printlogo


کد خبر: 247108تاریخ: 1401/1/14 00:00
طرح ترافیک از امروز چگونه اجرا می‌شود؟

بنا بر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا از 14 فروردین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها انجام می‌شود. طرح ترافیک سال جدید هم از امروز 14 فروردین اجرا می‌شود و معاون شهردار تهران می‌گوید احتمال تغییر ساعات طرح ترافیک در ماه رمضان و همزمان با بازگشایی‌ها وجود دارد. 
بر اساس اعلام شهرداری تهران، طرح ترافیک از روز ۲۹ اسفند۱۴۰۰ تا پایان روز سیزدهم فروردین ۱۴۰۱ لغو شد و از صبح روز ۱۴ فروردین اجرا می‌شود. 
همچنین بنا بر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی همزمان با ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود. این بازگشایی تغییراتی در حجم تقاضای سفر در شبکه حمل‌و‌نقل شهری تهران ایجاد خواهد کرد. 
بنا بر اعلام فارس، مدیران حوزه حمل‌و‌نقل شهرداری می‌گویند با تزریق منابع مالی و همچنین اقداماتی که ظرفیت‌سازی لازم در مدهای تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو را به حداکثر برساند، تمهیداتی در راستای مدیریت ترافیک و تسهیل در جابه‌جایی شهروندان پیش‌بینی شده است و سرفاصله زمانی حرکت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی کاهش می‌یابد. 
وضعیت طرح ترافیک پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره احتمال تغییر ساعات محدوده طرح ترافیک گفت: باتوجه به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، قرار بود ساعات طرح ترافیک پس از بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها به حالت پیش از شرایط کرونایی بازگردد، برهمین اساس مقرر شده است در روزهای ابتدایی بازگشایی مراکز آموزشی وضعیت ترافیکی پایش شود و چنانچه مراکز آموزشی به صورت کامل بازگشایی شده بودند، ساعات طرح ترافیک به پیش از کرونا بازگردد؛ به عبارتی در نیمه نخست سال ساعت ترافیک از ۶:۳۰ تا ۱۹ باشد. 
مجتبی شفیعی با بیان اینکه معمولا در ماه مبارک رمضان، طرح ترافیک یک ساعت زودتر به اتمام می‌رسد، افزود: قرار شده است جزئیات تغییر ساعت کاری در جلسه‌ای پس از تعطیلات نوروزی بررسی و به اطلاع عموم برسد. 
افزایش تعرفه‌ها طبق مصوبه شورای شهر
معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌و‌نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران نیز درباره جزئیات طرح ترافیک بیان داشت: سازو‌کار اجرایی مصوبه مدیریت محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱ مطابق با طرح ترافیک سال ۱۴۰۰ است و تنها تفاوت آن نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش تعرفه‌ها طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است. 
عمار سعیدیان‌فر درباره نرخ پایه عوارض گفت: این نرخ در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۳ هزار و۸۰۰ تومان است که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است. اگر متقاضیان در محدوده طرح ترافیک تردد کنند ضریب محدوده تردد 1.5 و اگر در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کنند ضریب 0.75 محاسبه می‌شود اما در محدوده کنترل آلودگی هوا هر شهروند دارای پلاک با سرشماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان دارد که در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور، عوارض تردد از وی دریافت می‌شود. 
عوارض تردد در محدوده‌ها
سعیدیان‌فر با اشاره به عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا گفت: نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است. اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد محدوده و پیش از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۳۲۱ هزار و ۹۳۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۱۶۰ هزار و ۹۶۵ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد. 
تسهیلات ساکنان محدوده‌ طرح ترافیک
معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌و‌نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران درباره تسهیلات ساکنان محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا اظهار داشت: ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک پیش از ساعت ۹ می‌توانند یک خروج رایگان داشته باشند و پس از ساعت ۱۴:۳۰ نیز در شرایط شیوع بیماری کرونا می‌توانند یک ورود رایگان داشته باشند. 
سعیدیان‌فر افزود: تردد بین این ساعات برای ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیم‌بها محاسبه می‌شود و نیازی به رزرو طرح ندارند. مستاجران نیز باید قرارداد اجاره و مالکان سند مالکیت خود را به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری ارائه دهند تا پس از تأیید، سکونت در محدوده‌های دوگانه برای آنها درج شود.  وی خاطرنشان کرد: طرح ترافیک در روز پنجشنبه اجرا نمی‌شود و محدوده‌های دوگانه کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک در روز پنجشنبه تبدیل به یک محدوده کنترل آلودگی هوا می‌شوند.

Page Generated in 0/0060 sec