printlogo


کد خبر: 247115تاریخ: 1401/1/14 00:00
راهکار چارچوب هماهنگی شیعه برای خروج از بن‌بست سیاسی

چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعه عراق در بیانیه‌ای پیشنهاد خود برای رهایی این کشور از بن‌بست سیاسی کنونی را مطرح کرد. این ائتلاف در بیانیه‌ای با اشاره به احساس مسؤولیت خود گفت: ما آماده گفت‌وگوی جدی با همه احزاب و نیز نمایندگان مستقل هستیم و از همه افراد خالص دعوت می‌کنیم مسؤولیت‌پذیر باشند و از اصرار بر نادیده گرفتن اراده‌ها و خواسته‌ها که تنها به ضرر ملت عراق است، دست بردارند. چارچوب هماهنگی پیشنهاد خود را در ۴بند مطرح کرده که از قرار زیر است:
۱- پایبندی به زمان‌بندی‌های قانونی و تشکیل فراکسیون اکثریت توسط ۲ طرف به منظور حفظ حقوق بلوک شیعی و همچنین حقوق بلوک‌های سُنی و کُرد در رسیدن به ریاسات پارلمان و جمهوری. این فرآیند باید با ارائه یک دیدگاه مشترک توسط چارچوب هماهنگی و همپیمانان آن از یک سو و جریان صدر و همپیمانان آن از سوی دیگر انجام شود. 
۲- پس از اعلام فراکسیون اکثریت، چارچوب هماهنگی و جریان صدر باید بر سر معرفی نامزد نخست‌وزیری بر اساس پارامترهای کارآمدی، پاکدستی و مستقل بودن به توافق برسند. 
۳- توافق بر سر ارائه یک برنامه دولتی مطابق با سقف زمانی مشخص. نمایندگان احزاب پیروز که به این برنامه پایبند هستند، مامور اجرای آن می‌شوند. به علاوه مسؤولان اداره کشور باید کارآمد، پاکدست و متخصص باشند. 
۴- گروه اپوزیسیون در پارلمان مسؤولیت نظارت بر عملکرد دولت و حسابرسی از آن در زمان اشتباهات و بی‌قانونی‌ها را بر عهده خواهد داشت. اپوزیسیون باید کار خود را بدرستی انجام دهد و البته که از حمایت قانون نیز برخوردار است. 
در پایان این بیانیه قید شده «مجددا از برادرانی که بارها دعوت ما را رد کردند، می‌خواهیم بر اساس راستی و پرهیزکاری دست همکاری به ما بدهند و منافع کشور و ملت را نسبت به منافع حزبی و جناحی در ارجحیت قرار دهند». 
العامری: فراکسیون اکثریت حق شیعیان است
رئیس ائتلاف الفتح عراق گفت: ما هرگز از تشکیل فراکسیون اکثریت و حق بلوک شیعی در دولت کوتاه نمی‌آییم، بلکه بر ضرورت تشکیل فراکسیون اکثریت توسط چارچوب هماهنگی، جریان صدر و نمایندگان مستقل پارلمان تاکید می‌کنیم. «هادی العامری» روز جمعه طی نطقی در بغداد با بیان اینکه تقلب در نتایج انتخابات دلیل بروز بن‌بست سیاسی و تشکیل نشدن کابینه جدید این کشور است، گفت: ما بارها درباره تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات هشدار داده بودیم اما هر دوی آن رخ داد و با این حال به رای دادگاه فدرال احترام گذاشتیم. به گزارش موازین‌نیوز، العامری بر ضرورت ایجاد تفاهم برای برون‌رفت از بحران سیاسی عراق تاکید کرد و گفت: باید این فرآیند سیاسی که از سال ۲۰۰۳ تا به امروز در عراق پیش گرفته شده است، بر اساس توافق، توازن و شراکت ادامه یابد و اصل ما در تشکیل کابینه باشد. رئیس ائتلاف الفتح بر ضرورت ایجاد یک‌سوم تعیین‌کننده در پارلمان عراق تاکید کرد و گفت: در این صورت است که دولتی قوی تشکیل خواهد شد، از همین رو ما از تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر که ضامن حق طایفه شیعی است، کوتاه نمی‌آییم. 
العامری تصریح کرد: ما بر ضرورت تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر مرکب از گروه‌های چارچوب هماهنگی و جریان صدر و نمایندگان مستقل پافشاری می‌کنیم و می‌خواهیم هر چه زودتر کابینه‌ای تشکیل شود که به عراقی‌ها خدمت کند. رئیس ائتلاف الفتح بر ضرورت ایجاد تفاهم در تشکیل کابینه و نشستن پشت میز گفت‌وگوی مشترک بین همه طرف‌ها تاکید کرد.
 العامری گفت: کسانی که علاقه‌مند هستند مختارند در کابینه شرکت کنند؛ با این حال باید فرصتی برای ایجاد اپوزیسیون فراهم شود اما اپوزیسیونی سازنده که بتواند فرآیند سیاسی را تقویت کند. در هر حال باید برای برون‌رفت از بحران سیاسی تفاهم ایجاد شود اما حذف هیچ طرفی ممکن نیست.

Page Generated in 0/0054 sec