printlogo


کد خبر: 246962تاریخ: 1400/12/24 00:00
دور چهارم مذاکرات مسکو و کی‌یف آغاز شد
کشته شدن 20 غیرنظامی در حمله موشکی ارتش اوکراین

نوزدهمین روز جنگ اوکراین با ابراز امیدواری مسکو و کی‌یف نسبت به انجام توافق در دور چهارم مذاکرات فی‌مابین همراه بود. کاخ کرملین مسکو و کاخ مارینسکی کی‌یف، دفاتر ریاست‌جمهوری روسیه و اوکراین دیروز تأیید کردند مرحله جدید مذاکرات هیات‌های نمایندگی‌شان در قالب ویدئو‌کنفرانس ادامه می‌یابد و احتمال نزدیک شدن مواضع ۲ طرف وجود دارد. این دور از مذاکرات از دیروز به منظور جمع‌بندی نتایج اولیه آغاز شد، با این حال بعدتر اعلام شد مذاکرات تا روز چهارشنبه متوقف می‌شود. «میخائیل پادولیاک» مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد گروه‌های کاری مدام در حال کار بوده و طیف وسیعی از مسائل نیاز به توجه مداوم و بررسی دارد. به گفته او، زلنسکی هدف اوکراین از مذاکره با ‌روسیه را دریافت تضمین‌های مؤثر نامیده است. از طرف دیگر «لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی و عضو هیات مذاکره‌کننده روسیه دیروز یادآور شد پیشرفت در مذاکرات می‌تواند بزودی به یک موضع‌گیری مشترک تبدیل شود. اسلوتسکی که عضو کمیته بین‌المللی دوماست به شبکه آرتی گفته است انتظار می‌رود این روند به امضای یک قرارداد میان روسیه و اوکراین منجر شود. پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به همگرایی مواضع فدراسیون روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات آنتالیا میان وزرای خارجه ۲ طرف در تاریخ 10 مارس (19 اسفندماه) اشاره کرده بود. 
به گزارش اسپوتنیک، مقامات دفاعی جمهوری خلق خودخوانده دونتسک DNR اعلام کردند یک فروند موشک نیمه‌بالستیک خوشه‌ای توشکا که توسط نظامیان وابسته به گارد ملی اوکراین به منطقه دونباس شلیک شد، باعث کشته شدن 20 غیرنظامی در شهر دونتسک شد. «دنیس پوشیلین» رئیس منطقه خودمختار دونتسک با حضور در محل اصابت موشک اعلام کرد یک کودک در میان قربانیان این حادثه تروریستی دیده می‌شود. به گفته او، موشک توشکای شلیک شده حاوی مهمات جنگی خوشه‌ای بوده و موج انفجار آن تا 500 متری ساختمان محل استقرار دولت رسیده است. از سوی دیگر وزارت بهداشت جمهوری دونتسک در بیانیه‌ای اعلام کرد شمار مجروحان این حادثه به ۲۳ نفر افزایش یافته است. به گزارش شبکه الجزیره، دیروز انفجارهای دیگری هم در شمال و غرب شهر دونتسک رخ داد. پیش‌تر نیز جدایی‌طلبان دونتسک اعلام کرده‌ بودند در پی حملات خمپاره‌ای گروه‌های نازی تحت امر ارتش اوکراین، ۴ نفر زخمی شدند و ۲۲ خانه تخریب شد. این در حالی است که صبح دیروز واحد خدمات اضطراری اوکراین اعلام کرد دست‌کم ۲ نفر در بمباران آپارتمانی در کی‌یف از سوی روسیه کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند. 
 
* چین: آمریکا ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک در اوکراین دارد
بعد از بیانیه وزارت دفاع روسیه و سپس گزارش معاون نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل درباره وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیک نظامی آمریکا در اوکراین، چینی‌ها نیز وجود چنین تأسیسات تحقیقاتی را تایید کردند. «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز گفت ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجود داشته که طبق گزارش‌های روسیه تخریب شده‌اند. 
به گزارش ریانووستی، ژائو طی نشست خبری روزانه در پکن گفت دولت چین از آمریکا می‌خواهد درباره فعالیت‌های نظامی- بیولوژیکی در اوکراین توضیح دهد. 
دیپلمات چینی افزود: «اگر آمریکا می‌خواهد صداقت فعالیت‌های خود را ثابت کند، چرا این آزمایشگاه‌های بیولوژیک را برای تحقیقات مستقل توسط کارشناسان بین‌المللی باز نمی‌کند؟ فعالیت‌های نظامی- بیولوژیکی در اوکراین برای جامعه جهانی نگران‌کننده است». 

Page Generated in 0/0061 sec