printlogo


کد خبر: 246941تاریخ: 1400/12/23 00:00
نشانه‌های جدی از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید خودروهای داخلی و آزاد شدن واردات از سال آینده
بازار خودرو سال 1401 رقابتی می‌شود؟
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید اخیر رئیس‌جمهور از شرکت ایران‌خودرو: تا زمانی که صنعت خودروسازی رقابتی نشود، امکان حل مسائل و چالش‌های فعلی میسر نخواهد شد

گروه اقتصادی: طبق اظهارات مسؤولان، ممنوعیت واردات خودرو که از سال ۹۷ با مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران ۳  قوه اعمال شده بود، بهار ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد و آنطور که مجلس شورای اسلامی در بودجه 1401 مصوب کرده است، 50 هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز (هیبریدی و برقی) وارد می‌شود. 
تاکنون جزئیاتی درباره تعرفه خودروهای وارداتی اعلام نشده است و کشورهای مبدا واردات نیز مشخص نیست اما آنچه هویداست مجاز شدن واردات خودرو تا حدودی باعث تعادل بازار داخلی می‌شود. با این وجود نمی‌توان از رقابتی شدن بازار خودرو با این واردات محدود سخن گفت، هر چند این اتفاق یک گام بلند در راستای این موضوع خواهد بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ارائه طرح‌های نخبگان که این بار با موضوع راهکارهای برون‌رفت صنعت خودرو از چالش فعلی برگزار شد، با اشاره به بازدید اخیر رئیس‌جمهور از شرکت ایران خودرو اظهار داشت: تا زمانی که صنعت خودروسازی رقابتی نشود، امکان حل مسائل و چالش‌های فعلی میسر نخواهد شد و شاهد خروج از انحصار، تنوع و اصلاح قیمت و افزایش کیفیت خودرو نخواهیم بود. 
اواسط بهمن‌ سال جاری رهبر حکیم انقلاب در دیدار جمعی از تولید‌‌کنندگان و صنعتگران، لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: «حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع بویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن اعتراض دارند».  
از سوی دیگر نباید فراموش کنیم چندی پیش نیز اتفاق ناراحت‌کننده‌ای در جنوب کشور رخ داد که خیلی‌ها را در شوک فرو برد؛ برخورد زنجیره‌ای 59 خودرو در محور بهبهان که موجب شد 5 نفر از هموطنان‌مان را از دست بدهیم؛ نکته مهم این حادثه اما باز نشدن کیسه‌ هوای خودروهای داخلی بود.
از طرف دیگر اواسط آذر سال جاری نیز خودروسازان قیمت‌های جدید محصولات تولیدی خود را اعلام کردند و این در شرایطی بود که با مجوز ستاد تنظیم بازار، تمام خودروها با رشد ۱۸ درصدی قیمت مواجه شدند. برآیند این اتفاقات موجب شد حتی سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه استیضاح قرار بگیرد. وضعیت نامناسب صنعت خودرو موجب شد رئیس‌جمهور شخصا پیگیر موضوع شود و هفته دوم اسفند سال جاری به صورت از پیش اعلام نشده از پارکینگ‌ها و خط تولید شرکت ایران خودرو بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل این شرکت تولیدی قرار گرفت. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی پس از حضور در این کارخانه تولیدی دستوراتی را برای حل چالش‌های صنعت خودرو صادر کرد. 
در همین ارتباط معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ارائه طرح‌های نخبگان که این بار با موضوع راهکارهای برون‌رفت صنعت خودرو از چالش فعلی برگزار شد، با اشاره به بازدید اخیر رئیس‌جمهور از شرکت ایران خودرو اظهار داشت: رئیس‌جمهور در این بازدید دستوراتی را برای اصلاح وضعیت موجود ابلاغ کردند و خواستار پیگیری جدی این دستورات شدند. 
محمد مخبر افزود: اصلاح ساختار موجود در صنعت خودروسازی نیازمند برنامه‌ای جامع و مدون است، به گونه‌ای که این برنامه به همراه زمان‌بندی مشخص و تقسیم وظایف باشد و به صورت جدی دنبال شود. 
وی با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه درباره راه‌های برون‌رفت صنعت خودرو از چالش‌های موجود و بهبود کیفیت گفت: باید از فرصتی که به واسطه بازدید رئیس‌جمهور از شرکت ایران خودرو ایجاد شده، حداکثر استفاده را داشته باشیم و این گزارش را به یک برنامه عملیاتی زمان‌بندی شده تبدیل کنیم. 
مخبر با بیان اینکه تقویت سایر شرکت‌های خودروسازی کشور می‌تواند به رقابتی شدن این صنعت کمک کند، تصریح کرد: تا زمانی که صنعت خودروسازی رقابتی نشود، امکان حل مسائل و چالش‌های فعلی میسر نخواهد شد و شاهد خروج از انحصار، تنوع و اصلاح قیمت و افزایش کیفیت خودرو نخواهیم بود. 
در این جلسه گزارشی از راه‌های برون‌رفت صنعت خودرو از چالش فعلی ارائه و پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت صنعت خودروی کشور مطرح شد. 
اصلاح ساختار صنعت خودرو، اصلاح ساختار حاکمیت شرکتی، ارتقای فناوری و نوآوری در طراحی و ساخت، شکل‌گیری توانمندی با تکیه بر رقابتی شدن بازار و تسهیل مشارکت‌های بین‌المللی و انتقال فناوری از جمله محورهای مطرح شده در این گزارش بود.
 
* واردات خودرو از اواخر اردیبهشت آزاد می‌شود
وزیر صمت با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما گفت: برنامه ۲ ساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرح‌ها 6 ماهه و یک‌ساله است. 
سیدرضا فاطمی‌امین گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه‌کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره 2ساله نیاز دارد تا به‌ طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم. 
وی درباره دستورالعمل 8 ماده‌ای رئیس‌جمهور برای صنعت خودروسازی هم گفت: برای این 8 محور مطالعه شده است و از ابتدای شهریور حداقل هفته‌ای ۲ تا ۳ جلسه در حوزه خودرو داشتم. 
وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت از ادغام 4 وزارتخانه تشکیل شد اما خودرو به ‌تنهایی یک وزارتخانه است، چون به ‌اندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد. وی تصریح کرد: دستورالعمل 8 ماده‌ای یک اقدام بزرگ است. به ‌عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد، این است که سال آینده تولید خودرو یک‌ونیم برابر شود، این در حالی است که امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید خواهد شد. 
وزیر صمت گفت: نکته اینجاست که این اهداف را ما به ‌تنهایی ترسیم نکردیم، بلکه تک‌تک این محورها را با شرکت‌های خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و الان میزان تولید ماهانه ایران‌خودرو در سال آینده مشخص است. وی اضافه کرد: تولید خودرو در سال آینده 50 درصد افزایش خواهد داشت، البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت‌ها، تأمین مالی زنجیره است. 
وی ادامه داد: ایران‌خودرو سال آینده خودروهای 405 و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم‌نظیری است. فاطمی‌امین گفت: برنامه‌ریزی برای معرفی 3 خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل می‌کنیم. 
وی درباره وجود مافیای خودرو هم گفت: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد، یعنی ما یک شبکه‌هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی‌دهد اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم همراستا نیست، بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است. 
 
* قرعه‌کشی خودرو بتدریج حذف می‌شود
فاطمی‌امین گفت: از اواسط سال آینده بتدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود و اینطور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه‌کشی نداشته باشیم، چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. وی درباره حذف قرعه‌کشی خودرو در سال آینده افزود: برآورد ما این است که نیاز خودرو در ایران حداکثر یک میلیون و 500 هزار دستگاه است. 
وی ادامه داد: برآورد می‌کنم تعداد قابل‌توجهی خودرو وارد خواهد شد، چون ۳ سال واردات خودرو نداشتیم، یک تقاضای انباشته وجود دارد و می‌تواند تا یکصد هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود، چون دولت این محدودیت را ندارد، بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد. وی متذکر شد: وقتی خودرو به ‌اندازه کافی باشد، دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.

Page Generated in 0/0059 sec