printlogo


کد خبر: 247004تاریخ: 1400/12/25 00:00
کارگردان فیلم «شادروان»: جشنواره فجر به فیلم کمدی توجه کافی ندارد

کارگردان فیلم «شادروان» می‌گوید فیلم‌هایی که مورد توجه داوران هر دوره از جشنواره قرار می‌گیرد ریل‌گذاری برای سال آینده است و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر می‌کند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» با بررسی و نمایش فیلم سینمایی «شادروان» به همت دفتر طنز حوزه هنری در تالار سوره با حضور حسین نمازی کارگردان و عباس نادران تهیه‌کننده این فیلم برگزار شد. 
نمازی در این برنامه پس از پخش فیلم «شادروان» درباره دلایل ساخت این فیلم گفت: اینکه چرا سراغ این سوژه رفتم باید بگویم کاملا اتفاقی بود. در سایتی به ‌دنبال یک مساله حقوقی بودم که دیدم آقایی یک سوال حقوقی مطرح کرده است. گفته بود وقتی پدرم مرد، ما برای ترخیص جنازه رفتیم که متوجه شدیم پدرم یک فرزند دیگر داشته است. برای اینکه کارمان راه بیفتد، یک شناسنامه به نام خواهرمان برای زن‌داداش‌مان گرفتیم. حالا او شناسنامه را گرفته و روی آن یارانه می‌گیرد و به ما هم نمی‌دهد! دعوای حقوقی این خانواده بر سر ماهی ۴۵ هزار تومان یارانه بود. اول می‌خواستم همین سوژه را کار کنم اما گفتم چه کسی باور می‌کند یک خانواده بر سر ۴۵ هزار تومان به دعوای حقوقی رسیده باشند! در نهایت قصه دیگری را از آن موقعیت خلق کردم. قصه‌ام را هم اول برای طبقه متوسط نوشتم اما دیدم جواب نمی‌دهد. احساس کردم آپارتمان فضاهای قشنگی به من نمی‌دهد، باید به پایین شهر بروم که خانه‌ها می‌تواند بزرگ‌تر باشد. به همین راحتی قصه فیلم شکل گرفت. 
نمازی در ادامه با اشاره به یادداشتی که درباره «شادروان» در طول جشنواره فجر نوشته بود، گفت: کمدی یک ژانر است که دارای ویژگی‌های مهمی است اما متأسفانه در جشنواره به آن توجه نمی‌شود. فیلم‌هایی که مورد توجه داوران هر دوره از جشنواره قرار می‌گیرد ریل‌گذاری برای سال آینده است و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر می‌کند. به همین دلیل در آن یادداشت تاکید کردم به جای نگاه یک کمدی صرف به «شادروان»، به این فیلم نگاه جدی داشته باشید. نمازی درباره انتخاب بازیگران این فیلم نیز گفت: انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی برای چنین نقش‌هایی از نظر خیلی‌ها شاید انتخاب چندم می‌توانست باشد اما برای پرهیز از کلیشه‌های معمول و متفاوت از آنچه از آن بازیگران در ذهن مردم مانده بود ما ریسک کردیم و اینگونه انتخاب کردیم. 
تهیه‌کننده فیلم «شادروان» نیز در این نشست با تاکید بر اینکه طبقه اجتماعی «شادروان» عزتمندند و مساله مالی را حاضر نیستند میهمانان متوجه شوند، گفت: دلیل انتخاب این طبقه اجتماعی مشخص است که مالکیت این موضوع با این طبقه است و در منطقه بالا‌شهر چنین رویدادهایی از جمله ماندن در آی‌سی‌یو به خاطر مشکلات مالی مطرح نیست. 
عباس نادران افزود: با اینکه رهبری بارها بر ساخت کمدی سالم تاکید کرده‌اند اما چنین نشد. با این حال حوزه هنری در دور تازه مدیریتی خود با همکاری بنیاد سینمایی فارابی دوباره در حال بازگشت به دنیای پویایی سینمایی خود است. همین رویکرد تازه حوزه هنری را با هجمه‌ای از انتقادها مواجه کرده اما با تمام فشارها پشتیبان ما بوده و خواهد بود. 
وی ادامه داد: شاکله فرهنگی کلی کشور مخالف ساخت فیلم کمدی است اما حوزه هنری با تمام فشارهای اینچنین حرکتی انتحاری داشته است. نادران درباره اکران عمومی «شادروان» گفت: از چهارشنبه اکران نوروزی «شادروان» آغاز خواهد شد که با توجه به آمار پیش‌فروش‌ها انتظار داریم استقبال خوبی از آن صورت گیرد. البته مردم ما در مواجهه با سینما غیر قابل پیش‌بینی هستند و باید منتظر بمانیم تا رفتار مخاطب بر اساس عوامل تأثیرگذار روی آن را شاهد باشیم. 
وی افزود: مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت. «شادروان» یک حرف درشت داشت و آن هم این بود که هیچ‌کس حق ندارد به جرم جیب بر بودن یکی از اعضای خانواده آن خانواده را قضاوت کند. 

Page Generated in 0/0057 sec