printlogo


کد خبر: 247011تاریخ: 1400/12/25 00:00
بیش از 20 مرکز اسرائیلی در کردستان عراق رصد شده‌اند
موساد در پس سازمان‌های مدنی و مؤسسات فرهنگی اقلیم

افشاگری‌های مقامات عراق و اقلیم کردستان درباره نفوذ صهیونیست‌ها به مناطق شمال این کشور همچنان ادامه دارد. این در حالی است که سران کمیته هماهنگی شیعیان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای درباره لزوم تحقیقات مجلس و دولت درباره ابعاد این نفوذ و استفاده بیگانگان از خاک عراق علیه همسایگانش، خط و نشانی جدی برای دولت غرب‌گرای مصطفی الکاظمی کشیده‌اند. تارنمای عراقی المعلومه به نقل از یک منبع آگاه در سرویس اطلاعات اقلیم کردستان، به زوایا، اسرار و مراکز حضور موساد در این منطقه پرداخت. این شخص که خواست نامش فاش نشود، چنین اعتراف می‌کند: «سازمان‌های مدنی و مؤسسه‌های فرهنگی زیادی در اربیل وابسته به موساد اسرائیل هستند که ظاهرا اقدام به برگزاری سمینارها و دوره‌های مختلف به‌ شکل روزانه برای گروهی از جوانان می‌کنند که به ‌بهانه آموزش و توسعه یا ایجاد فرصت شغلی از سایر استان‌ها جذب می‌شوند. این سازمان‌ها در دولت ثبت نیستند یا با نام سازمان‌های بین‌المللی اروپایی ثبت شده‌اند اما منافع رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کنند و بیشتر آنها در مجتمع‌هایی داخل اربیل هستند و صرفا نقش اطلاعاتی دارند. برخی دیگر از مراکز موساد در جاده صلاح‌الدین و برخی دیگر در جاده مواصلاتی میان اربیل و دهوک هستند».
پیش از این «ابو آلاء الولائی» دبیرکل کتائب سیدالشهدا عراق از وجود بیش از ۲۰ مرکز راهبردی و تاکتیکی وابسته به رژیم صهیونیستی در اربیل و دیگر شهرهای شمال عراق خبر داده بود. او در توئیتی در پاسخ به ادعاهای حاکمان اقلیم و برخی کشورهای غربی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان حضور ندارد، نوشت: «اسرائیلی‌ها اتاق عملیات امنیتی، سرمایه‌گذاری و پروژه‌های متعددی در اربیل دارند که با سرمایه صهیونیست‌ها اداره می‌شوند...، بیش از ۴ هزار تبعه اسرائیلی در کردستان عراق حضور دارند...، بین اربیل و تل‌آویو نیز یک مسیر هوایی مستقیم وجود دارد و همین مساله (حمله موشکی) باعث شد صهیونیست‌ها از اتباع خود بخواهند به خاطر تنش امنیتی، به اربیل سفر نکنند». این مسؤول عراقی در نهایت با کنایه به مسؤولان اقلیم گفت که این اطلاعات را مطرح کرده است تا حضور صهیونیست‌ها را نشان دهد؛ زیرا برخی این مساله را تکذیب می‌کنند. 
 
* مراکز اسرائیلی، تهدید علیه همسایگان و امنیت عراق
علی الجمالی، نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق گفت: «رژیم صهیونیستی اخیراً در شمال عراق نفوذ کرده و این در سایه سکوت دولت رخ داده است. الکاظمی مسؤول حضور پایگاه‌های اسرائیلی در شمال عراق است. مراکز اسرائیلی تهدیدی آشکار علیه کشورهای همسایه و حاکمیت عراق و امنیت ملی آن است».
 
* حضور موساد، گواهی‌دهنده فاجعه امنیتی
عزام الحمدانی، عضو ائتلاف النصر عراق گفت: «اتاق‌های جاسوسی خارجی و موساد اسرائیل در اقلیم کردستان ناقض قانون هستند. اطلاعات عراق باید ماهیت حضور موساد و سرویس‌های اطلاعاتی خارج در داخل اراضی عراق را روشن کند. حضور نیروی اطلاعاتی وابسته به موساد در شمال عراق گواهی‌دهنده فاجعه امنیتی است و از طرف‌های مربوط می‌خواهیم علت حضور آنها را توضیح دهند.
 
* پنهان‌کاری اربیل از بغداد
جاسم التمیمی، کارشناس عراقی امور امنیتی نیز معتقد است اقلیم کردستان بخشی از عراق است اما در زمینه امنیت داخلی خود مستقل عمل می‌کند و مخالف حضور دولت مرکزی بغداد است. از نظر او اما حمله موشکی ایران، اربیل را در تنگنا قرار داد، زیرا وجود مقرهای مهم موساد اسرائیل را آشکار کرد. به گفته این کارشناس عراقی، دولت خودمختار اربیل امور را از بغداد پنهان می‌کند و تحقیق درباره حضور مقرهای موساد در اقلیم ضروری است. او همچنین از معیارهای دوگانه برخی گروه‌های سیاسی که از حملات روزانه ترکیه چشم‌پوشی می‌کنند هم انتقاد کرد. 
 
* سکوت درباره 26 پایگاه ترکیه در عراق
در همین حال غیاث سورچی، عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق، دولت الکاظمی را به سکوت درباره تجاوز مستمر ترکیه به خاک عراق متهم کرد. او فاش کرد بغداد موضوع اشغالگری ترکیه و ایجاد بیش از 26 پایگاه و مرکز اطلاعات نظامی به ‌بهانه مقابله با نیروهای مخالف آنکارا را نادیده گرفته و در این ‌باره سکوت عجیبی در پیش گرفته است. به گفته سورچی، هواپیماهای ترکیه روزانه اهدافی را در عمق خاک عراق هدف قرار می‌دهند بدون اینکه هیچ پاسخی به این اقدام داده شود یا شورای امنیت ملی عراق درباره آن نشستی برگزار کند. 

Page Generated in 0/0062 sec