه‌هایی با همکاری دولت آمریکا در این کشور با هدف تولید سلاح‌های بیولوژیکی ارائه داد. سرلشکر «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه هفته گذشته به دنبال انتشار برخی اسناد توسط وزارتخانه متبوعش اعلام کرد: «اسناد نشان می‌دهد در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی که در اوکراین ایجاد و از سوی آمریکا تأمین مالی شده‌، آزمایش‌هایی با نمونه‌هایی از ویروس کرونای خفاش انجام شده است. هدف از این کار و سایر مطالعات بیولوژیکی با بودجه پنتاگون در اوکراین، ایجاد مکانیزمی برای گسترش مخفیانه پاتوژن‌های مرگبار بوده است». 
بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه، یافته‌ها نشان می‌دهد آمریکا قصد دارد در سال ۲۰۲۲ روی عوامل بیماری‌زای پرندگان، خفاش‌ها و خزندگان در اوکراین تحقیق کند و امکان انتقال بیماری تب خوکی آفریقایی و سیاه‌زخم از طریق این حیوانات را بررسی کند. مسکو قبلاً اطلاعاتی ارائه داده بود که نشان می‌داد آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای بهره‌برداری از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین هزینه کرده است. به گزارش اسپوتنیک، پولیانسکی شواهدی را که اخیرا توسط وزارت دفاع روسیه در مراکز مورد ظن در اوکراین یافت شده، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده است. بر اساس این گزارش، به چندین لابراتوار بیولوژیکی در اوکراین که از حدود یک دهه پیش از سوی نهادهای نظامی آمریکا کمک مالی دریافت می‌کردند، دستور داده شده «نمونه‌های پاتوژن‌های خطرناک را نابود کنند». از نگاه وزارت دفاع روسیه، این اثباتی بر این مساله است که آنها روی تسلیحات جنگ زیستی کار می‌کردند. به دنبال این افشاگری و با وجود انکارهای اولیه مقامات واشنگتن، «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه ایالات متحده در امور سیاسی موسوم به ملکه کودتای اوکراین، روز هشتم مارس ۲۰۲۲ وجود «تاسیسات تحقیقات بیولوژیکی» با بودجه آمریکا در اوکراین را تایید کرد. او اذعان داشت واشنگتن برای این لابراتوارها کمک تامین می‌کرده اما همچنان اتهامات مطرح شده از سوی مسکو درباره اینکه کی‌یف در این مکان‌ها تسلیحات پیشرفته بیولوژیکی تولید می‌کند را رد می‌کند. از طرف دیگر با اطلاعات مرکز مقابله با عدم اشاعه نیروهای مسلح آمریکا مربوط به ۱۷ ژوئن ۲۰۱۰ مشخص شد چطور «ریچارد لوگار» سناتور وقت آمریکا افتتاحیه آزمایشگاه مرجع مرکزی موقت در اودسا را مورد استقبال قرار داده بود. لوگار در آن زمان گفته بود: «این همکاری مداوم بین شرکای «نان- لوگار» باعث امنیت برای همه در مقابل تسلیحات کشتار جمعی و استفاده احتمالی تروریستی می‌شود و همچنین از بروز پاندمی‌ها و پیامدهای سلامت همگانی نیز جلوگیری به عمل می‌آید».
بر اساس این مقاله که ابتدا توسط سایت  BioPrepWatch.com منتشر شد، این تاسیسات «یک لابراتوار سطح ۳ امنیت بیولوژیکی است که خطرناک‌ترین پاتوژن‌ها در زمین مانند سیاه‌زخم و تب کیو را نگهداری می‌کند. این مرکز بویژه برای بررسی این پاتوژن‌ها تاسیس شده است».
در ضمن بر اساس گزارش آرشیوی مربوط به این لابراتوار، مذاکرات برای ایجاد این مرکز در اوکراین به ۲۰۰۵ بازمی‌گردد. در آن زمان، لوگار و باراک اوباما که هنوز سناتور بود، با مقام‌های اوکراینی در جهت تلاش برای مطالعه و کمک به جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای مرغی هماهنگ می‌کردند. بر اساس یافته‌های وزارت دفاع روسیه، آنفلوآنزای مرغی «به صورت تصادفی یکی از پاتوژن‌هایی بود که آزمایشگاه‌های کی‌یف در زمینه گسترش احتمالی پاتوژن‌های خطرناک از طریق مهاجرت پرندگان از اوکراین به روسیه روی آن مطالعه می‌کردند».
سرانجام اوکراین توافقنامه‌ای را با ایالات متحده بر اساس قانون نان- لوگار امضا کرد که به دنبال حذف تسلیحات کشتار جمعی از کشورهای جدا شده از شوروی بود و با ساخت یک آزمایشگاه مدرن برای رسیدگی و مطالعه «پاتوژن‌های خطرناک» در خاک خود موافقت کرد. این یافته‌ها در حالی منتشر شده که «ویلیام برنز» مدیر سیا گفته اوکراین هیچ تحقیقاتی درباره «پاتوژن‌های خطرناک که به عنوان تسلیحات بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند» انجام نداده است. او همچنین این موضع‌گیری روسیه را تبلیغات دولتی و توجیهی برای «حملات با پرچم دروغین» دانسته است. روسیه سال 2018 نیز آمریکا را به انجام مخفیانه آزمایش‌های بیولوژیکی در آزمایشگاهی در گرجستان که مانند اوکراین، از جمهوری‌های شوروی پیشین است و می‌کوشد به ناتو و اتحادیه اروپایی بپیوندد، متهم کرده بود. 
در همین ارتباط، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در توئیتی در صفحه رسمی خود نوشت: «فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی آمریکا در اوکراین صرفا نوک یک کوه یخ است. تعداد کل آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا ۳۳۶ آزمایشگاه است که در ۳۰ کشور تحت کنترل آن وجود دارد». او پیش‌تر در جریان منازعه بر سرمنشأ ویروس کرونا با طرف‌های غربی، از آمریکا خواسته بود درباره فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی خود در داخل و خارج از این کشور توضیح دهد. ادعاهای روسیه در این رابطه در جلسه روز جمعه شورای امنیت از سوی نمایندگان آمریکا و اوکراین در شورای امنیت تکذیب شد. آمریکا و انگلیس پیش‌تر در نشست ماهانه شورای امنیت سازمان ملل همزمان با آغاز حمله روسیه به اوکراین، علاوه بر ادعاهایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ سوریه که پرونده‌اش به دلیل نقض داده‌ها همچنان باز مانده است، موضوع استفاده روس‌ها از بمب‌های خوشه‌ای و شیمیایی در اوکراین را نیز مطرح کردند.

Page Generated in 0/0052 sec