printlogo


کد خبر: 247005تاریخ: 1400/12/25 00:00
رئیس‌جمهور در اختتامیه جایزه کتاب سال:
جهاد تبیین یعنی نگارشی که دشمن را مقابل خود ببیند

رئیس‌جمهور گفت: جهاد تبیین یعنی آن نوع نگارش و پژوهشی که دشمن را مقابل خود ببیند. نویسندگان باید با کسانی که روایت جمهوری اسلامی و روایت مجاهدانش را مکتوم می‌خواهند، مقابله کنند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی در آیین پایانی سی‌ونهمین جایزه کتاب سال و بیست‌ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: رویداد کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جز ایجاد ارتباطات علمی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند محملی برای کشف استعدادهای برتر و در نتیجه میدان دادن به آنها نیز باشد، تا هر چه بیشتر شاهد رشد فرهیختگان در کشور باشیم. 
رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد و ابداع مفهوم «جهاد تبیین» توسط مقام معظم رهبری گفت: یکی از جلوه‌های موضوع مهم جهاد تبیین کتاب است. کتاب نقش مهمی در روشنگری برای نسل‌ها نسبت به رویدادها دارد. آزادی بیان همواره در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید بوده است اما در کنار آن عدالت در بیان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. 
وی همچنین با بیان این نکته که در هرجایی نمی‌شود قلم‌فرسایی کرد، ادامه داد: سخن باید محققانه و بر اساس مبنا باشد. آنچه رهبر معظم انقلاب درباره کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی فرمودند باعث افتخار ما در دانشگاه‌هاست. مباحث علمی در دانشگاه‌ها باید روز به روز توسعه پیدا کند اما اگر قصد تسری دادن این مباحث به جامعه وجود دارد، باید محققانه صورت گیرد. در میان مردم باید با زبانی مردمی صحبت کرد. پیامبران نیز با زبان مردم صحبت می‌کردند. شیوه امام و رهبری هم همین‌ گونه بوده است. رهبر معظم انقلاب که از جمله شخصیت‌های علمی مطرح هستند، مسائل پیچیده را به زبانی ساده بیان می‌کنند. وی گفت: در امتداد مساله عدالت در بیان، باید سراغ نگارشی رفت که دشمنان اسلام و ایران آن را نمی‌پسندند. نگارشی که در بیان حقیقت چهره دشمن باشد، همان چیزی است که دشمن به آن حساسیت نشان می‌دهد. همین نگارش در حوزه جهاد تبیین قرار می‌گیرد. همه ما در جریان هستیم که امروز عده‌ای می‌خواهند پلشتی‌های دوره قاجار و پهلوی را تطهیر کنند و بر بسیاری از حقایقی که توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مجاهدان ایران ایجاد شده سرپوش بگذارند. اینجا وظیفه محققان بسیار سنگین است و باید مدام بنویسند تا حقایق هم به آحاد جامعه و هم جهانیان منتقل شود. 
حجت‌الاسلام رئیسی همچنین با اشاره به این که هر نگارشی جهاد تلقی نمی‌شود، گفت: آن نگارشی جهاد است که دشمن را جلوی خود ببیند. نگارشی جهاد است که مقابل آن جریانی باشد که می‌خواهد عمل مجاهدان دفاع‌مقدس، مجاهدت‌های مدافعان حرم، مجاهدت‌های برادر شهید سردار رشید اسلام حاج‌قاسم سلیمانی، مکتوم بماند. صاحبان قلم و بیان باید در بیان این مجاهدت‌ها جهاد کنند و پیشتاز این عرصه باشند. رئیس‌جمهور در پایان گفت: روشنفکر حقیقی کسی است که بیش و پیش از همه جامعه را ببیند و احساس خطر کند و به جامعه هشدار دهد. روشنفکران حقیقی همیشه در حال رصد جامعه هستند و در جایگاه دیده‌بانی به آحاد جامعه و هموطنان‌شان هشدار می‌دهند. در ادامه، حجت‌الاسلام پارسانیا، دبیر علمی سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز به ارائه گزارشی از روند برگزاری مراحل داوری این جایزه پرداخت و گفت: از میان همه کتاب‌های منتشر‌شده، ۱۲ هزار عنوان کتاب به داوری‌ها رسید و ۵۹۲ داور در ۲ مقطع به داوری کتاب‌ها پرداختند. ۲۵۷ اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند و در این مرحله ۱۷ کتاب به عنوان آثار برگزیده و ۵۸ کتاب هم به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند. در جایزه جهانی کتاب نیز ۹۷ اثر با ۲۲ داور مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 5 کتاب به عنوان آثار برگزیده معرفی شد. پارسانیا گفت: جایزه‌های کتاب جمهوری اسلامی ایران یک تکثری دارد و باید دوباره در آنها بازاندیشی کرد. بخشی از این جوایز برای وزارت علوم است و بخشی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. این جوایز با هم تداخل دارند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یکی دیگر از سخنرانان آیین اختتامیه سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال و بیست‌ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بود. محمدمهدی اسماعیلی در بخشی از سخنان خود گفت: دولت مردمی از ابتدای سکانداری خود به‌رغم اینکه حوزه مطالبات مردم بیشتر اقتصاد و معیشت بود، تلاش کرد تا پا به پای بهبود مشکلات اقتصادی به حوزه‌های فرهنگ و هنر هم توجه جدی داشته باشد. 

Page Generated in 0/0057 sec