printlogo


کد خبر: 247117تاریخ: 1401/1/14 00:00
دور دنیا

شهادت ۳ فلسطینی در تیراندازی نظامیان صهیونیست در کرانه باختری
رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند نیروهای این رژیم ۳ فلسطینی را در بلده عرابه در شهر جنین در شمال کرانه باختری به شهادت رساندند. بر اساس گزارش‌ها، نیروی مشترکی از شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی این سه فلسطینی را هنگام بازداشت‌شان به شهادت رساندند. اورژانس فلسطینیان خبر داد نیروهای اشغالگر صهیونیستی از دادن پیکر این شهدا به خانواده‌های‌شان خودداری می‌کنند. یگان ویژه ارتش رژیم صهیونیستی پس از عملیات به شهادت رساندن این سه فلسطینی از جنین عقب‌نشینی کرد. روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی نوشت در جریان این عملیات امنیتی در جنین، دست‌کم ۲ نظامی این رژیم نیز هدف قرار گرفتند. شهر الخضیره در استان حیفا و منطقه بنی براک تل‌آویو در خاک سرزمین‌های اشغالی به ترتیب روزهای یکشنبه و سه‌شنبه‌ شب گذشته شاهد عملیات استشهادی چند جوان فلسطینی بود که در جریان آن دست‌کم ۷ صهیونیست هلاک و شماری دیگر مجروح شدند. رسانه‌ها خبر داده‌اند بسیاری از گروه‌های تندرو شهرک‌نشین، اعلام کردند که در ماه رمضان آماده یورش به مسجدالاقصی هستند. دلیل این اعلام آمادگی آن است که در ماه رمضان امسال مناسبت‌های اسلامی و اعیاد دین یهود با هم ‌همزمان شده است. رمضان سال گذشته نیز شهر قدس، شاهد جرائم و تجاوزات بسیاری از سوی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان آن بود؛ بیشتر این جرائم نیز در مناطق نزدیک مسجدالاقصی، باب‌العامود و «شیخ جراح» رخ داد. طی آن درگیری‌ها ده‌ها فلسطینی شهید و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند. 
 
معرفی پهپاد جدید ترکیه از سوی سازنده آن
مدیر فنی شرکت دفاعی بایکار درباره پرنده جدید بدون سرنشین ترکیه گفت: این هواپیمای جنگی بدون سرنشین با سرعت صوت حرکت می‌کند. سلجوق بیرقدار، مدیر فنی شرکت دفاعی بایکار روز جمعه درباره محصول جدید این شرکت گفت: سیب قرمز (Kızılelma) نخستین هواپیمای بدون سرنشین ترکیه است که با سرعت صوت حرکت می‌کند. این پرنده نخستین پرواز خود را سال 2023 انجام خواهد داد. وی با اشاره به بومی‌سازی این پرنده بدون سرنشین اظهار داشت: همه قطعات الکترونیکی، کدنویسی‌ها و نیز قطعات مکانیکی را خودمان تولید کرده‌ایم. این هفته به نمونه اولیه آن بال‌ها را متصل کردیم. بیرقدار با اشاره به کار یک سال و نیمه روی پرنده جدید، اظهار داشت: این پرنده به اندازه پهپاد آکینجی نمی‌تواند در آسمان باشد، زیرا بسیار سریع پرواز می‌کند. در تکنولوژی این هواپیما از تجربه «آکینجی» و «تی بی‌2» استفاده کرده‌ایم. وی افزود: این جنگنده همانند پهپادهای ترکیه از سطح راداری پایینی برخوردار است. وزن پروازی آن 6 تن است و با مهمات ساخته شده به دست مهندسان ترکیه‌ای عملیات‌های خود را انجام خواهد داد. این جنگنده توانایی حمل 1500 کیلوگرم مهمات را دارد. 
 
روسیه: ۶۷ تأسیسات نظامی اوکراین جمعه‌شب منهدم شد
وزارت دفاع روسیه دیروز (شنبه) از انهدام ۶۷ تأسیسات نظامی اوکراین طی عملیات‌های ‌جمعه‌شب در این کشور خبر داد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «نیروهای ما فرودگاه‌های متعلق به نیروهای اوکراینی را در پولتاوا، دنیپرو و پتروفسک منهدم کردند». به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه توضیح داد: «نیروهای ما یک انبار سوخت در پالایشگاه نفت کرمنچوک را با موشک‌های دوربرد با دقت بالا منهدم کردند که باعث کاهش عرضه سوخت به نیروهای اوکراینی شده است». این وزارتخانه اضافه کرد: «ما در 24 ساعت گذشته ۲۴ پهپاد اوکراینی و ۲ بالگرد «می-۲۴» را سرنگون کردیم. ۲ بالگرد اوکراینی مذکور در منطقه سومی منهم شدند». بر اساس این بیانیه، در عملیات نیروهای روسیه طی ‌جمعه‌شب در اوکراین، ۶۷ تأسیسات نظامی این کشور نابود شد. وزارت دفاع روسیه همچنین افزود: «نیروهای دونتسک در حال پیشروی در محور نووُپاخموتوفکا هستند و با نیروهای اوکراینی درگیر شده‌اند». پیش از این اما وزارت دفاع انگلیس با ادعای پیشروی نیروهای اوکراینی در برابر نیروهای روسیه، گفته بود روس‌ها در حال عقب‌نشینی از برخی نقاط حومه کی‌یف هستند. رکن اطلاعات ارتش انگلیس دیروز (شنبه) ادعا کرد: «نیروهای اوکراینی همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهند، زیرا عقب‌نشینی نیروهای روسی از حومه کی‌یف نیز ادامه دارد». به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه آمده است: «پس از درگیری شدید، نیروهای اوکراینی موفق شدند یک جاده اصلی در خارکف واقع در شرق این کشور را به کنترل خود درآورند». رویترز همچنین نوشت نمی‌تواند مستقلا ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش لندن را تایید کند. پیش از این نیز سخنگوی پنتاگون با اعلام کمک امنیتی جدید چند صد میلیون دلاری به اوکراین، گفت این بسته حمایتی شامل سامانه‌های موشکی هدایت‌شونده و پهپادهای تهاجمی خواهد بود. 
 
نشت گاز آمونیاک از یک کارخانه حوالی تأسیسات رژیم صهیونیستی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نشت گاز سمی آمونیاک از یکی از کارخانه‌های سرزمین‌های اشغالی در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای دیمونا خبر دادند. به گزارش شبکه روسیا الیوم، رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد این کارخانه در شهرک صنعتی میشور روتیم در ۳۶ کیلومتری جنوب شهر بئر السبع در صحرای نقب قرار دارد. مسؤولان منطقه، از ترس جابه‌جایی گازهای سمی توسط باد، عبور و مرور در این منطقه را ممنوع کرده و راه‌های اصلی منطقه نقب را بستند. این رسانه‌ها اعلام کردند که تاکنون هشدار یا دستوری به ساکنان منطقه داده نشده است. 
 

Page Generated in 0/0066 sec