printlogo


کد خبر: 246986تاریخ: 1400/12/24 00:00
اخبار

تأمین 2.5 میلیون تن کود یارانه‌ای در سال ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تامین 100 درصدی کودهای یارانه‌ای در سال ۱۴۰۰ توسط این شرکت خبر داد. حمید رسولی گفت: در سال جاری تاکنون بیش از 2.5 میلیون تن انواع کودهای یارانه‌ای تامین و تدارک شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد و در مقایسه با میانگین دهه ۹۰ بیش از ۳۹ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰۰ هزار تن کودهای یارانه‌ای بیشتر در اختیار کشاورزان قرار گرفته و این در شرایطی است که با چالش‌های متعددی بویژه همه‌گیری کرونا و همچنین فشارهای تحریمی و بودجه‌ای رو‌به‌رو بوده‌ایم. این مسؤول تاکید کرد: در مقایسه با سال قبل میزان ذخایر کودهای شیمیایی نیز بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است و توانسته‌ایم برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی را به طور کامل اجرایی کنیم. رسولی درباره تامین و تدارک کودهای فسفات و پتاس مورد نیاز کشور از محل تولیدکنندگان داخلی افزود: پس از تشکیل کارگروه خودکفایی در کودهای کشاورزی نسبت به شناسایی دقیق ظرفیت‌های کشور و همچنین نیاز کشور اقدام شد و در نهایت با اولویت‌بندی نیازهای داخلی، تعداد ۲۴ پروژه خودکفایی به ظرفیت بیش از ۳ میلیون تن طراحی و به تصویب رسید که طی ۲ سال اخیر ۱۶ پروژه آن به مرحله بهره‌برداری رسید و ۸ پروژه دیگر تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید؛ بدین ترتیب امسال و سال گذشته بخش قابل توجهی از کودهای فسفات و پتاس که طی دهه‌های قبل بخش اعظم آن از محل واردات تامین می‌شد، از محل تولیدات داخلی تامین شده است. رسولی وضعیت ذخایر کودهای شیمیایی کشور را در آستانه کشت بهاره بسیار مناسب ارزیابی و اعلام کرد: هم‌اکنون ۴۳۰ هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به صورت ذخیره استراتژیک در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در همه استان‌های کشور موجود است که این حجم و تنوع کودهای کشاورزی، ذخیره بسیار قابل قبول و مطمئنی را برای آغاز کشت بهاره ۱۴۰۱ نوید می‌دهد.
***
سود سهام عدالت به چه کسانی پرداخت نشده است؟
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن ارائه توضیحات لازم در زمینه پرداختی‌های سود سهام عدالت گفت: افرادی که تاکنون سود سهام عدالت به حساب‌شان واریز نشده است باید اقدام به بررسی شماره حساب خود کنند تا مشکل مربوط برطرف شود. مجید عشقی به حاشیه‌های ایجاد شده درباره عدم پرداخت سود سهام عدالت به حساب برخی سهامداران اشاره کرد و افزود: افرادی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، باید ضمن تماس با شرکت سپرده‌گذاری به شماره ۱۵۶۹ یا پیگیری در سامانه سهام عدالت، شماره حساب خود را به‌روز کنند، در این صورت قادر به دریافت سود سهام خود خواهند بود. وی ادامه داد: همچنین این احتمال وجود دارد که دستگاه قضایی، حکمی را روی شماره حساب آنها داشته و بانک سود پرداختی را برداشت کرده باشد. عشقی افزود: با توجه به همکاری خوبی که شعب مختلف بانک‌ها برای پرداخت این سود داشتند، عملیات واریز سود انجام شده است. رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: افرادی که تاکنون سود سهام عدالت به حساب‌شان واریز نشده است، باید اقدام به بررسی شماره حساب خود کنند تا مشکل مربوط برطرف شود.
عشقی با تاکید بر اینکه به طور قطع سود سهام عدالت به حساب همه سهامداران واریز می‌شود، گفت: چند روزی طول می‌کشد تا بانک‌ها اطلاعات کامل را به سازمان بورس در زمینه سودهای برگشتی اعلام کنند، در آن زمان تلاش می‌کنیم از طریق ارسال پیامک به مشمولان سهام عدالت اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشیم تا حساب بانکی خود را به‌روز کنند. به محض رفع مشکل ایجاد شده، سود به حساب آنها واریز خواهد شد.
***
رشد 20 درصدی تولید فولاد ایران در ژانویه 2022
انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید فولاد ایران در ماه ژانویه 2022 (دی 1400) نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 20.3 درصدی به 2.8 میلیون تن رسیده است. انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید فولاد ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ با افزایش 20.3 درصدی به 2.8 میلیون تن رسیده است. تولید فولاد ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ رشد 15.1 درصدی را ثبت کرده بود؛ این رقم در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با کاهش 5.2 درصدی به 2.7 میلیون تن و در ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۰) با کاهش 15.3 درصدی به 2.2 میلیون تن رسیده بود. بر اساس این گزارش، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن ماه تاکنون با وجود ۳ ماه روند کاهشی، این جایگاه را حفظ کرده است.
با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در جهان از دسامبر سال ۲۰۱۹، صنایع، کارخانه‌ها و تقریبا تمام کشورها در تعطیلی فرو رفتند که خسارات اقتصادی بی‌شماری در جهان به بار آورد اما پس از گذشت بیش از ۲ سال از این وضعیت، برخی کشورها در حال بازیابی نسبی خود هستند. تولید فولاد در غرب آسیا که تحت تاثیر افت تولید ایران، کاهشی شده بود، با مثبت شدن تولید فولاد ایران، در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.1 درصد افزایش یافت و به 3.9 میلیون تن رسید. 
البته ایران در تمام این مدت روند افزایشی داشت اما برای نخستین‌بار در شهریور، تولید ایران کاهشی شد و در مهر و آبان‌ نیز با وجود کاهشی بودن، بخش بزرگی از این کاهش جبران و در آذر روند افزایشی شد و در دی‌ ادامه پیدا کرد. البته گفته می‌شود احتمال دارد این کاهش تولید در شهریور به علت قطعی برق کارخانه‌های تولید فولاد در شرایط کمبود برق در کشور بوده باشد.

Page Generated in 0/0062 sec