printlogo


کد خبر: 247015تاریخ: 1400/12/25 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با امیر حاج‌رضایی پیش از داربی پایتخت
استقلال با تساوی هم به قهرمانی نزدیک می‌شود

زهره فلاح‌زاده : نودوهشتمین داربی پایتخت فردا پنجشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. استقلال با ۵۴ امتیاز در رده نخست قرار دارد و پرسپولیس با ۴۸ امتیاز در رده دوم و در تعقیب رقیب سنتی‌اش است. آبی‌ها در صورت نباختن، امیدوار به قهرمانی هستند و قرمزها در صورت باخت و اختلاف ۹ امتیازی، شانس چندانی برای تکرار قهرمانی‌های خود در ۵ فصل اخیر ندارند. عملکرد ۲ تیم در داربی دور رفت به قدری ناامید‌کننده بود که هر ۲ تیم یک شوت در چارچوب هم نداشتند و تساوی بدون گل، دردی را برای هیچ‌کدام از آنها دوا نکرد. «وطن‌امروز» در آستانه این دیدار حساس با امیر حاج‌رضایی، کارشناس مطرح فوتبال گفت‌وگو کرد. 
***
حاج‌رضایی ابتدا درباره عملکرد این فصل استقلال تحت هدایت فرهاد مجیدی صحبت کرد. وی گفت: استقلال پس از یک دهه که نتوانست قهرمان شود، با توجه به رکوردهایی مثل ۲۲ هفته نباختن در لیگ، می‌تواند از این فرصت استفاده کند و قهرمان شود. اما خودتان ماهیت و سرشت فوتبال را می‌دانید به چه شکل است و حوادث و استراتژی داخل زمین است که می‌تواند تفکر مربی را بهم بریزد، مثل پنالتی دیروقت مشکوک، کارت قرمز زودهنگام و... . چند روز پیش بازی اینتر - لیورپول را دیدیم که اینتر دقیقه ۶۱ گل زد و امیدوار شد بازی به وقت اضافه کشیده شود اما بازیکن این تیم اخراج شد و تفکرات مربی بهم ریخت. همین هم شد و اینتر از صعود بازماند. استقلال این فصل با حل مشکل مدیریتی و جذب بازیکن خوب نتایج خوبی گرفته است. امسال، سالی است که هواداران استقلال از تیم انتظار دارند به مطالبات‌شان که کسب جام است، پاسخ دهد. 
کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به بیانیه‌های پرتعداد ۲ تیم تصریح کرد: اصلا این بیانیه دادن‌ ۲ طرف و سمت و سوی همدیگر رفتن‌ها را دوست ندارم. ۲ تیم باید نسبت به یکدیگر محترمانه‌تر برخورد کنند. این ‌مسائل خوب نیست. نه اینکه تازه رخ داده باشد اما هر روز شدید و شدیدتر می‌شود. ۲ تیم دست در دست همدیگر داده‌اند تا به این فرهنگ متعالی(!) فوتبال ما کمک کنند!
وی درباره زیبا بازی نکردن اما نتیجه گرفتن تیم استقلال توضیح داد: دیدگاه خیلی از مربیان بزرگ دنیا مثل سیمئونه و سرآمد آنها مورینیو این است که پیروزی بهترین تاکتیک است. تیم‌ها به زمین می‌آیند که برنده بازی شوند. خیلی دلم می‌خواهد فوتبال زیبا ببینم اما شاید در یک مقطعی تنها بارسلونای اسپانیا بود که هم زیبا بازی می‌کرد و هم پیروز می‌شد. همین هواداران فوتبال اگر تیم‌شان زیبا بازی کند اما با شکست زمین را ترک کند، از در دیگری وارد می‌شوند و فشار را بیشتر می‌کنند. با تمام احترام به همه که دیدگاه‌های مختلفی دارند، باید بگویم فوتبال در پیروزی خلاصه می‌شود، نمی‌خواهم زیبا بازی نکردن استقلال را توجیه کنم، این شیوه بازی به کادر فنی تیم مربوط است اما در آلمان می‌گویند کارنامه یک مربی، جدول مسابقاتش است. این امر هم واقعیت دارد‌. استقلال با قهرمانی می‌تواند تمام صداهای مخالف خود را خاموش کند. نمی‌شود یک تیم هم زیبا بازی کند و هم برنده شود. امروز شما می‌بینید به تعداد مدافعان تیم‌ها اضافه و از تعداد مهاجمان آنها کم می‌شود. تیم‌ها نظرشان این است که ابتدا گل نخورند و نبازند و بعد در ضدحمله‌ای به گل برسند. من این شیوه را عیب نمی‌دانم. 
حاج‌رضایی درباره این سوال که کدام بازیکن استقلال نقش اصلی را در داربی ایفا خواهد کرد، گفت: پیش از آنکه به فرد تاثیرگذار در داربی بپردازیم، بیشتر مساله روانی دخیل است. تیم باید از نظر آمادگی روانی و ذهنی به سطحی رسیده باشد که عوامل و حوادث بیرونی تحت تاثیر قرارش ندهد. اما به جای اینکه فرد تاثیرگذار انتخاب کنم، خط دفاعی استقلال به همراه دروازه‌بان‌شان را انتخاب می‌کنم. 
در ادامه با کارشناس فوتبال ایران درباره تیم پرسپولیس تحت هدایت یحیی گل‌محمدی گفت‌وگو کردیم. از آنجا که پرسپولیس فصل پرنوسانی داشته و در داربی‌ها محافظه‌کار بوده است، نظر حاج‌رضایی را در این رابطه پرسیدیم. وی گفت: بازنده اکثر داربی‌ها هواداران بوده‌اند‌. چون ۲ تیم نمی‌خواهند به همدیگر ببازند و برای نباختن از شیوه‌ای استفاده می‌کنند که هوادار را از دیدن فوتبال زیبا دور می‌کنند. اگر تیمی نوسانش کمتر باشد و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت‌ محرومان و مصدومان کلیدی نداشته باشد، آن تیم شانس بیشتری برای قهرمانی دارد. پرسپولیس این نوسان را داشته و به زیانش هم تمام شده است، چرا که اختلافش با استقلال ۶ امتیاز شده و حتی اگر داربی مساوی به اتمام برسد، باز هم گویی استقلال برنده شده است، چرا که اختلاف امتیاز سر جایش باقی می‌ماند. با این نوسان پرسپولیس را می‌توان به همان محافظه‌کاری نسبت داد یا اینکه می‌تواند ناشی از شرایط روحی- روانی و جسمی باشد‌. اما در قیاس با پرسپولیس، استقلال نوسان کمتری داشته و تنها در مقطعی مساوی‌هایی داشته است. 
پرسپولیس چاره‌ای جز پیروزی مقابل استقلال برای کم کردن اختلاف ۶ امتیازی ندارد. باز هم فوتبال اروپا را مثال می‌زنم. چند روز پیش که تاتنهام به منچستریونایتد باخت، کنته، سرمربی این تیم گفت هنوز نتوانستم ثبات تیمم را درست کنم و مشکل تاتنهام بی‌ثباتی است. یعنی شما می‌بینید در تیم‌های بزرگ دنیا هم این بی‌ثباتی ممکن است رخ دهد و تیم را به نتیجه دلخواه نرساند‌. 
حاج‌رضایی درباره تاثیرگذارترین بازیکن پرسپولیس در داربی فردا گفت: پرسپولیس یکی، دو بازیکن شاخص دارد که یکی از آنها وحید امیری است. برخلاف استقلال که در خط دفاع و دروازه عملکرد خوبی داشت، این تیم این روزها با افول دروازه‌بانش مواجه شده است. شما دیدید که بازیکنش مقابل صنعت نفت چه عملکردی داشت. پرسپولیس پس از رفتن از دروازه‌بان کرواتش لطمه زیادی دید. یک بازیکن جوان مثل مهدی عبدی که سطح فوتبالش را خیلی بالا نمی‌بینم، تبدیل شده به بهترین گلزن تیم. این نشان می‌دهد پرسپولیس علاوه بر دروازه، در خط حمله هم با مشکل مواجه است. 
کارشناس فوتبال در پایان توضیح داد: شرایط به گونه‌ای است که شرایط استقلال بهتر از پرسپولیس است اما ده‌ها حادثه و اتفاق که ابتدای صحبت‌هایم هم به گوشه‌ای از آنها اشاره کردم، ممکن است در این دیدار رخ دهد. جذابیت فوتبال هم همین است که نمی‌توان از قبل پیش‌بینی کرد. یک نویسنده در یکی از کتاب‌هایش نوشته بود تنها پدیده‌ای که شبیه به فوتبال است، خود زندگی است. این یک واقعیت است. هیچ‌کس نمی‌داند فردا چه اتفاقی می‌افتد. آیا هست یا نیست؟ فوتبال هم همین است. گاهی اوقات شما از حریف پیش هستید، یک دقیقه پایانی به اندازه یک قرن طول می‌کشد و گاهی از حریف عقب هستید، آن یک دقیقه مثل یک شهاب، برقی می‌زند و رد می‌شود و تمام.

Page Generated in 0/0058 sec