printlogo


کد خبر: 246951تاریخ: 1400/12/23 00:00
اخبار

تسلیت رهبر انقلاب  در پی درگذشت اخوی آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی
رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت اخوی مکرم آیت‌الله جناب آقای جوادی‌آملی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام تسلیت به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
آیت‌الله جناب آقای جوادی‌آملی دامت برکاته
درگذشت اخوی مکرم را تسلیت عرض می‌کنم و مغفرت و رحمت الهی برای ایشان و بقای عمر بابرکت آن ‌جناب و توفیقات‌تان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. 
والسلام علیکم و رحمه‌الله
سیدعلی خامنه‌ای - ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ 
***
دستور اژه‌ای برای فعالیت سامانه جامع فهرست محکومان متواری
رئیس قوه‌ قضائیه گفت: برای عملیاتی‌سازی راهکار‌های «جلب محکومان متواری» در بسیاری از موارد نیاز به وضع یا اصلاح قانون نداریم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی موجود می‌توانیم امر مزبور را پیش ببریم. 
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یازدهمین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی با اشاره به این سند که تاکید دارد محکوم‌له (کسی که حکم به نفع او صادر شده) در کمترین زمان ممکن به محکوم‌به (آنچه درباره آن حکم صادر شده) دستیابی حداکثری پیدا کند، یکی از دلایل عدم اجرای به‌موقع برخی احکام قضایی را متواری بودن فرد محکوم دانست و بر اجرای راهکار‌هایی برای رفع این مساله تاکید کرد. رئیس قوه‌ قضائیه در همین راستا ضمن تاکید بر اینکه برای عملیاتی‌سازی راهکار‌های «جلب محکومان متواری» در کوتاه‌ترین زمان ممکن در بسیاری از موارد نیاز به وضع یا اصلاح قانون نداریم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی موجود می‌توانیم امر مزبور را پیش ببریم، اظهار کرد: بسیاری از دستگاه‌ها برای احراز صلاحیت و اعتبارسنجی مراجعه‌کنندگان دارای مقررات الزام‌آور هستند و تنها کافی است به این دستگاه‌ها اعلام شود فرد دارای محکومیت است تا از ارائه خدماتی مشخص به او اجتناب شود و بدین ترتیب تبعات متواری شدن محکومان افزایش یابد. رئیس دستگاه قضا در ادامه در رابطه با تحقق راهکار‌های «جلب محکومان متواری» که از مفاد سند تحول قضایی است، دستورات مهمی را به مراجع ذی‌ربط صادر کرد؛ از جمله آنکه «مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه» را مکلف کرد تا با همکاری «دادستانی کل» و «معاونت راهبردی قوه قضائیه» در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تکمیل و آغاز به کار «سامانه جامع فهرست محکومان متواری» و اتصال این سامانه با سیستم‌های سایر دستگاه‌ها نظیر «بانک مرکزی» و «ناجا» اقدامات مقتضی را به عمل آورد و در مرحله بعد نسبت به ایجاد «سامانه جلب هوشمند» اقدام کند. رئیس عدلیه به معاون حقوقی خود نیز دستور داد تا هر چه زودتر با یک زمان‌بندی مشخص نسبت به تدوین مفاد ناظر بر تصویب قانون پیرامون خلأ‌ها و موارد مورد نیاز در امر چگونگی تحقق راهکار‌های «جلب محکومان متواری»، اقدامات لازم را به عمل آورد. رئیس قوه‌ قضائیه همچنین معاونت راهبردی دستگاه قضا را مکلف کرد تا ۲ موضوع «وضع قانون در باب تسریع در تحقق راهکار‌های جلب محکومان متواری» و «تکمیل سامانه جامع فهرست محکومان متواری» را تا حصول نتیجه، به صورت مستمر پیگیری کند. 
***
به دنبال اخذ تضمین‌های سیاسی حقوقی و اقتصادی هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی با اشاره به تأکید ایران برای راستی‌آزمایی از اینکه آمریکا تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران را برداشته است، گفت: راستی‌آزمایی برای این است که ما مطمئن شویم آمریکایی‌ها در عمل تحریم‌ها را برداشته‌اند و فقط روی کاغذ نبوده است. در همین چارچوب نمایندگانی از وزارت نفت، اقتصاد و بانک مرکزی نیز در جریان مذاکرات وین حضور داشتند که درباره روند این موضوع مذاکره کنیم و اینکه هر بخشی از اقتصاد کشور راستی‌آزمایی در حوزه خود را تعریف کند. گفت‌وگوها و مباحث در موضوع راستی‌آزمایی رفت و برگشت‌هایی داشته و آنها یک چیزهایی را قبول کردند، یک چیزهایش را ما دادیم و الان در نقطه‌ای هستیم که تقریبا مسائل‌مان در این حوزه حل شده است. سعید خطیب‌زاده همچنین با تأکید بر اینکه ایران در جریان مذاکرات وین به دنبال اخذ تضمین‌های سیاسی، حقوقی و اقتصاد است، گفت: این بعدی است که تا به امروز نیز در حال بده‌بستان درباره آن هستیم. وی همچنین با بیان اینکه درباره چگونگی اجرای تعهدات و اینکه آنها باید اول این تعهدات را اجرا کنند بحث‌های مفصلی بین طرفین انجام شده است، افزود: یکی دیگر از مسائل مهم در جریان این مذاکرات تضامین هسته‌ای و حفظ دستاوردهای هسته‌ای است. سخنگوی وزارت امور خارجه در همین ارتباط ادامه داد: ما گفته‌ایم که کلی ضرر کرده‌ایم. اسرائیلی‌ها درباره سانتریفیوژ‌های ما خرابکاری کرده‌اند. اینها از بین رفته‌اند، IR6 گذاشته‌ایم، این دستگاه را گذاشته‌ایم، آنها گفته‌اند که باید خراب شود، ما گفتیم که این کار را نمی‌کنیم؛ درباره این مسائل مذاکره کرده‌ایم. خطیب‌زاده در پایان گفت: هنوز توافقی نکرده‌ایم که جزئیات آن را بگوییم. وقتی توافق شد متن آن را روی سایت می‌گذاریم تا همه آن را ببینند. 

Page Generated in 0/0067 sec