printlogo


کد خبر: 247104تاریخ: 1401/1/14 00:00
اخبار

پیش‌بینی خرید تضمینی 5.5 میلیون تن گندم در سال جاری
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر بارندگی‌ها در اردیبهشت خوب باشد، پیش‌بینی می‌شود امسال 5.5 میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم. علیرضا مهاجر با بیان اینکه پیش‌بینی ما تولید ۹ میلیون تن گندم در سال جاری زراعی است، افزود: سال گذشته 4.5 میلیون تن خرید تضمینی داشتیم و ۲ میلیون تن نیز صنوف، صنعت و کارخانجات ماکارونی خریداری کردند و حدود یک و نیم میلیون تن نیز کشاورزان برای کشت سال بعد ذخیره کردند. وی گفت: با توجه به اینکه برای تأمین نیاز ۲ سال کشور باید گندم ذخیره داشته باشیم، بر اساس شرایط جدید ذخایرمان را افزایش دادیم که بخشی از واردات گندم در این جهت است. مهاجر افزود: با توجه به گرانی گندم در سراسر دنیا و افزایش قیمت‌های دستمزد و نهاده‌ها، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد. وی گفت: با توجه به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته، فشار آبی بر مزارع زیاد است و در یکی، دو سال اخیر نیز به دلیل گرانی، استفاده از نهاده‌ها کاهش یافت، بنابراین دولت برای کاهش قیمت کود‌های پایه کمک کرد و قیمت این نهاده‌ها ۴۵ تا ۴۶ درصد کاهش یافت. 
 
اوجی: ظرفیت تولید نفت خام ایران به پیش از تحریم‌ها رسید
وزیر نفت گفت: ظرفیت کنونی تولید نفت به پیش از تحریم‌ها و به بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. جواد اوجی، وزیر نفت درباره ظرفیت تولید نفت خام ایران اظهار داشت: با انجام اقدام‌های مؤثر در میدان‌های نفتی خشکی و دریایی، حفاری چاه‌های جدید، تعمیر چاه‌ها و تعمیرات، بازسازی و نوسازی تأسیسات و مراکز جمع‌آوری نفت، ظرفیت کنونی تولید نفت به پیش از تحریم‌ها یعنی به رقم روزانه بیش از 3میلیون و 800 هزار بشکه نفت رسیده است و در عملکرد و این مقدار تولید مشکلی نداریم. وی افزود: در بخش گاز با اقدام‌های خوبی که در شرکت‌های ملی نفت و گاز ایران در فصل زمستان انجام شد بالاترین رقم برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به مقدار 705 میلیون مترمکعب در روز رقم خورد. وزیر نفت درباره دلایل افزایش فروش نفت گفت: با اراده قوی، شناسایی مشتریان و بازارهای جدید، بازاریابی قوی، استفاده از روش‌های مختلف در قراردادهای نفتی و استفاده از نیروهای متعهد و متخصص در این حوزه این اتفاق رقم خورد و فروش نفت خام و میعانات گازی به ارقام بالایی رسیده است. اوجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت نفت برنامه‌ای برای فروش بیشتر نفت دارد، تصریح کرد: بله! ظرفیت صادرات نفت بویژه میعانات گازی پارسال پایین بود و امیدواریم با تلاش همکاران در این بخش طی سال 1401 به ارقام بالاتری در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی دست یابیم. 
 
در ۱۴۰۰ چقدر پول چاپ شد؟
بر اساس آمار بانک مرکزی، از فروردین تا بهمن‌ماه سال گذشته ۱۱۳۴ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شد. تغییرات نقدینگی به میزان برداشت دولت و بانک‌ها از بانک مرکزی وابسته است که اولی به چاپ پول مستقیم و دومی به چاپ پول غیرمستقیم منجر می‌شود که با بررسی آمارها می‌توان از میزان پول منتشر شده در اقتصاد اطلاع یافت. رشد بیش از اندازه نقدینگی می‌تواند هشداری برای اقتصاد و انفجار تورم باشد که مسؤولان باید برای تامین کسری بودجه و سایر مصارف خود به سمت بانک مرکزی نروند و بانک‌ها نیز برداشت‌های خود از بانک مرکزی را مدیریت کنند که منجر به اضافه برداشت نشود. در این بین، آنطور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، حجم نقدینگی در فروردین سال گذشته به میزان ۳۴۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده و در ماه بعد تقریبا با ۱۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش، رقم ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است. در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد سال ۱۴۰۰ نیز حجم نقدینگی معادل 3705.4، 3819.9 و 3921.4 هزار میلیارد تومان بوده است. از شهریورماه حجم نقدینگی از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد و به 4067.6  هزار میلیارد تومان رسید و از اسفندماه تقریبا ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شد. حجم نقدینگی در ماه‌های بعدی نیز در محدوده ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان باقی ماند تا بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به 4624.1 هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین در طول 11 ماه سال گذشته تقریبا ۱۱۳۴ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است. 
 

Page Generated in 0/0060 sec