printlogo


کد خبر: 246948تاریخ: 1400/12/23 00:00
در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی علیه کشورمان، ساعت 1:20 بامداد یکشنبه سپاه پاسداران «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» دراربیل عراق را با «موشک‌های بالستیک» مورد هدف قرار داد
شلیک به چشم موساد
منابع آگاه: شلیک موشک‌های ایرانی به مقر جاسوسی تل‌آویو در عراق هیچ ارتباطی با حمله هفته گذشته صهیونیست‌ها به مواضع ایران در سوریه ندارد

گروه سیاسی: بامداد یکشنبه سپاه پاسداران در پاسخ به اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران طی ماه‌های گذشته، چند مرکز وابسته به موساد در اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی قرار داد. 
در دقایق اولیه این حمله منابع خبری گزارش دادند موشک‌ها به نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در حومه فرودگاه اربیل و همچنین اطراف کنسولگری آمریکا در اربیل اصابت کرده است. در این راستا صابرین‌نیوز گزارش داد همزمان صدای انفجار در سلیمانیه واقع در شمال عراق شنیده شده است. صابرین‌نیوز همچنین به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد در این حملات، مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل واقع در شمال عراق با «موشک‌های بالستیک» مورد هدف قرار گرفت. 
 
* اطلاعیه سپاه
اخبار پراکنده درباره این حمله تا ظهر روز گذشته ادامه داشت تا اینکه سپاه پاسداران طی اطلاعیه‌ای رسما مسؤولیت این حمله موشکی را بر عهده گرفت. در پی شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی و هدف قرار گرفتن «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها»، «روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به این شرح است: در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی‌پاسخ نگذاردن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس، شب گذشته «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» مورد هدف موشک‌های قدرتمند و نقطه‌زن «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» قرار گرفت. بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم تکرار هر گونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد. به ملت عظیم‌الشأن ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی، خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد. 
 
* واکنش‌ها
در پی حمله صبح دیروز، نهاد موسوم به مقابله با تروریسم در منطقه کردستان عراق اعلام کرد 12 موشک بالستیک از خارج عراق به اربیل اصابت کرده است. وزارت داخلی کردستان عراق هم اعلام کرد بزودی نتایج حمله به نزدیکی کنسولگری را اعلام خواهد کرد و ما به شهروندان اطمینان خاطر می‌دهیم که اربیل امن است. همچنین مقامات اقلیم کردستان عراق بشدت این حمله را محکوم کردند. در این زمینه «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق ضمن محکوم کردن این حمله آن را جنایت علیه بشریت(!) دانست و گفت: این حمله را محکوم می‌کنم و از مردم می‌خواهم صبور باشند. «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان نیز، دیروز حمله صورت‌گرفته به اربیل را تروریستی(!) خواند و آن را محکوم کرد. وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اربیل در برابر ترسوها سر تعظیم فرود نخواهد آورد. ما به‌شدت حمله تروریستی به برخی مناطق در اربیل را محکوم می‌کنیم و از ساکنان قهرمان و استوار اربیل می‌خواهم که صبور باشند و به دستورات دستگاه‌های امنیتی عمل کنند. قدردان پایداری شما هستم». این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها به خاندان بارزانی نسبت به در اختیار قرار دادن منطقه اقلیم کردستان به رژیم صهیونیستی به عنوان کانونی برای انجام اقدامات امنیتی علیه ایران هشدارهای لازم را داده‌اند اما مقامات این اقلیم هر بار تلاش کرده‌اند با پنهان‌کاری همکاری امنیتی با تل‌آویو علیه تهران را نفی کنند. در حمله اخیر هم «اومید خوشناو» استاندار اربیل طی نشستی خبری، گزارش‌های مطرح‌شده درباره هدف قرار گرفتن مراکز محرمانه اسرائیل در اربیل را بی‌اساس دانست و گفت: هیچ‌گونه نهاد یا پایگاه مخفیانه تابع هیچ طرف خارجی در منطقه کردستان وجود ندارد و مناطقی که هدف قرار گرفته هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد. 
در طرف آمریکایی ماجرا هم یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه این کشور در گفت‌وگو با شبکه الجزیره ضمن محکوم کردن این حمله گفت: «حمله شرم‌آور به کنسولگری خود در اربیل را محکوم می‌کنیم. مقامات عراقی و کُرد در حال بررسی این حادثه هستند». این مقام آمریکایی همچنین گفت مجتمع کنسولگری آمریکا هیچ آسیبی ندیده است و «حمله به کنسولگری آمریکا در اربیل تلفات یا خسارتی بر جا نگذاشت». طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند مجتمع کنسولگری آمریکا هدف قرار گرفته نشده و به پرسنل آمریکایی نیز آسیبی وارد نشده است و افزودند که دقیقا از اینکه چه چیزی هدف قرار گرفته شده است، اطلاعی ندارند و این حمله در دست تحقیق است. روزنامه وال‌استریت ژورنال همچنین گزارش کرد مقام‌های آمریکایی گفته‌اند حملات موشکی بامداد دیروز، انتقام حملات هوایی روز دوشنبه هفته گذشته رژیم صهیونیستی در سوریه بوده است. طبق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفته است: دولت عراق و دولت اقلیم کردستان در حال بررسی این حادثه هستند. ما این حمله ظالمانه و نمایش خشونت را محکوم می‌کنیم. 
 
* شلیک تبریز اردوغان را لرزاند
وزارت خارجه ترکیه درباره حمله موشکی به مرکز موساد در شهر اربیل در منطقه کردستان عراق بیانیه صادر و این حمله را محکوم کرد. وزارت خارجه ترکیه درباره حمله به مرکز موساد بیانیه صادر کرد. این وزارتخانه اعلام کرد: «ما حملات صبح امروز با موشک‌های بالستیک به شهر اربیل عراق را محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی با هدف برهم زدن صلح و ثبات در عراق، هرگز قابل قبول نیست. ترکیه به ایستادن در کنار عراق در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد». 
با این حال حمله موشکی از مبدأ تبریز برای برخی کارشناسان و ناظران معنادار و دارای پیام ارزیابی و توصیف شده است.
 
* ضربه اول بود!
در همین حال آمریکایی‌ها و رسانه‌های غربی و صهیونیستی تلاش کردند ۲ محور غیرواقعی را در رابطه با حمله موشکی سپاه در دستور کار قرار دهند؛ یکی اینکه هدف ایران هدف قرار دادن کنسولگری آمریکا بوده و از طرف دیگر اقدام کشورمان در پاسخ به عملیات هفته گذشته اسرائیل در سوریه و به شهادت رساندن ۲ تن از مستشاران سپاه پاسداران صورت گرفته است. در همین رابطه شبکه لبنانی المیادین خبر داد عملیات علیه موساد هیچ ارتباطی با عملیات اخیر اسرائیل در سوریه ندارد و پاسخ ایران به شهادت ۲ تن از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه به واسطه تجاوز اسرائیل، در زمان مناسب داده خواهد شد. المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد در حمله موشکی به اربیل مقرهای موساد هدف قرار گرفته و در آن به هیچ مرکز عراقی یا آمریکایی حمله نشده است. این شبکه به نقل از منابع خود اعلام کرد حمله به اربیل به واسطه موشک‌های بالستیک نقطه‌زن انجام شده و پایگاه موساد را به طور دقیق هدف قرار داده است. این منابع تاکید کردند مقر موساد در تفرجگاه صلاح‌الدین منهدم شده و برخی مزدوران حاضر در این مقر کشته و زخمی شده‌اند. این منابع همچنین تاکید کردند هیچ تاسیسات یا مرکز عراقی یا آمریکایی در اقلیم کردستان عراق مورد هدف قرار نگرفته است. 
المیادین همچنین اعلام کرد این حمله در پاسخ  به اقدام اسرائیل در هدف قرار دادن پایگاه سپاه در کرمانشاه با ۶ پهپاد بوده که منشأ این حمله از اربیل بود.
طبق این گزارش، ایران موفق به شناسایی مقر اطلاعاتی و پهپادی که در این حمله مشارکت داشتند، شد و  در حمله موشکی بامداد دیروز این مرکز صهیونیستی نابود شد.
همچنین پایگاه خبری الوقت هم مدعی شد یک منبع ارشد امنیتی ایرانی در گفت‌وگو با این پایگاه خبری گفته است که حمله موشکی اخیر به مقر صهیونیست‌ها در اربیل عراق ارتباطی با تجاوزات رژیم صهیونیستی در سوریه ندارد. به گزارش الوقت، یک منبع ارشد امنیتی در تهران گفت، حمله موشکی اخیر ایران به پایگاه جاسوسی اسرائیل در اربیل عراق در پاسخ به خرابکاری‌ها و تحرکات مخربی است که طی یک سال گذشته رژیم صهیونیستی در برخی تاسیسات هسته‌ای ایران از جمله کرج انجام داده‌ است. این منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود در ادامه اظهارات خود تاکید کرد شلیک موشک‌های ایرانی به مقر جاسوسی تل‌آویو در عراق هیچ ارتباطی با تجاوز و حمله هفته گذشته صهیونیست‌ها به مواضع ایران در سوریه ندارد و موضوع تجاوزات تل‌آویو در سوریه در جای دیگری پاسخ داده خواهد شد و تل‌آویو منتظر پاسخ‌های ایران باشد. این نکته‌ای بود که البته توسط کارشناس مسائل غرب آسیا هم تایید شد. رضا صدرالحسینی در این رابطه در گفت‌و‌گو با فارس، گفت: «این نکته قابل توجه است که عملیاتی که دیشب (بامداد یکشنبه) در استان‌های کردنشین عراق افتاد هیچ ارتباطی به عملیات در سوریه ندارد، زمان و مکان پاسخ اقدام تروریستی و وحشیانه رژیم صهیونیستی باقی است تا در شرایط ضروری و شرایطی که بتوان انتقامی در مقابل شهدای عزیز گرفته شود علیه رژیم صهیونیستی صورت گیرد». او تأکید کرد: «بنابراین رسانه‌های بیگانه از ابتدای صبح شروع کردند به بیان اینکه عملیات امروز به انتقام‌گیری ایران از رژیم صهیونیستی در مقابل شهادت 2 مستشار جمهوری اسلامی در سوریه مرتبط است اما باید گفت این ادعا کاملا باطل است». صدرالحسینی در ادامه افزود: «اما نکته دیگر که باید عرض کنیم این است که چرا این اتفاق افتاد، باید گفت عملیات دیشب در پاسخ به اقداماتی بود که چند وقت پیش رژیم صهیونیستی از خاک استان‌های کردنشین عراق انجام داده بود و این اقدامی که انجام شد در پاسخ به کاری بود که صهیونیست‌ها از آن نقطه انجام داده بودند و پایگاه جاسوسی و عملیاتی و آموزشی رژیم صهیونیستی با موشک‌های بالستیک مورد هدف قرار گرفت». او همچنین خبر داد بر اساس اخبار اولیه چند افسر موساد در عملیات موشکی بامداد دیروز کشته و تعدادی زخمی و کل ساختمان مقر موساد در مسیر صلاح‌الدین به طور دقیق هدف قرار گرفته و کاملا نابود و تخریب شد. 
صدرالحسینی همچنین گفت، هیچ مکانی از مکان‌های موجود که آمریکایی‌ها در اقلیم کردستان در اختیار دارند و هیچ کدام از عراقی‌ها آسیبی ندیده‌اند و این نکاتی که در رسانه‌های بیگانه درباره اینکه سفارت یا کنسولگری آمریکا در استان‌های کردنشین عراق آسیب دیده‌اند، هیچ واقعیتی ندارد. 
در همین حال یک منبع آگاه هم در گفت‌‌وگو با تسنیم، درباره جزئیات حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه صهیونیست‌ها در اربیل عراق گفت که مجازات صهیونیست‌ها با 10 فروند موشک نقطه‌زن ایرانی از خانواده موشک‌های فاتح، از جمله فاتح 110 انجام شده است. وی افزود: مرکز محل اصابت موشک‌ها محل اجتماع تعداد قابل توجهی از صهیونیست‌ها بوده و با توجه به تعداد افراد حاضر در این پایگاه، احتمال تلفات انسانی این رژیم بسیار بالاست. این منبع آگاه خاطرنشان کرد موشک‌ها از منطقه شمال غرب ایران شلیک شده و تمام این موشک‌های قدرتمند به هدف اصابت کرده است. هدف اصلی موشک‌های سپاه از این حمله مقر صهیونیست‌ها بود که با مقر نظامی آمریکایی‌‌ها فاصله دارد. این منبع آگاه درباره چرایی شکل‌دهی به این حمله نیز تصریح کرد: برخی شرارت‌های اخیر صهیونیست‌ها علیه ایران از خاک عراق صورت گرفته است و به همین دلیل سپاه قصد داشت این رژیم را در همان خاک نیز تنبیه کند. قاعدتا در صورتی که این شرارت‌ها ادامه داشته باشد، دست‌کم در همان سطح و بلکه به میزانی به مراتب بالاتر و از جایی که انتظار آن را ندارند، پاسخ خواهند گرفت. 
 
* هاآرتص: حلقه جاسوسی مهم اسرائیل منهدم شد
یک روزنامه رژیم صهیونیستی اذعان کرد که موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حلقه جاسوسی این رژیم در شهر «اربیل» واقع در اقلیم کردستان را منهدم کرد.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز گذشته به موفقیت‌آمیز بودن عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مرکز جاسوسی این رژیم اذعان کرد.
بر اساس این گزارش، هاآرتص اذعان کرد که به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حلقه جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل منهدم شد. این روزنامه اعلام کرد: موشک‌های سپاه ایران مرکز مهم اسرائیل در اربیل را مورد اصابت قرار دادند. در ادامه مطلب هاآرتص آمده است: موشک‌های سپاه به مرکز مهم اسرائیل در اربیل اصابت کرد و آسیب‌های زیادی را بر جا گذاشت. دستگاه‌های اطلاعاتی ایران حلقه جاسوسی مهم اسرائیل که مأموریت جذب مزدوران را بر عهده داشت، منهدم کرد.
حمله موشکی سپاه در شرایطی رقم خورد که برخی صهیونیست‌ها هشدار داده بودند تهدیدات ایران جدی گرفته شود. روزنامه عبری‌زبان هاآرتص شامگاه شنبه ساعاتی پیش از حمله به مقرهای این رژیم در اربیل در تارنمای خود با اشاره به آماده‌باش نظامیان صهیونیست اظهار کرد: دیروز (جمعه) بعد از بازگشت آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش از سفر بحرین، تهدیدهای اعلام‌شده توسط ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. به ‌نوشته این رسانه عبری‌زبان، در این جلسه مقرر شد سطح آماده‌باش ارتش اسرائیل در مرزهای شمالی (فلسطین اشغالی) افزایش یابد و یگان‌های اطلاعاتی و پدافند هوایی در درجه بالاتری از آماده‌باش قرار بگیرند. در این بین رسانه‌های عبری‌زبان به ‌نقل از عاموس یادلین، رئیس اسبق سرویس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر دادند باید تهدید ایران در رابطه با واکنش به این تهاجم را جدی گرفت. یسرائیل هیوم هم در گزارشی در این رابطه فاش کرد، ساختار نظامی و امنیتی اسرائیل خود را برای مجموعه‌ای از سناریوهای مربوط به نوع واکنش ایران آماده می‌کند و از شلیک موشک به شمال (فلسطین اشغالی) گرفته تا تهاجم در طول مرزها و ارسال هواپیماهای بدون سرنشین را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. به ‌نوشته این رسانه عبری‌زبان، واکنش سپاه پاسداران به شهادت ۲ عضو خود و رسانه‌ای کردن این تهدید و تأکید بر این امر که اسرائیل بهای این جنایت خود را خواهد پرداخت، بشدت با دفعات قبل متفاوت است. 

Page Generated in 0/0063 sec