printlogo


کد خبر: 247003تاریخ: 1400/12/25 00:00
نگاهی به مستند‌هایی که به بهانه هفته بزرگداشت شهدا راهی نمایش خانگی شده‌اند
پاسداشت شهدا در نمایش خانگی

گروه فرهنگ و هنر: در روزهای پایانی اسفند از ۲ جهت متفاوت یاد شهدا گرامی داشته می‌شود؛ بزرگداشت مقام شهید در هفته پایانی اسفند و رونق اردوهای راهیان نور. 
این روزها به مناسبت هفته گرامیداشت شهدا، مستندهای جدیدی در قالب نمایش خانگی روی خروجی پلتفرم‌ها قرار گرفته است که تماشای این مستندها با محوریت شهدا و خانواده شهدا خالی از لطف نیست. به همین خاطر در ادامه به معرفی 8 مستند جدید که این روز‌ها با پرداختن به مقام والای شهدا و خانواده آنان در نمایش خانگی منتشر شده‌اند، پرداخته‌ایم. 
 
* روشنایی در پوتین
مستند داستانی «روشنایی در پوتین» درباره مادری است که پس از گذشت 30 سال، همواره در انتظار بازگشت پسرش از مناطق جنگی است. او که برای مدتی موقت، مجبور به ترک خانه است. تصمیم می‌گیرد برای فرزندش که به گمان او هر لحظه ممکن است به خانه برگردد یک فیلم بسازد... تهیه‌کننده: محمد قانع‌فرد، نویسنده: بابک نبی‌زاده و بازیگران: بهرام کمیجانی، مریم بابون و مهدی ‌فخاری.
 
* بیشتر از مادرم
مستند «بیشتر از مادرم» فعالیت‌های مادر شهید «حاج‌علی قوچانی» را روایت می‌کند. این مادر شهید اصفهانی در دوران دفاع‌مقدس و بعد از آن، فعالیت‌های فوق‌العاده‌ای داشته و در حال حاضر نیز فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد. کارگردان: علیرضا باغشنی، تهیه‌کننده: رسول احمدی و تهیه شده: مدرسه مستند عمار.
 
* وصیتنامه
مستند داستانی «وصیتنامه»، روایتی است از بافت تابلوفرش از وصیتنامه شهید «عزت‌الله کرمعلی» توسط مادرش. این مادر سواد ندارد اما با عشق و علاقه، تابلوفرش را شروع می‌کند و به اتمام می‌رساند. این مادر به فرزند و راهی که پسرش انتخاب کرده است، عشق می‌ورزد. تهیه‌کننده و نویسنده: محمد صفا.
 
* ننه سکینه
مستند «ننه سکینه»، به زندگی بانو سکینه جمشیدی می‌پردازد که در دوران دفاع‌مقدس با وجود معلولیت همسرش، فرزندان خود را برای حضور در جبهه اعزام کرده و هر روز قبل از نماز صبح تا پاسی از شب برای رزمندگان حاضر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نان می‌پخته است. نویسنده: مریم‌السادات مومن‌زاده، تهیه شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی.
 
* نور جهان
مستند «نور جهان»، راویتگر زندگی زنی روستایی است که به مدت 13 سال از شوهر قطع نخاع و جانبازش که حتی قادر به گفتن کلمه‌ای یا انجام حرکتی نیست، نگهداری کرده است. کارگردان: حسن کیقبادی. 
 
* چشم به راه
مستند «چشم به راه» نمایش چشم‌انتظاری و دلتنگی‌های مادری برای بازگشت فرزندش است. محسن جاویدی ۳۲ سال پیش در عملیات کربلای 4 مفقودالاثر می‌شود و مادر هنوز انتظار بازگشتش را می‌کشد. کارگردان: اسماعیل اکسیری‌فرد، تهیه‌کننده: مسعود گواهیان، تهیه شده: گروه رسانه‌ای ماح.
 
* ستاره
مستند «ستاره»، روایتی است از اهدای عروسک‌های دست‌بافت مادری که به نیت فرزند شهیدش آنها را می‌بافد و به مردم مناطق زلزله‌زده هدیه می‌کند. کارگردان: ابوذر هاشمی، تهیه‌کننده: روح‌الله رفیعی.
 
* ریوار
مستند داستانی «ریوار»؛ درباره یک خانواده رزمنده است که در مزرعه خود بقایای یک شهید را پیدا می‌کنند؛ مادر شهید از همسر خود تقاضا می‌کند که آنها را پیش خود نگه دارد. کارگردان: محمد قانع‌فرد.

Page Generated in 0/0059 sec