printlogo


کد خبر: 247009تاریخ: 1400/12/25 00:00
بزرگ‌ترین حمله سایبری به رژیم صهیونیستی باعث قطع دسترسی به پایگاه‌های داده دولتی تل‌آویو شد
اسرائیل خارج از دسترس

شروین طاهری*: حوالی ساعت 7 شامگاه دوشنبه 14 مارس (23 اسفند) به وقت بیت‌المقدس، ارتباط رژیمی که مدعی پیشتازی در عرصه فناوری بود، به مدت بیش از یک ساعت با شبکه جهانی قطع شد. 

یک مقام امنیتی رده‌بالای رژیم صهیونیستی اعتراف کرد این بزرگ‌ترین حمله سایبری علیه اسرائیل بوده است. او این گمان را مطرح کرد که یک دولت یا یک سازمان بزرگ پشت حمله 14 مارس باشد؛ گمانه‌ای که تارنمای سازمان اطلاعات و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی یا همان موساد، منشأ آن را همان جایی خواند که روز قبلش در اقلیم کردستان عراق از آن زخم خورده بود. 
با اینکه تارنمای موساد www.mossad.gov.il در جریان حمله دوشنبه‌شب در زمره یکی از صدها پایگاه دولتی اینترنتی اسرائیلی نبود که برای ساعاتی از دسترس خارج شد اما شعار صهیونیستی پرطمطراقی که بر تارک آن نقش بسته یعنی عبارت «به ما بپیوندید تا نامرئی را ببینید و غیرممکن را ممکن کنید» به شکلی عبرت‌آموز علیه رژیم عبری تعبیر شد. 
صهیونیست‌ها که در نخستین ساعات شامگاه دوشنبه هنوز مشغول لیسیدن زخم‌های شامگاه شنبه پیش از آن و قلع و قمع مراکز راهبردی و اطلاعاتی حساس‌شان در شمال عراق بودند، مثل همیشه سعی کردند ابتدا ابعاد حمله سایبری بزرگ 14مارس را کوچک جلوه دهند ولی از آنجا که دسترسی اینترنتی به پایگاه‌های داده حیاتی رژیم زودتر از ساعت 9 دوشنبه به وقت قدس میسر نشد، چاره‌ای نبود جز آنکه شرکای غربی‌شان، یک موج پروپاگاندا در رسانه‌های شرکتی‌‌شان علیه ایران به راه اندازند. فیل اما بسیار بزرگ‌تر از آن بود که دولت درمانده «نفتالی بنت» و دستگاه اطلاعاتی ورشکسته اسرائیل- که حالا چهارمین ضربه امنیتی متوالی، مهلک و بی‌سابقه را فقط در سال شمسی 1400 دریافت می‌کرد- بتوانند آن را در اتاق عملیات روانی‌شان پنهان کنند. 
برخی تارنماهای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مهم رژیم تا روز بعد هم بالا نیامدند. 
پایگاه نت‌بلاک که به رصد جریان شبکه اطلاعات جهانی از جمله اینترنت در سراسر نقاط دنیا می‌پردازد، نموداری منتشر کرده که نشان می‌دهد تقریبا هر 8 جریان تامین‌کننده اینترنت فلسطین اشغالی در بازه زمانی حمله مزبور نزدیک به یک ساعت و نیم دچار اختلال یا قطعی مطلق شدند. 
نت‌بلاک در توئیتی که نیمه‌شب دوشنبه به وقت قدس منتشر کرد، نوشت: «تایید شد؛ یک وقفه قابل توجه در چندین شبکه تامین‌کننده (اینترنت) توسط خدمات‌دهنده‌های اصلی اسرائیل، بزک (Bezeq) و سلکام (Cellcom) در شرایطی که مقامات دفاعی و مدیریت سایبری (NCD) وضعیت اضطراری اعلام کردند».
حساب توئیتری این پایگاه رصد اینترنت بین‌المللی ساعات بعد پست‌هایی بدین مضمون منتشر کرد: «به‌روزرسانی؛ شبکه دولتی اسرائیل (Tehila Project, AS8867) که چندین تارنمای با دامین رسمی gov.il  را میزبانی می‌کند، از خارج غیرقابل دسترس شده است. کاربران داخلی قادرند به این پلتفرم‌ها دسترسی داشته باشند».
این تاییدی بود بر خبرهای جسته و گریخته‌ای که نهادهای کنترل سایبری رژیم صهیونیستی از سر عجز در مقابل حمله سایبری بزرگ، کلا ارتباط اینترنت فلسطین اشغالی با جهان را قطع کرده‌اند. نمودار منتشره از جریان شبکه داده‌ها در فلسطین اشغالی هم گواه این موضوع بود که حجم انتقال دیتا از ساعات آغاز حمله تا پاسی از شب به سمت صفر میل کرده است. 
آخرین پست توئیتری «نت بلاک» در این باره نیز با پیوستی از تصویر صفحه وب قطع دسترسی شده یک نهاد ارتباطاتی دولتی رژیم صهیونیستی (‌globes.co.il)، به نقل از بسیاری از رسانه‌های عبری و بین‌المللی نسبت به اعلام وضعیت اضطراری توسط مقامات رسمی اسرائیلی در واکنش به یک حادثه سایبری خبر می‌داد، هر چند این پست حاکی از سکوت دولت تل‌آویو در این باره بود. 
متعاقب آن تارنمای روزنامه عبری‌زبان هاآرتص شامگاه دوشنبه خبر داد وزارتخانه‌های داخلی (به اصطلاح کشور)، بهداشت، دادگستری، رفاه و دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی از جمله سایت‌های دولتی از کار افتاده‌ بوده‌اند. 
دیگر رسانه‌های عبری نیز رفته‌رفته اعتراف کردند حمله سایبری وبسایت‌های دولتی را فلج کرده است. 
در حالی که صهیونیست‌ها مبهوت فلج شدن شبکه اطلاعاتی‌شان بودند، بمب دوم هم در فضای رسانه‌های اسرائیلی ترکید: «به دنبال حمله سایبری، نفتالی بنت نخست‌وزیر، کابینه را برای مدت بیش از ۲ ساعت ترک کرده و دفترش هم پاسخی در این باره نداده است».
با این همه هنوز مشخص نیست که آیا این عملیات بزرگ و همه‌جانبه سایبری به پایان رسیده یا اینکه همه آنچه شاهد بوده‌ایم تازه موج اول آن بوده است. در واقع بزرگ‌ترین معضل تشخیص منشأ حملات است. 
نشریه عبری «د مارکر» در این باره نوشت: «کماکان روشن نیست که آیا این حمله به صورت غیرعادی گسترده و دراماتیک بوده است یا خیر». د مارکر در ادامه اضافه کرد که ممکن است این رویداد هنوز به پایان نرسیده باشد. روزنامه هاآرتص، سعی کرده خط موساد را به نقل از یک منبع امنیتی چنین القا کند که «این حمله با آنکه توسعه‌یافته نبود اما گسترده‌ترین حمله سایبری علیه اسرائیل بوده است. طبق برآوردها، یک کشور یا سازمان بزرگ ورای این حمله قرار دارد». 
روزنامه اسرائیل هیوم نیز با اذعان به اینکه وبگاه‌های رژیم به مدت طولانی دچار اختلال شده بود و تازه پس از تلاش‌های دستگاه‌ سایبری به حالت عادی بازگشته، نوشت:‌ «ترس از آن است که در پی ادعای ایران درباره دفع یکی از حملات اسرائیل علیه یکی از تأسیسات هسته‌ای این کشور، این مساله مرتبط با عملیات ایران باشد. در یک زمان مشکوک، تقریبا در زمانی که سایت‌ها از کار افتادند، گروه تلگرامی سپاه انقلاب ایران پیامی منتشر کرد و در آن نوشت: غافلگیری». 
روزنامه اقتصادی کالکالیست نیز به نقل از «رافائل فرانکو» نایب رئیس پیشین سرویس سایبری رژیم صهیونیستی نوشت که طبق برآورد او این حمله جزو همان حملات اخیر منسوب به ایران است. 
در گزارش این روزنامه آمده است: «اواخر هفته گذشته، گروه «Black Shadow» حمله‌ای گسترده علیه بورس الماس انجام داد. ما ضمن تمرکز بر برخی حملات در زمینه روانی و محو شدن انبارهای اطلاعاتی، در حال حرکت به سمت یک برهه پرتنش در زمینه سایبری هستیم». 
 
* ایران؛ اسم رمز وحشت صهیونیست‌ها
طبق معمول دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل افکار عمومی را به سمت نامی که مورد وحشت صهیونیست‌هاست هدایت کردند: ایران! 
این در حالی است که با گذشت یک شبانه‌روز کامل از وقوع حمله 14 مارس، هنوز نه هیچ مقام رسمی ایرانی و نه گروه‌های هکری که از نظر اسرائیلی‌ها به عنوان «نایبان هکری ایران» شناخته می‌شوند، هیچ اشاره‌ای به دست داشتن در این عملیات سایبری ویرانگر نداشته‌اند. 
شرکت فناوری سایبریزن اخیرا متعاقب افشای اطلاعات زیرساختی تل‌آویو توسط گروه هکری «عصای موسی» مدعی شده بود گروه‌هایی از این دست طی سال 2021 به ده‌ها نهاد خصوصی و دولتی متعلق به رژیم نفوذ کرده و حتی به اطلاعات شخصی مقامات کلیدی چون بنی گانتس، وزیر جنگ و نظامیان رده‌بالا دسترسی پیدا کرده‌اند. 
این گزارش هدف ایران از انجام این حملات را تلاش برای جاسوسی، به دست آوردن اطلاعات حساس و ایجاد هرج‌و‌مرج در فلسطین اشغالی و ضربه زدن به نهادهای رژیم اسرائیل دانسته بود. 
طبق اعتراف مقامات اسرائیلی، این موج حملات سایبری بویژه توسط گروه عصای موسی، بیش از اینکه به استفاده از تکنیک‌های بدیع متکی باشد، بر تحقیقات عمیق برای یافتن بخش‌های آسیب‌پذیر رژیم صهیونیستی متمرکز است. به عنوان مثال اقدام هکرها در انتشار اطلاعات خصوصی نظامیان صهیونیست باعث ایجاد بحران در میان ابواب جمعی وزارت جنگ رژیم شده است. 
به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، حملات اخیر صنایع مختلفی از بخش انرژی گرفته تا گردشگری و مسافرت را هدف قرار می‌دهد. در گزارش شرکت سایبریزین آمده که این گروه اسناد شرکت‌های اسرائیلی از جمله شناسنامه‌ها، اوراق دفاتر وکلا، چک‌ها و گزارش‌های مالی را فاش کرده‌اند. 
پیش از این، گروه عصای موسی از هک موفقیت‌آمیز دوربین‌های مدار بسته در خیابان‌های فلسطین اشغالی و دوربین‌های شرکت «رافائل» فعال در زمینه تولید تسلیحات نظامی برای ارتش رژیم صهیونیستی خبر داده بود. این گروه هکری پیش‌تر در پیامی به ۲ زبان عبری‌ و انگلیسی تحت عنوان «ما با چشمان شما می‌بینیم»، نوشته بود: «ما سال‌ها، در هر لحظه و در هر قدم شما را زیر نظر داشتیم. این تنها بخشی از نظارت ما بر فعالیت‌های شما از طریق دسترسی به دوربین‌های مدار بسته داخلی است. گفته بودیم در حالی که تصورش را هم نمی‌کنید، شما را هدف قرار خواهیم داد». 
* روزنامه‌نگار

Page Generated in 0/0059 sec