printlogo


کد خبر: 247114تاریخ: 1401/1/14 00:00
انصارالله: حملات ما بود که ائتلاف سعودی را وادار به آتش‌بس کرد
آتش‌بس از ترس مقاومت!

گروه بین‌الملل: عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن از متوسل‌ شدن ائتلاف متجاوز سعودی به سازمان ملل متحد، بعد از عملیات‌های اخیر در عمق عربستان سعودی خبر داد. در همین راستا «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن، شامگاه جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای، دلایل ائتلاف سعودی برای درخواست آتش‌بس ۲ ماهه در یمن را تشریح کرد. وبگاه شبکه «المیادین» به نقل از البخیتی نوشت: «قبل از اعلام آتش‌بس توسط سازمان ملل و بعد از حمله اخیر [نیروهای یمنی] به عمق راهبردی عربستان، تماس‌هایی بین صنعا و ائتلاف سعودی از طریق این سازمان برقرار شد». وی در این ‌باره توضیح داد: «این آتش‌بس فرصتی برای کشورهای متجاوز ائتلاف است تا بار دیگر محاسبات خود را برای رسیدن به صلح دائمی و جامع بررسی کنند». عضو شورای سیاسی انصارالله ضمن اشاره مجدد به ایجاد تماس‌هایی بین صنعا و ائتلاف سعودی با وساطت سازمان ملل بعد از عملیات‌های اخیر نیروهای یمنی در عربستان سعودی، افزود: «این تماس‌ها ادامه دارد و آتش‌بس، فرصت ارزشمندی برای صلح دائم خواهد بود». به نوشته المیادین، البخیتی در پایان تاکید کرد: «نمی‌توان به وفا و صداقت کشورهای متجاوز و دشمن اعتماد کرد اما آتش‌بس این بار متفاوت است، زیرا بعد از حملات اخیر ما به وجود آمده است». محمد العاطفی، وزیر دفاع دولت صنعا نیز خواهان توقف تجاوز و لغو محاصره یمن شد و بر ادامه مبارزه و جهاد و پایداری و ثبات تا زمان آزادی کامل خاک یمن تأکید کرد. وی گفت: میلیون‌ها یمنی دست‌شان روی ماشه است و آماده پیوستن به جنگ هستند. رژیم اشغالگر صهیونیستی کشورهای متجاوز را مجبور به حمله به یمن کرد. این تجاوز ما را مجبور کرد تا به حملات پاسخ دهیم. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد شنبه گذشته در پاسخ به نقض مکرر آتش‌بس و محاصره یمن، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض را با موشک هدف قرار دادند. این حمله در قالب عملیات «شکست محاصره۳» در عمق خاک عربستان انجام شد. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح این اقدامات گفت که در حملات نیروهای یمنی، پالایشگاه‌های «رأس تنوره» و «رابغ» هدف چند پهپاد قرار گرفتند. جیزان و نجران نیز هدف شمار زیادی پهپاد قرار گرفتند. این حملات در هفتمین سالگرد حمله عربستان به همراه امارات به یمن انجام شد که پیامدی جز صرف هزینه‌های هنگفت و شکست در میدان‌های جنگ برای‌شان به همراه نداشته است. حملات پهپادی و موشکی چند روز پیش ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به تأسیسات حیاتی عربستان از جمله تأسیسات نفتی آرامکو که خسارات یک میلیارد دلاری برای ریاض به بار آورده، آخرین مورد این ضربات مهلک بوده
 است. 
 
تأثیر آتش‌بس بر محاصره یمن
«محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن هم ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس 2 ماهه توسط فرستاده ویژه سازمان ملل گفت: این آتش‌بس شامل توقف عملیات نظامی، گشودن فرودگاه بین‌المللی صنعا برای برخی پروازها و گشودن بندر الحدیده به روی کشتی‌های حامل نفت است. «احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن هم روز جمعه گفت ترتیباتی برای آزادی همه اسرا، گشودن فرودگاه صنعا و رفع توقیف کشتی‌های حامل نفت در بندر الحدیده و گشودن گذرگاه‌ها در شهر تعز اتخاذ شده است. کارشناسان معتقدند تصمیم دولت مستعفی یمن برای کاهش محاصره یمن اگر چه به ظاهر به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان و کمک به پیشبرد مذاکرات ریاض مطرح شده است اما هشدارهای صنعا درباره ازسرگیری عملیات‌های تهاجمی در پاسخ به ادامه محاصره یمن در این باره موثر بوده است. «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن شامگاه جمعه با اعلام برقراری آتش‌بس گفت: 2 طرف (صنعا / دولت مستعفی و ائتلاف متجاوز) درباره توقف همه عملیات‌های نظامی هوایی، زمینی دریایی در داخل یمن و عملیات‌های برون‌مرزی توافق کردند. او افزود: 2 طرف درباره ورود کشتی‌های سوخت به بندر الحدیده و پروازهای تجاری به و از فرودگاه صنعا به مقاصدی معین در منطقه توافق کردند. گروندبرگ گفت: با موافقت ۲ طرف امکان تمدید مهلت ۲ ماهه آتش‌بس وجود دارد. فرستاده ویژه سازمان ملل هدف از آتش‌بس را کاستن از رنج ملت یمن و رهایی از خشونت‌ها خواند. 
 
عربستان: آتش‌بس مقدمه رسیدن به راه‌حل جامع است
 
وزارت خارجه عربستان سعودی دیروز (شنبه) طی بیانیه‌ای از فرصت آتش‌بس ۲ ماهه که به پیشنهاد سازمان ملل مطرح و با پذیرش از سوی جنبش انصارالله یمن انجام شد، استقبال کرد. به نوشته خبرگزاری رسمی دولت عربستان (واس)، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «عربستان از اعلامیه هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن مبنی بر آغاز آتش‌بس و توقف تمام عملیات‌های نظامی در داخل یمن و مرزهای این کشور با سعودی استقبال می‌کند». وزارت خارجه عربستان سعودی در این بیانیه، با تاکید بر حمایتش از دولت مستعفی یمن و ائتلافی که خود آن را علیه یمن رهبری می‌کند، ادعا کرد: «این استقبال و حمایت در راستای تلاش سعودی برای پایان دادن به بحران یمن و رسیدن به راه‌حل سیاسی جامع برای آن است». فرماندهی ائتلاف متجاوز سعودی نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای از آتش‌بس ۲ ماهه در یمن استقبال کرد. «ترکی المالکی» سخنگوی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی گفت: «از اعلام توقف عملیات‌های نظامی در یمن و مرزهای عربستان با این کشور استقبال می‌کنیم». این در حالی است که ائتلاف سعودی شامگاه سه‌شنبه از توقف عملیات نظامی در یمن خبر داد و مدعی شد در پاسخ به دعوت شورای همکاری و به منظور فراهم کردن شرایط مناسب برای رایزنی‌های ریاض و ایجاد صلح، عملیات نظامی علیه یمن را متوقف کرده است. 
 
حمایت‌های بین‌المللی از توافق آتش‌بس
 
در پی برقراری آتش‌بس در یمن، پایگاه خبری «روسیا الیوم» از حمایت مقامات بین‌المللی از این توافق خبر داد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از آتش‌بس در یمن استقبال و ابراز امیدواری کرد که روند سیاسی برای تحقق صلح دائمی آغاز شود. وی گفت: این نشان می‌دهد حتی اگر شرایط برای تحقق یک هدف محال باشد، اگر اراده وجود داشته باشد صلح ممکن خواهد بود. بر اساس گزارش روسیا الیوم، کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز از اعلام آتش‌بس ۲ ماهه در یمن استقبال کرد و خواستار پایبندی به آتش‌بس شد. علاوه بر این بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و وزارتخانه‌های خارجه ترکیه و مصر در بیانیه‌های رسمی جداگانه از اعلام آتش‌بس ۲ ماهه در یمن حمایت کردند. جانسون طی یک پیام توئیتری به آتش‌بس 2 ماهه در یمن واکنش نشان داد و نوشت: «پیش روی ما یک فرصت برای رسیدن به صلح و پایان رنج‌های انسانی قرار دارد. از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهم به سمت راه حل سیاسی دائم حرکت کنند». از سوی دیگر خبرگزاری «آناتولی» نوشت وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای ضمن اشاره به تداوم حمایت‌های آنکارا از فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، اعلام کرده است: «امیدواریم گام مثبت برداشته شده در جهت آتش‌بس تداوم پیدا کند و توقف دائمی جنگ اعلام شود تا بدین ترتیب روند حل‌وفصل سیاسی مسائل در تمام بخش‌های یمن آغاز شود». روسیا الیوم همچنین در گزارش دیگری، از حمایت مصر از اعلام آتش‌بس ۲ ماهه در یمن خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از ابتکار عمل نماینده سازمان ملل برای توقف 2 ماهه عملیات نظامی در یمن و همچنین گام‌های مثبت دیگری نظیر اجازه ورود کشتی‌های حامل مواد غذایی و سوخت و بازگشایی فرودگاه صنعا استقبال کرد. 

Page Generated in 0/0064 sec