printlogo


کد خبر: 247099تاریخ: 1401/1/14 00:00
اخبار

اعتراض ایران به برخورد خشن و توهین‌آمیز پلیس دانمارک با بانوی ایرانی
سفارت ایران در کپنهاگ در واکنش به رفتار خشن و توهین‌آمیز پلیس دانمارک با بانوی ایرانی، مراتب اعتراض و گله‌مندی خود را به وزارت خارجه این کشور ابلاغ کرد. به گزارش تسنیم، روز پنجشنبه تصاویر و فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آنها نیروهای پلیس مهاجرت دانمارک در اجرای حکم طرد یک بانوی پناهجوی ایرانی، اقدام به ضرب و شتم او در مقابل دیدگان همسر و کودکانش کرده و طی برخوردی خشونت‌آمیز وی را با اجبار برای عزیمت به ترکیه به فرودگاه کپنهاگ منتقل کرده‌اند. 
در پی تایید این رخداد تأثربرانگیز و خشونت‌بار پلیس دانمارک، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ با ارسال یادداشت رسمی، مراتب اعتراض و گله‌مندی از این اقدام غیرانسانی را به وزارت خارجه دانمارک ابلاغ کرد. در همین ارتباط خانم نادی‌پور سفیر ایران در دانمارک،  روز جمعه 12 فروردین 1401 با حضور در وزارت خارجه دانمارک، ضمن ملاقات با مقامات ذی‌ربط وزارت مهاجرت و وزارت خارجه این کشور، مراتب اعتراض دولت ایران را اعلام کرد و در قبال این واقعه تأثربرانگیز که موجب ناخرسندی مردم و مقامات جمهوری اسلامی ایران شد، از مسؤولان دانمارکی خواست علاوه بر برخورد با خاطیان و ارائه اطمینان از عدم تکرار وقایع مشابه، بابت این رفتار غیرانسانی عذرخواهی شود. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک، با استفاده از این فرصت، دیگر موارد نقض حقوق بشر و  آثار منفی چنین رفتارهای مترتب بر روابط فیمابین ۲ کشور را متذکر شد. براساس اخبار منتشر شده، پارلمان دانمارک روز پنجشنبه 11فروردین‌ماه، وزیر همگرایی و مهاجرت این کشور را جهت ارائه توضیحات و پاسخ به سوالات نمایندگان و احزاب پیرامون این رخداد و رفتار دلخراش پلیس در قبال  بانوی پناهجوی ایرانی، فراخوانده است. در حال حاضر این خانم ایرانی تحت مراقبت  پزشکی، نزد خانواده خود در دانمارک به سر می‌برد.
 
وزیر دفاع آمریکا: به حصول نتیجه دیپلماتیک در مذاکرات وین باور داریم
وزیر دفاع آمریکا گفت که واشنگتن به همکاری با شرکایش برای مقابله با آنچه «تهدید ایران» خواند، ادامه خواهد داد. به گزارش ایسنا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در سخنانی در سنتکام عنوان کرد: راه فوری برای حل مشکلات منطقه وجود ندارد؛ خصوصا که وقتی مساله ایران مطرح باشد. رئیس‌جمهور آشکارا گفته است که ایالات متحده به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است. 
ما همچنان به حصول نتیجه دیپلماتیک درباره مساله هسته‌ای باور داریم اما صرف نظر از نتیجه مذاکرات هسته‌ای به همکاری نزدیک با شرکای‌مان برای مقابله با تهدید ایران ادامه خواهیم داد. 
وی در ادامه با اشاره به تقویت سیستم ضدهوایی در منطقه گفت: ما همچنین در درازمدت به مهار استفاده ایران از موشک‌ و جلوگیری از تکثیر پهپادهایش خواهیم پرداخت. 
وزیر دفاع آمریکا همچنین مدعی شد: ما به همکاری با شرکای‌مان جهت مجازات ایران و گروه‌های نیابتی‌اش ادامه می‌دهیم.
 
چین: از ایران در دفاع از حقوق و منافع قانونی‌اش حمایت می‌کنیم
 
وزیر خارجه چین درباره دیدارش با همتای ایرانی خود در شهر تونشی بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش فارس، طبق این بیانیه، «وانگ یی» در این دیدار گفت: تحت رهبری استراتژیک سران 2 کشور، روابط چین و ایران شتاب قوی توسعه را حفظ کرده است. 
چین از ایران در حفاظت از حاکمیت و کرامت ملی و دفاع از حقوق و منافع قانونی خود حمایت می‌کند و معتقد است که ایران نیز قاطعانه از چین در حفظ منافع اصلی خود حمایت خواهد کرد. وزیر خارجه چین افزود: چین به عنوان شریک راهبردی جامع ایران متعهد به تعمیق همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و آماده همکاری برای ایجاد نتایج همکاری بیشتر به نفع 2 ملت است. در ادامه این بیانیه، به نقل از امیرعبداللهیان آمده، فارغ از چگونگی تغییر شرایط، ایران قاطعانه به توسعه روابط ایران و چین متعهد خواهد ماند و قاطعانه از موضع عادلانه چین حمایت خواهد کرد. 
ایران مایل است با گسترش همکاری‌های نفتی و گازی بین 2 کشور شریک انرژی قابل اعتمادی برای چین باشد و آماده تقویت ارتباط، همکاری‌های سه‌جانبه و تبادلات آموزشی با چین است. ۲ طرف همچنین درباره همکاری‌های منطقه‌ای تبادل‌نظر کردند و وزیر خارجه چین اظهار داشت چین از ایران در بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو حمایت می‌کند. امیرعبداللهیان هم با قدردانی از نقش سازنده چین گفت: ایران مایل به ادامه گفت‌وگو با کشورهای منطقه است. بر اساس این بیانیه، 2 طرف توافق کردند به طور مشترک در برابر تحریم‌های یکجانبه مقاومت کنند. 
وانگ‌یی تاکید کرد: ایالات متحده به تحریم‌های یکجانبه که هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل را نقض می‌کند، اعتیاد دارد. تحریم‌ها در واقع اعتبار ایالات متحده را از بین می‌برد و به منافع آن آسیب می‌رساند. تحریم‌ها اهداف خود را محقق نمی‌کند، بلکه در نهایت به انعطاف‌پذیری بیشتر و توسعه قوی‌تر کشورهای تحریم شده کمک می‌کند. طبق اعلام چین، 2 طرف همچنین درباره مذاکرات برای ازسرگیری پایبندی به برجام تبادل نظر کردند.

Page Generated in 0/0477 sec