printlogo


کد خبر: 247094تاریخ: 1401/1/14 00:00
مدارس سراسر کشور از امروز بازگشایی می‌شود؛ محدودیتی برای حضور دانش‌آموزان وجود ندارد
بوی ماه مدرسه در فروردین!

جمعیت 14 میلیون و 400 هزار نفری دانش‌آموزان از امروز آموزش‌های حضوری خود را از سر می‌گیرند و پس از ۲ سال دوری نسبی از فضای مدرسه، طعم واقعی درس و کلاس را از نزدیک می‌چشند!
به گزارش «وطن‌امروز»، اواسط اسفند‌ماه 1398 بود که با خبر ورود کرونا به ایران، مدارس کشور ناگهان تعطیل شد تا آموزش‌ها از طریق تلویزیون و سپس با استفاده از شبکه شاد پیگیری شود. 
اکنون با گذشت ۲ سال از تعطیلی نسبی مدارس، بسیاری از کارشناسان و مدیران نظام آموزشی درباره کاهش کیفیت آموزش‌ها و حتی افت سطح تحصیلی دانش‌آموزان هشدار می‌دهند. 
هرچند وزارت آموزش‌و‌پرورش با ابداع و راه‌اندازی شبکه شاد، تا حدی موفق به کنترل شرایط شد اما واقعیت این است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان، والدین خود را در این کلاس‌ها می‌نشاندند و خودشان مشغول خواب، استراحت یا امور دیگر بودند! در حقیقت، بخش قابل توجهی از نمرات کسب‌شده در این ۲ سال متعلق به والدین بوده است نه دانش‌آموزان. 
نمرات ۲ سال گذشته متعلق به والدین بود!
بسیاری از معلمان و کادر مدارس معتقدند آموزش‌های آنلاین و مجازی هرچند مزایای خاص خود را دارد اما در شرایط کنونی و با توجه به فرهنگ حاکم بر خانواده‌ها و جامعه ما، زیان‌ها و مضرات بیشتری برجا می‌گذارد. 
مدیر یک مدرسه در منطقه 14 تهران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در طول این مدت با موارد بسیاری مواجه شدیم که نشان می‌داد خود دانش‌آموز در کلاس آنلاین حضور ندارد. به طور مثال دستخط‌هایی که از سوی یک دانش‌آموز برای معلم ارسال می‌شد یکسان نبود و مشخص بود که افراد دیگری غیر از دانش‌آموز در انجام تکالیف مدرسه نقش دارند!
 وی می‌افزاید: بررسی فایل‌های صوتی ارسال شده برای معلمان نیز نشان می‌دهد که دانش‌آموزان هنگام پاسخگویی آنلاین به تکالیف، از والدین یا دوستان و نزدیکان خود کمک می‌گرفته‌اند و صداهای ریز موجود در فایل‌های صوتی گویای این واقعیت است. این مدیر مدرسه ادامه می‌دهد: در طول ۲ سال گذشته معلمان دریافتند که بسیاری از نمرات کسب‌شده در امتحانات متعلق به خود دانش‌آموزان نبوده است و افراد دیگری با دریافت هزینه یا به رایگان، به جای دانش‌آموزان در امتحانات مجازی حضور یافته‌اند. 
آموزش مجازی نمی‌تواند جای حضوری را بگیرد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به «وطن‌امروز» می‌گوید: اکنون که قرار است دانش‌آموزان در مدارس حاضر شوند و آموزش‌های حضوری از سر گرفته شود، باید اطلاع‌رسانی همه‌جانبه و دقیق به خانواده‌ها در دستور کار باشد تا والدین نگران آموزش‌های حضوری نباشند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی می‌افزاید: قبلا هم گفته بودیم که آموزش مجازی نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد اما طبیعتا در روزهایی که درگیر کرونا بودیم، بر اساس نظرات کارشناسان عمل شد و آموزش‌های آنلاین جای آموزش حضوری را گرفت. 
رعایت اصول بهداشت فردی توسط دانش‌آموزان
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین برای آموزش‌های حضوری این است که آیا نکات بهداشتی در مدارس توسط دانش‌آموزان رعایت می‌شود یا خیر؟ هرچند بررسی‌های انجام‌شده در سال گذشته نشان داد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس رضایت‌بخش نیست اما وزارت آموزش‌و‌پرورش بتازگی اعلام کرده است والدین نباید نگران این موضوع باشند چون مدیران و کادر مدارس موظف به نظارت بر رعایت دقیق پروتکل‌ها هستند. 
در همین باره صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌و‌پرورش در صفحه شخصی خود نوشت: جهت آمادگی برای آموزش حضوری، بر رعایت بهداشت فردی و محیط، استفاده از ظرفیت شورای مدرسه برای کاستن از زمان حضور در کلاس و مدرسه، تماس با والدین برای سرویس تردد دانش‌آموزان، عدم حضور دانش‌آموزان مبتلا یا دارای علائم یا بیماری‌ زمینه‌ای و حضور نیروهای اداری در مدارس برای تقدیر از معلمان و محصلان تأکید شد. 
حذف شروط واکسیناسیون و فاصله‌گذاری فیزیکی
پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت آموزش‌وپرورش دستورالعملی صادر کرد. در این دستورالعمل قید شده است همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس باید مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند. همچنین تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) انجام شود. ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز صرفا به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 
درباره وضعیت حضور دانش‌آموزان نیز بر این مهم تاکید شده است که حضور منظم دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی ضروری است و در صورت غیبت غیرموجه ایشان، مطابق آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام می‌شود. همچنین تأکید شده است دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر «شاد»، آموزش‌های لازم را دنبال کنند. 
تمرکز در این ابلاغیه این است که همه دانش‌آموزان باید در کلاس‌های درس حضور داشته باشند اما این تمهید هم پیش‌بینی شده که اگر دانش‌آموزی مبتلا به کرونا یا دارای علائم کرونا بود یا دانش‌آموزی که دارای بیماری زمینه‌ای است، آموزش را از بستر مجازی دنبال کند. 
هر چند مسؤولان آموزش‌و‌پرورش مدام بر واکسیناسیون توصیه می‌کنند اما چون آموزش حضوری حق همه دانش‌آموزان است، هیچ شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس پیش‌بینی نشده و هیچ شخصی نمی‌تواند هیچ شرطی برای ممانعت از حضور دانش‌آموز در مدرسه بگذارد. همچنین ستاد کرونا هم شرط واکسیناسیون را پیش‌بینی نکرده است.

Page Generated in 0/0064 sec