printlogo


کد خبر: 246982تاریخ: 1400/12/24 00:00
کاهش مراجعه مبتلایان با علائم کرونا به مراکز درمانی
آمار تزریق دوز سوم از 25 میلیون نفر گذشت

سویه اُمیکرون در ایران پس از آنکه ۳ هفته در قله قرار داشت، اکنون در مسیر سراشیبی قرار گرفته است و البته در راه بازگشت، نیم‌‎نگاهی به افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان دارد! 
به گزارش «وطن‌امروز» آمار تزریق دوز سوم واکسن کرونا در ایران بیش از 25 میلیون نفر است و استقبال مردم از این دوز هرچند مانند دوزهای اول و دوم نبوده اما آمار آن به آرامی در حال بهبود و افزایش است، چرا که از ماه‌ها قبل در مجامع علمی و پزشکی ایران و جهان اعلام شد یکی از مهم‌ترین راهکارها برای مقابله جدی با سویه اُمیکرون، تزریق دوز سوم در کنار استفاده از ماسک، شست‌وشوی مستمر دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است. همچنین مطابق مقاله‌ای که در «هلث لاین» منتشر شده است، کارشناسان می‌گویند تحقیقات جدید نشان‌دهنده نیاز به نظارت مداوم و نیاز بالقوه به دوزهای تقویت‌کننده در صورت ظهور انواع جدید است. محققان در این مطالعه، سوابق نزدیک به 12 هزار بیمار بزرگسال بستری شده در ۲۱ بیمارستان را بین مارس ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲ بررسی کردند. 
بررسی‌ها نشان داد اوج گرفتن سویه اُمیکرون  در نیم‌کره شمالی، بدان معناست که آب و هوای زمستانی و تجمع در داخل خانه فرصتی را برای سویه بسیار عفونی اُمیکرون، بویژه در افراد واکسینه نشده، فراهم می‌کند تا سریع‌تر پخش شود. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تزریق ۲ دوز واکسن «کووید-۱۹» احتمال بستری شدن بیماران کرونایی را در بیمارستان تا ۶۵ درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تزریق ۳ دوز با شانس ۸۵ درصدی کاهش بستری شدن در بیمارستان همراه است. 
 
* حداکثر اشغال تخت بستری در پیک‌های پنجم و ششم
رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) با اشاره به آمار مراجعان این مجتمع بیمارستانی در پیک‌های اُمیکرون گفت: نسبت بیماران بستری به کل مراجعان اُمیکرون مجتمع در پیک ششم کمتر از ۱۰ درصد بود، در حالی ‌که این نسبت در پیک دلتا به ۳۵ درصد هم رسیده بود. سیدعلی دهقان‌منشادی افزود: با توجه به قدرت سرایت بیشتر سویه اُمیکرون در مقایسه با سویه‌های قبلی کرونا، شاهد درگیری بیماران بستری غیرکرونایی مجتمع به ویروس اُمیکرون بودیم و مهم‌ترین چالش درمان این بیماران، بیماری‌های زمینه‌ای آنان بود. وی ادامه داد: در پیک اُمیکرون  حداکثر اشغال تخت بستری «کووید-19» در بدترین حالت به ۱۹۹ تخت رسید اما در پیک دلتا این عدد بیش از ۵۰۰ تخت بود.  
***
    114 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند  
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، آمار کرونا در شبانه‌روز منتهی به 23 اسفند‌ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۸۱۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۶۶۵ نفر از آنها بستری شدند. این در حالی است که مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۹۰۶ نفر رسید. همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 114 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۹ هزار و ۶۳ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۹۳۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که 2 هزار و ۸۷۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۴۸ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۱۱۰ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز، 186 شهرستان در وضعیت نارنجی، 154 شهرستان در وضعیت زرد و 9 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز تاکنون ۶۳ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۱۵۳ نفر دوز اول، ۵۶ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۷۴۵ نفر دوز دوم و ۲۵ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۳۶۷ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۵ میلیون و ۴۱ هزار و ۲۶۵ دوز رسیده است. همچنین طی  ۲۴ ساعت ۲۴۰ هزار و ۵۱۱ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

Page Generated in 0/0053 sec