printlogo


کد خبر: 246916تاریخ: 1400/12/23 00:00
اعتراف معاون زلنسکی به محاصره کی‌یف
شلیک به ناتو در غرب اوکراین

گروه بین‌الملل: در مهم‌ترین تحول هجدهمین روز حمله روسیه به اوکراین، منابع محلی از هدف قرار گرفتن یک مرکز آموزشی و مستشاری خارجی در مرزهای غربی این کشور با لهستان خبر دادند. بر اساس نخستین گزارش‌ها این حمله سنگین توسط نیروی هوایی روسیه به شهر یاوروف در منتهاالیه غرب اوکراین در ۲۰ کیلومتری مرز لهستان انجام شده است. مرکزی که هدف قرار گرفته، یک مرکز آموزش نیروهای اوکراینی و خارجی بوده که اساتید نظامی عضو کشورهای ناتو در آن مشغول کار بوده‌اند. 
مقامات روس حتی پیش از حمله به اوکراین مدعی بودند نظامیان این کشور عملا بدون اعلام رسمی وارد ائتلاف با سازمان ناتو به رهبری آمریکا شده‌اند. 
۱۸ روز از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد، مناطق غربی خاک این کشور جز چند مورد حملات موشکی به پایگاه‌های هوایی، آرامش نسبی داشته و از میدان نبرد دور بوده‌؛ همین امر موجب شده کشورهای غربی با استفاده از گذرگاه مرزی اوکراین با کشور لهستان، با خیال راحت اقدام به ارسال محموله‌های بزرگ تسلیحاتی نظیر موشک‌های ضد زره و سامانه‌های پدافندی دوش‌پرتاب برای ارتش اوکراین کنند. 
به نظر می‌رسد حملات اخیر به غرب اوکراین - از جمله حملات سنگین موشکی به پایگاه‌های هوایی لفیف، مهم‌ترین شهر این منطقه- در راستای آغاز عملیات محاصره کامل اوکراین توسط نیروهای روس باشد. بر این اساس احتمال می‌رود بلاروس تنها دولت متحد رسمی روسیه در جنگ اوکراین برای بستن مرزهای کوهستانی غرب اوکراین با ۳ کشور اروپایی لهستان، اسلواکی و مجارستان برای نخستین‌بار به طور مستقیم وارد این جنگ شود. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، قوای مشترک ارتش روسیه و بلاروس دست به تجمع نیروی قابل توجهی در منطقه لویوف در جنوب غرب بلاروس و مرز شمال غرب اوکراین زده‌اند که ممکن است نشانه‌ای بر حمله احتمالی آنها به سمت مرزهای اوکراین با لهستان و قطع مسیر ارسال سلاح ناتو به این کشور باشد. 
همچنین پس از آغاز نبرد، بسیاری از کشورهای اروپایی سفارت خود در کی‌یف و مراکز اطلاعاتی و جاسوسی در پایتخت اوکراین را به سمت مناطق غربی و مرز لهستان منتقل کرده بودند که با حمله احتمالی روسیه از این محور احتمالا ناچار به جا‌به‌جایی مجدد خواهند شد. 
 
* نشست امروز شورای امنیت با محوریت اوکراین
امروز دومین نشست پیاپی شورای امنیت سازمان ملل با موضوع جنگ اوکراین برگزار می‌شود. نشست قبلی روز جمعه به درخواست روسیه برای ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های غیرقانونی آمریکایی‌ها در اوکراین با محوریت جنگ ‌زیستی برگزار شد که در آن اسنادی از آزمایشگاه‌های نظامی بیولوژیک آمریکا در این کشور ارائه شد. قرار است امروز نیز در شورای امنیت، مذاکراتی درباره سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) برگزار شود. به گفته دیپلمات‌ها، انتظار می‌رود «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان در این نشست سخنرانی کند و محور آن تمرکز روی کمک‌های بشردوستانه به اوکراین باشد. 
 
* سفر وزیر خارجه قطر به مسکو
وزیر خارجه قطر دیروز به مسکو پرواز کرد. گفته می‌شود هدف از این سفر گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و حمله روسیه به اوکراین باشد. پس از هیات دیپلماتیک عالی‌رتبه اسرائیلی این دومین هیات سیاسی یک دولت خارجی است که پس از آغاز حمله به اوکراین وارد روسیه می‌شود. 
 
* 6 کشته در حمله اوکراینی‌ها به یک بیمارستان
کارکنان بیمارستان مرکزی شهر والنوواخا به خبرگزاری نووستی روسیه گفته‌اند نیروهای مسلح اوکراین توسط یک تانک و سامانه موشکی گراد به این بیمارستان به همراه بیماران بستری در آن شلیک کرده‌اند. بر اثر گلوله‌باران این بیمارستان و حیاط آن در شهر والنوواخا در جنوب شرق اوکراین، دست‌کم 6 نفر جان باختند. پیش از این نیز به دنبال تصرف این شهر توسط نیروهای جمهوری دونتسک، این بیمارستان توسط نارنجک‌انداز و تانک‌های اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته بود. 
با وجود کامل شدن محاصره کی‌یف، به نظر می‌رسد ارتش روسیه در هجدهمین روز حمله به اوکراین طرح جدیدی را برای وادار کردن دولت مستقر در پایتخت به تسلیم در دست بررسی دارد.  طبق برآوردهای سازمان اطلاعات آلمان که سقوط کی‌یف را تا ۲ هفته دیگر پیش‌بینی کرده است، به نظر می‌رسد این راهکار موثر واقع شود. 
در چنین شرایطی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای مذاکرات جدید با مسکو به تکاپو افتاده است. او بار دیگر در یک تماس تلفنی یک ساعته با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تلاش‌ها برای میانجیگری به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. البته تاکنون میانجیگری‌های نمایشی تل‌آویو بین مسکو و کی‌یف به نتیجه‌ نرسیده است. در آخرین تماس 2 طرف، بنت از طرف کرملین از زلنسکی خواسته بود برای پایان دادن به بحران خود را تسلیم روس‌ها کند که از نظر اوکراینی‌ها موضعی تحقیر‌آمیز تلقی شده بود. 
 
* محاصره کامل کی‌یف
 دیروز اما «میخایلو پودولیاک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد کی‌یف تحت محاصره قرار دارد و نیروهای ارتش و داوطلبان در حال آماده‌سازی در نقاط مختلف شهر برای مقابله با ورود روس‌ها هستند. پیش‌تر منابع نظامی روس اعلام کرده بودند آخرین مفرهای جنوبی و غربی این شهر نیز بسته شده‌ است. 
تمرکز قوای سنگین نیروهای اوکراینی در ورودی‌ها برای دفاع از پایتخت در مقابل انبوهی از واحدهای مهاجم که از 3 محور براووری(شمال شرق)، ویشگوراد در دهانه ورودی رود دنیپرو به کی‌یف (شمال) و ایرپین(شمال غرب) شهر را در محاصره گرفته‌اند، باعث شده مرکز فرماندهی عملیات ارتش روسیه به فکر یک راه جایگزین برای فشار آوردن به زلنسکی و کابینه در حصر او باشد. طی یک هفته اخیر وضعیت میادین نبرد در ۳ جبهه اصلی شرقی، شمالی و جنوبی خاک اوکراین با ثبات نسبی و عدم تغییر قابل توجه در خطوط تماس طرفین همراه بود اما بتدریج ارتش روسیه در حال اجرا کردن طرح نهایی خود برای کنترل شهرهای مهم اوکراین است. البته می‌توان گفت یکی از دلایل توقف نسبی پیشروی روس‌ها در این مدت، چشم داشتن کرملین به مذاکرات با هیات نمایندگی اوکراین بویژه مذاکرات مستقیم میان وزرای خارجه 2 طرف در آنتالیای ترکیه بوده است. همچنین می‌توان به زمانبر بودن روند تغییر آرایش نیروهای روس و جایگزینی نیروهای وظیفه با نیروهای حرفه‌ای در خطوط مقدم اشاره کرد. در جبهه شرقی روس‌ها کار چندان دشواری ندارند، چرا که بعد از سقوط خارکف، شهر بزرگی در این محور باقی نمانده است. 
در جبهه جنوبی از آغاز نبرد قابل پیش‌بینی بود که استراتژی ارتش روسیه پیشروی از جبهه شبه‌جزیره کریمه تا شهر خرسون در شمال این منطقه است که با تصرف این شهر با موفقیت همراه بود؛ سپس پیکان حملات و پیشروی‌ها به سمت بندر ماریوپل در جنوب شرق اوکراین نشانه رفت و از یک هفته قبل ارتش روسیه از غرب و شبه‌نظامیان منطقه دونباس از شرق به دروازه‌های این شهر رسیده و موفق به محاصره کامل آن شدند؛ روسیه تلاش زیادی کرد با مذاکره با مسؤولان شهر و قوای اوکراینی حاضر در این بندر به شکل مسالمت‌آمیز کنترل آن را به دست گیرد و چندین دور آتش‌بس و ایجاد کریدورهای انسان‌دوستانه به منظور خروج غیرنظامیان نیز اجرا شد اما در نهایت مدافعان اوکراینی حاضر به پذیرش مصالحه و خروج از این منطقه نشدند. در نهایت دیروز روس‌ها کنترل کامل این بندر را به دست گرفتند. 
رئیس‌‌جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد همه کریدورهای بشردوستانه مورد توافق با طرف روس از تعدادی از شهرهای این کشور در روز شنبه کار می‌کردند و 12 هزار و 729 نفر در طول روز از طریق آنها تخلیه شدند. همچنین طبق برخی گزارش‌ها خبرنگار یک رسانه آمریکایی در جریان درگیری‌های حومه شهر کی‌یف در ایرپین کشته شده است.
 
* گلوله‌باران غیرنظامی‌ها توسط ارتش اوکراین
با وجود ادعاهای دولت اوکراین درباره حملات روس‌ها به مناطق مسکونی این کشور، ارتش اوکراین خود نیز به گلوله‌باران مناطق مسکونی شرق این کشور ادامه می‌دهد. به گزارش اسپوتنیک، نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش‌بس دیروز اعلام کرد 15 نفر از اهالی جمهوری خودخوانده دونتسک در نتیجه گلوله‌باران این منطقه توسط نیروهای اوکراینی مجروح شده‌اند و 40 خانه و ۷ تأسیسات زیربنایی از جمله یک ایستگاه آتش‌نشانی آسیب دیده‌ است.  بر این اساس، نیروهای مسلح اوکراین طی روزهای شنبه و یکشنبه 20 بار با استفاده از توپخانه و خمپاره‌انداز به دونتسک و مناطق اطراف آن شلیک کردند و در مجموع 252 گلوله توپ به مناطق مختلف این منطقه اصابت کرده است.  عمده ساختار گارد ملی اوکراین در منطقه دونباس در شرق این کشور را نیروهای گردان آزوف تشکیل می‌دهند که اعضای آن نازی‌هایی از مناطق غربی و از سراسر جهان هستند که تحت نظارت مستشاران آمریکایی دوره دیده‌اند. 
یکی از سوالات مهم درباره این گروه از نیروهای نژادپرست تحت فرماندهی نیروی زمینی ارتش اوکراین این است که به جای انتقال به محورهایی که ارتش روسیه در حال پیشروی به خاک اوکراین هستند، به محاصره مناطق روس‌نشین دونتسک و لوهانسک ادامه می‌دهند. یکی از گردان‌های نازی وابسته به گارد ملی اوکراین موسوم به گردان آیدار - نام یک لشکر نظامی دوران هیتلر در اوکراین- در نخستین روزهای آغاز حمله روسیه در مناطق حد‌فاصل دونتسک و ماریوپل در جنوب شرق این کشور، منهدم و متلاشی شد.
***
    پولیانسکی: تحریم‌‌ها به خودکفایی روسیه  می‌کند     
«دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل دیروز اعلام کرد تحریم‌های کشورهای غربی تنها به خودکفایی بیشتر در روسیه منجر شده و خروج شرکت‌های اروپایی و آمریکایی صرفاً به معنای از دست دادن سهم آنها در بازار روسیه خواهد بود. دیپلمات روس در واکنش به سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های غرب ظاهرا منجر به نابودی اقتصاد روسیه خواهد شد، نوشت: «روسیه بر این اضطراب ناشی از اقدامات عجولانه غربی‌ها غلبه خواهد کرد و در سایه تحریم‌ها مهارت‌های خودکفایی بیشتر کشور را توسعه خواهد داد و در واقع این شرکت‌های آمریکایی و اتحادیه اروپایی هستند که بازار بزرگ و پرسود ما را از دست خواهند داد».

Page Generated in 0/0064 sec