printlogo


کد خبر: 247002تاریخ: 1400/12/25 00:00
فصل چهارم مستند «غیر‌رسمی» با موضوع روایتی از دیدار‌های رهبر انقلاب با طنز‌پردازان، نوروز 1401 روی آنتن می‌رود
غیررسمی‌تر

گروه فرهنگ و هنر: پخش مستند «غیررسمی» طی چند سال اخیر بازتاب‌های بسیاری در میان طیف‌های مختلف جامعه ایرانی داشته؛ مستندی با محور دیدارهای غیررسمی مقام معظم رهبری با گروه‌های مختلف نخبگان فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و اقتصادی که در آن بحث‌های دقیقی در ارتباط با مسائل و معضلات کشور از منظر این نخبگان به صریح‌ترین شکل ممکن بیان می‌شد. هر چند «غیررسمی» همچون هر اثر مستندی، دارای نقاط ضعفی هم بوده که درباره آن دلایل متعددی متصور است اما این حجم بالا از واکنش‌ها به پخش این مستند، نشان‌دهنده نیاز جامعه به تماشای بیشتر چنین مستندهایی است؛ مستندهایی که منعکس‌کننده وجهی از رهبر معظم انقلاب اسلامی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. 
«اگر انقلاب اسلامی برای ما یک ثمره داشته و آن ثمره همین شیوه مباحثه با شخص اول کشور باشد، می‌ارزد که به آن افتخار کنیم...» این جمله یکی از نخبگان حاضر در این جلسات «غیررسمی» بود که می‌شد آن را یکی از مهم‌ترین پیام‌های این مستند برای عموم مخاطبان دانست. نکته دیگر اینکه به قول یکی از کاربران فضای مجازی، مستند «غیررسمی» را باید ما به اصطلاح فعالان فرهنگی بارها نگاه کنیم و به صورت جدی تأمل کنیم که چرا نوع مواجهه ما با افکار مختلفی که در فضای جامعه وجود دارد، با مواجهه رهبر انقلاب زمین تا آسمان فاصله دارد!
استقبال از این مستند و واکنش طیف‌های مختلف به آن موجب شده است که مستند «غیررسمی ۴» با موضوع دیدار پنجشنبه‌ای طنزپردازان با رهبر معظم انقلاب آماده پخش شود. این مستند در سالن تماشاخانه مهر حوزه هنری برای فعالان رسانه با حضور علی صدری‌نیا، کارگردان این مستند و برخی طنزپردازان اکران شد. 
مؤسسه‌ پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای) روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند «غیررسمی» تولید کرده که تاکنون ۳ قسمت از این مجموعه مستند با موضوع روایتی از دیدارهای پنجشنبه‌ای، دیدار راویان دفاع‌مقدس و دیدار نخبگان علمی و فناوری با رهبر انقلاب از شبکه‌های مختلف صداوسیما پخش شده که هر کدام با واکنش‌ها و بازتاب‌های ویژه‌ای از سوی مخاطبان و رسانه‌ها همراه شده است. چهارمین قسمت از مستند «غیررسمی» روایتگر سخنان، حواشی و دغدغه‌های حاضران در دیدار جمعی از طنزپردازان کشور با رهبر انقلاب شده است. مستند «غیررسمی» در جدیدترین قسمت خود به بیان روایتی از سخنان، حواشی و دغدغه‌های حاضران در دیدار جمعی از طنزپردازان کشور با رهبر انقلاب می‌پردازد که تیرماه سال 1398 برگزار شده است. نشست خبری فصل چهارم مستند «غیررسمی» با سخنرانی اسماعیل امینی، طنزپرداز و علی صدری‌نیا، کارگردان این مستند در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد. اسماعیل امینی در این نشست گفت: حال و هوای روزهای آغازین انقلاب برای افرادی مثل من عینی است اما برای کسانی که این روزها را درک نکرده‌اند، قابل درک کامل نیست. همواره آنچه رسانه‌ها می‌گویند کامل نیست و هیچ نسبتی با واقعیت نداشته، داخلی و خارجی هم ندارد. وی ادامه داد: این گونه مستند‌ها به نحوی برای جبران همان چیزهایی است که رسانه‌ها نتوانسته‌اند شخصی مانند مقام معظم رهبری را به مردم معرفی کنند. به نظرم روایتی که مستند «غیررسمی» ارائه کرده، روایت درستی است. این طنزپرداز کشورمان خاطرنشان کرد: من سال‌ها در جلسات پنجشنبه‌های مقام معظم رهبری حضور داشته‌ام، هیچ وقت از ایشان حرف تکراری نشنیده‌ام، برخلاف بسیاری از مسؤولان کشورمان که همواره حرف‌های تکراری می‌گویند. حضرت آقا همیشه به شکلی صمیمی با افراد برخورد می‌کنند و حتی افراد متخصص را می‌شناسند و آثارشان را خوانده‌اند. ایشان همیشه در اینگونه جلسات به اختصار صحبت می‌کنند تا بیشتر صحبت‌های افراد را بشنوند. 
امینی بیان کرد: متاسفانه از برخی اساتید دانشگاه گرفته تا مسؤولان به نحوی برخورد می‌کنند که شخصی جرأت نمی‌کند نقدی درباره آنها عنوان کند و این نوع برخورد خیلی برخورد بدی است اما هیچ‌گاه مقام معظم رهبری برای خودشان فضایی اساطیری درست نکردند و همیشه رفتارشان با افراد پدرانه است. من این افتخار را در زندگی‌ام داشته‌ام که با افرادی بزرگ همنشین باشم، همه افراد بزرگ اینچنین هستند. 
سیدمحمدعلی صدری‌نیا، کارگردان مستند «غیررسمی» هم گفت: ما سعی کردیم این مستندها را به گونه‌ای تولید کنیم که اشخاصی که در آن جلسه حضور داشته‌اند در جایگاهی قرار گیرند که این جلسات را به عنوان یک شخصی که از بیرون این جلسه را نگاه می‌کند، روایت کنند. وی ادامه داد: وقتی تمام این دیدارها را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که حضرت آقا چطور دست گروه‌های مختلف را در دست هم قرار می‌دهند و یک وحدت بین این گروه‌ها به وجود می‌آورند. این اتفاق بزرگی است که مقام معظم رهبری در حال انجام آن هستند. در این مستند ما می‌بینیم که مقام معظم رهبری چطور به موضوع طنز توجه دارند و آن را یکی از ابزارهای جهاد تبیین در نظر می‌گیرند.
صدری‌نیا درباره مستند «غیررسمی 4» هم گفت: غیررسمی 4 روایتی شیرین از نحوه توجه رهبر انقلاب به موضوع طنز به عنوان یکی از ابزارهای جهاد تبیین است.تاکنون ۳ قسمت از مجموعه مستندهای غیررسمی با موضوع دیدار راویان دفاع‌مقدس، دیدار هنرمندان و دیدار نخبگان و فعالان عرصه علم و فناوری پخش شده است. مستند غیررسمی 4 که به دیدار طنزپردازان با رهبر انقلاب اختصاص دارد در ایام نوروز 1401 پخش خواهد شد.

Page Generated in 0/0061 sec