printlogo


کد خبر: 246964تاریخ: 1400/12/24 00:00
دور دنیا

اعتراف لندن به چشم بستن بر جنایت‌های سعودی
یکی از وزرای دولت انگلیس در اعترافی بی‌شرمانه گفت لندن به ‌خاطر نفت سعودی از وضعیت بغرنج حقوق بشر در عربستان چشم‌پوشی می‌کند. به گزارش رویترز، «ساجد جاوید» وزیر بهداشت پاکستانی‌‌الاصل دولت «بوریس جانسون» دیروز در پاسخ به سوالی درباره اعدام ۸۱ معارض و اسیر در عربستان و تأثیر آن بر روابط لندن - ریاض اذعان کرد: «ما در روابط با این کشور کاملا صریح هستیم اما همچنین مهم است بدانیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است». جاوید که سابقه حضور در وزارت خزانه‌داری انگلیس را دارد، افزود:‌ «در برهه بحران عظیم جهانی در حوزه انرژی که به‌ خاطر جنگ در اروپا ایجاد شده است، نخست‌وزیر و دیگر رهبران جهان حق دارند با عربستان سعودی تعامل داشته و به شکلی معقول همکاری داشته باشند». اظهارات یک مقام عالی‌رتبه بریتانیایی در حالی مطرح می‌شود که طی روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره سفر قریب‌الوقوع بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور به عربستان شده است. رویترز در این باره گزارش داد سخنگوی دولت جانسون از اظهارنظر درباره گزارش‌های منتشر شده درباره سفرش به ریاض طفره رفت. دولت انگلیس در حالی به موارد نقض حقوق بشر از سوی عربستان سعودی بی‌اعتناست که خود نیز پرونده سنگینی از جنایات را در خاورمیانه دارد. روز یکشنبه دفتر نخست‌وزیر انگلیس ضمن اعلام تماس تلفنی جانسون و بن‌سلمان، ولیعهد سعودی اعلام کرد: «نخست‌وزیر بر همکاری انگلیس با شورای همکاری خلیج‌فارس و قصد توافق درباره توافق تجاری جدید تاکید کرد». بر این اساس جانسون با بن‌سلمان درباره تقویت روابط دوجانبه و تعهد به افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری در حوزه انرژی گفت‌وگو کرده است. 
***
آزمایش قریب‌الوقوع موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی
یک روزنامه چاپ کره‌جنوبی به نقل از منابع مطلع گزارش داد سئول نگران آزمایش احتمالی موشک بالستیک قاره‌پیما توسط کره‌شمالی است. بعد از ۲ آزمایش موشکی سامانه پرتاب ماهواره‌ای توسط کره‌شمالی، همسایه جنوبی از احتمال آزمایش موشک قاره‌پیما توسط پیونگ‌یانگ خبر می‌دهد. یک روزنامه چاپ کره‌جنوبی دیروز به نقل از منابع ناشناس گزارش داد دولت سئول معتقد است همسایه شمالی‌اش احتمالا یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را همین هفته آزمایش می‌کند. به نوشته روزنامه چوسان ایلبو، دفتر «مون جائه این» رئیس‌جمهور در حال کنار رفتن کره‌جنوبی - که آخرین روزهای خود را در این سمت طی می‌کند - به «یون سوک یول» رئیس‌جمهور جدید منتخب گفته بود پرتاب آزمایشی موشک قاره‌پیما توسط کره‌شمالی قریب‌الوقوع است و اگر همین هفته انجام شود، تعجب‌آور نخواهد بود. در این گزارش به نقل از یک مقام ناشناس در دفتر رئیس‌جمهور در حال روی کار آمدن آمده است «سو هون» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور فعلی شنبه گذشته درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی و امنیتی به یون توضیح داده بود. سخنگوی دفتر «مون جائه این» نیز گفت درباره تحرکات اخیر کره‌شمالی از جمله شلیک‌های موشکی اخیر، بحران اوکراین و مسائل دیگر، به رئیس‌جمهور منتخب گزارش‌هایی داده است اما از اظهار نظر درباره گزارش روزنامه چوسان ایلبو خودداری کرد. از سویی یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی به طور جداگانه گزارش داد هم کره‌جنوبی و هم آمریکا نشانه‌هایی از آزمایش احتمالی موشک بالستیک قاره‌پیما توسط کره‌شمالی در روزهای آینده را شناسایی کرده‌اند. دولت‌های واشنگتن و سئول نیز جمعه گذشته در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند کره‌شمالی در ۲ پرتاب اخیر خود از بزرگ‌ترین موشک قاره‌پیما استفاده کرده است که به بهانه آماده‌سازی پرتاب ماهواره بود. این سامانه موشکی که به «هواسونگ ۱۷» معروف است، در رژه نظامی در پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. بامداد جمعه بود که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی طی بازدید از تأسیسات آزمایش سامانه ماهواره‌ای این کشور، خواستار توسعه این سایت و افزایش پرتاب‌های فضایی شد. 
***
بیرقدار شکست‌ناپذیر نیست!
با شکار ۲ پهپاد بیرقدار دیگر اوکراینی‌ها توسط پدافند ارتش روسیه، به نظر می‌رسد افسانه این پرنده‌های بدون سرنشین ساخت ترکیه که فناوری‌شان در اصل متعلق به انگلیس است، به سر رسیده باشد. 
وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد پدافند هوایی این کشور مستقر در خاک اوکراین، ۵ هدف هوایی از جمله چند فروند پهپاد بیرقدار و موشک تاکتیکی ارتش اوکراین را حین پرواز سرنگون کرده است. 
سرلشکر «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «در طول روز، نیروی هوایی و پدافند هوایی نیروهای هوافضای روسیه ۵ هواپیمای بدون سرنشین اوکراین را در هوا سرنگون کردند که ۲ فروند آن پهپاد بیرقدار و یک موشک تاکتیکی توچکایو بود».
ترکیه قبل از شروع درگیری‌های روسیه با اوکراین، کی‌یف را به پهپادهای نظامی UCAV موسوم به بیرقدار با عنوان تجاری «بایراکتار تی‌بی۲» مجهز کرد و مدعی است این پهپاد جزو پیشرفته‌ترین‌ها در جهان است. این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند ۱۵۰ کیلوگرم (بیش از ۳۳۰ پوند) بار را حمل کرده و قابلیت پرواز ۲۴ ساعته را دارد. طبق گزارش‌های کارشناسان نظامی پهپادهای بیرقدار در نبردهای یک سال و نیم اخیر در لیبی، سوریه، قره‌باغ و اوکراین که یک سر آن نیروهای ترکیه و متحدانش در مقابل نیروهای روسیه یا متحدان آن حضور داشته‌اند، نقش برگ برنده را ایفا کرده‌اند. 
در جنگ اوکراین نیز این پهپادها ضربات سنگینی به واحدهای نیروهای مهاجم روس و زره‌پوش‌های آنها وارد آورده‌اند اما به نظر می‌رسد روس‌ها به واسطه ایجاد سامانه هماهنگ پدافندی در بخش اعظم آسمان اوکراین به لطف سامانه‌های «اس 400» و جنگنده‌ها و پهپادهای دائما در حال پرواز، بتدریج راه مقابله با این پرنده‌های بدون سرنشین ترکیه‌ای را پیدا کرده‌اند که طبق گزارش روزنامه گاردین بخش‌های مختلف آن با همکاری شرکت‌های صنایع هوایی نظامی بریتانیایی جمع‌آوری شده‌ است. 

Page Generated in 0/0061 sec