printlogo


کد خبر: 246936تاریخ: 1400/12/23 00:00
پلمب ۱۰۰۸ واحد صنفی به خاطر تخلفات کرونایی در یک هفته
رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آستانه سفر‌های نوروزی 57 درصد است

مهدی حبیبی: نزدیک به 35 هزار مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی در اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا در بازه زمانی یک هفته‌ای اخطار گرفتند و به مراجع قضایی معرفی شدند. همچنین ۱۰۰۸ مورد از این مراکز پلمب شدند. در شرایطی که تنها چند روز به تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ باقی مانده است، کرونا در کشور آرام‌تر شده و روند ابتلا در استان‌های کشور نیز کاهش یافته است اما متخصصان همچنان هشدار می‌دهند که انجام سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها، آن هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون می‌تواند مجددا آتش کرونا را در کشور شعله‌ور کند. بر اساس تاکید مسؤولان وزارت بهداشت، با توجه به نزدیک بودن تعطیلات نوروزی در شرایط فعلی تکمیل واکسیناسیون در بالغین و کودکان سهم بسزایی در افزایش ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون و کاهش نیاز به بستری و همچنین مرگ‌ومیر بیماران «کووید-۱۹» دارد. همچنین رعایت توصیه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین برای داشتن نوروزی آرام و همراه با سلامتی نباید اجازه داد کرونا میهمان خانه‌های‌مان شود و باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون را جدی بگیریم. 
 
* آمار پایین رعایت پروتکل‌ها
بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ (از 14 تا ۲۱ اسفند ماه)، همچنان پایین و بالغ بر 58.65 درصد بوده است. این در حالی است که سفر های نوروزی پیش رو است و در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها احتمال شیوع دوباره کرونا محتمل است. در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰، بالغ بر 62.37  درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان کرمانشاه با 72.78 درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان هرمزگان با 51.85 درصد بوده است. همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۴ تا ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰، بالغ بر 62.37 درصد بوده است که سالن‌های سینما و فرودگاه‌ها با ۱۰۰ درصد بیشترین میزان رعایت و رستوران‌ها با 57.42 درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند. میانگین رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰، حدود 57 درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان خراسان جنوبی با 66.37 درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با 44.14 درصد بوده است. 
همچنین میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور از ۴ تا ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰، تقریبا 57 درصد بوده که فرودگاه‌ها با 91.67 درصد بیشترین رعایت و پاساژها با 48.62 درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند. 
طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰، از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۲۱۰۷۷۹ مورد بازرسی انجام شده است. 
همچنین طی این مدت تعداد ۳۴۱۹۹ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفتند و به مراجع قضایی معرفی شدند. همچنین ۱۰۰۸ مورد از این مراکز پلمب شده‌اند. 
مطابق گزارش آخرین وضعیت بخش بهداشت شکایات مردمی سامانه ملی پاسخگویی ۱۹۰ وزارت بهداشت از تاریخ ۳۰ بهمن تا ۷ اسفند ۱۴۰۰، بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی نانوایی‌ها بودند که اکثرا به دلیل عدم رعایت بهداشت دست و عدم استفاده از ماسک توسط کارکنان گزارش می‌شود. شکایت از مدارس با فراوانی موضوع شکایت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیز ۳۲ مورد شکایت بوده است. بر اساس شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، بیشترین میزان شکایت مربوط به بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها با ۳۴ درصد بوده است. شکایت از سلف سرویس و رستوران‌ها با ۲۵ درصد، اغذیه‌فروشی، ساندویچی و پیتزایی با ۱۷ درصد، اماکن مسکونی با ۱۳ درصد و نانوایی‌ها با ۱۱ درصد در رده‌های بعدی شکایات مردمی ثبت شده در سامانه ۱۹۰ قرار دارند. 
 
***
    آخرین آمار ابتلا و فوت کرونا   
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 22 اسفند‌ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۳۳۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۶۱۰ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۹۳ نفر رسید. همچنین در طول این 24 ساعت (ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه)، متاسفانه ۱۱۸ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۸ هزار و ۹۴۹ تن رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۲ هزار و ۸۳۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۴۸ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۹۴۷ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. گفتنی است در حال حاضر ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز، 186 شهرستان در وضعیت نارنجی، 154 شهرستان در وضعیت زرد و 9 شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۳ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۹۱۶ نفر دوز اول، ۵۶ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۶۴۲ نفر دوز دوم و ۲۵ میلیون و ۶۱ هزار و ۱۹۶ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و بدین ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۷۵۴ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز یادشده  ۲۵۲ هزار و ۹۳۹ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

Page Generated in 0/0059 sec