printlogo


کد خبر: 246961تاریخ: 1400/12/24 00:00
پاسخ قاطع مسکو به ترویج خشونت توسط شبکه‌های اجتماعی آمریکایی
اینستاگرام در روسیه مسدود شد

گروه بین‌الملل: بنا بر اطلاعیه سازمان دولتی نظارت رسانه‌ای روسیه، دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام متعلق به شرکت آمریکایی متا از دیروز 14 مارس 2022 مسدود شد. پیش‌تر «آدام موسری» مدیر اینستاگرام اعلام کرده بود با توجه به مسدود ‌شدن این شبکه اجتماعی در روسیه، دسترسی 80 میلیون کاربر این کشور قطع خواهد شد. به گزارش شبکه آرتی، این اقدام در ادامه واکنش دولت روسیه به آزادسازی انحصاری حق ترویج خشونت توسط کاربران درباره سربازان روس در جنگ اوکراین در دیگر شبکه‌های اجتماعی فراگیر آمریکایی یعنی توئیتر و فیس‌بوک(متا) انجام
 شد. 
توئیتر به همراه ۲ شبکه اجتماعی تحت مالکیت شرکت متا(فیسبوک و اینستاگرام)، اخیرا پس از حمله روسیه به اوکراین تصمیم گرفتند بر خلاف پروتکل‌های‌شان، به کاربران اجازه ترویج و تبلیغ خشونت علیه نظامیان روس را بدهند. 
از اوایل سال 2022 میلادی بود که اعلام شد شرکت متا متعلق به «مارک زاکربرگ» بنیان‌گذار فیسبوک علاوه بر این پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی جهان، پلتفرم اینستاگرام را هم تحت کنترل خود درآورده است. 
سپس از حدود ۲ هفته پیش (اوایل ماه مارس) بود که متا در اقدامی کاملا سیاسی همسو با سیاست‌های خصمانه کاخ سفید علیه شرق، اجازه ارسال پست‌هایی را درباره جنگ اوکراین که خواستار خشونت علیه نظامیان روس تحت عنوان ‌متجاوز بودند یا به رئیس‌جمهور روسیه اهانت یا نفرین می‌کردند، همانند شعار «مرگ بر پوتین» صادر کرد. 
اندی استون، سخنگوی متا اعلام کرده بود این شرکت در سایه تحولات اخیر اوکراین تصمیم گرفته «ممنوعیت انتشار محتوای خشونت‌آمیز علیه نظامیان روس» را به صورت موقت لغو کند.
بر اساس گزارش نشریه وایس، این اولین‌بار نیست که اینستاگرام سیاست‌های نظارتی خود برای محتوای منتشرشده را تغییر می‌دهد. تابستان سال گذشته نیز اینستاگرام در خلال اعتراضات استان خوزستان در ایران استانداردهایی دوگانه در این باره اعمال کرده و به محتواهایی که حاوی شعارهایی علیه مسؤولان جمهوری اسلامی بود، اجازه انتشار داد.
سفارت روسیه در ایالات متحده پس از این اقدام شرکت متا را به «رفتار تهاجمی و جنایتکارانه» متهم کرد و از دولت بایدن خواست فعالیت‌های افراطی متا را متوقف کند و اقداماتی را برای محاکمه عاملان انجام دهد اما پس از رفتار دوگانه دولت آمریکا در مواجهه با ترویج خشونت در شبکه‌های اجتماعی، ابتدا فیسبوک در روسیه مسدود شد. یک هفته بعد به کاربران روس اینستاگرام 48 ساعت فرصت داده شد اطلاعات خود را قبل از اعمال ممنوعیت رسمی در روز 14 مارس منتقل کنند. 
دادستانی عمومی روسیه ابتدا از مسؤولان قضایی این کشور خواست شرکت متا را در فهرست «سازمان‌های افراطی» قرار داده و فعالیت آن‌ را در خاک این کشور ممنوع کند.
سپس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام قضایی روسیه پاسخی به تصمیم اخیر متا مبنی بر اجازه انتشار محتوای خشونت‌آمیز علیه «شهروندان و نظامیان روس» است.
 در نهایت دادستانی عمومی روسیه رای داد به ‌واسطه اقدام به افراط‌گرایی، دسترسی این شبکه‌های آمریکایی در خاک این کشور مسدود شود. 
جالب اینکه موسری، مدیر اینستاگرام اعلام کرده تصمیم مسکو برای ممنوعیت این پلتفرم که علنا شخصیت‌های ملی و نیروهای نظامی این کشور را تهدید و لجن‌مال می‌کند، اشتباه است و به 80 میلیون کاربر روس آن آسیب می‌رساند. 
مدیر اینستاگرام در حالی در توئیتر مدعی شده این اقدام باعث قطع ارتباط بین 80 میلیون کاربر روس با بقیه دنیا می‌شود که 2 سال پیش زمانی که دولت آمریکا شبکه اجتماعی چینی تیک‌تاک با چند صد میلیون کاربر را مسدود کرد، مدیران اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر سکوت اختیار کردند.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، ممنوعیت اینستاگرام شامل پیام‌رسان واتساپ که آن هم تحت اختیار شرکت متاست نمی‌شود.

 

همزمان یوتیوب، سرویس اشتراک ویدئو، اعلام کرد کانال‌های وابسته به رسانه‌های روسی را که بودجه آن توسط کرملین تامین می‌شود از دسترس خارج کرده است.

Page Generated in 0/0056 sec