گروه فرهنگ و هنر: در حالی که ۳ فیلم با ادعای طنز در اکران نوروز 1401 قرار گرفته بودند اما بر اساس گزارشها، مخاطبان اکران نوروز به یک میلیون نفر هم نرسیده است. به گزارش «وطنامروز»، روند فروش فیلمهای سینمایی در نوروز با افت جدی مواجه بود و نتوانست مخاطبان سینما را نیز برای تماشای فیلمها قانع کند. بر اساس اطلاعات سامانه سمفا، فروش پرمخاطبترین فیلم اکران نوروز «سگبند»، با بلیت 45 هزار تومانی، در مرز 14میلیارد تومان قرار دارد. «موقعیت مهدی» نزدیک به 7 میلیارد فروخته است و «شادروان» با فروش 5.5 میلیاردی در رتبه سوم قرار دارد. «روز صفر» با فروش 3.7 میلیاردی و «مرد بازنده» با فروش 3.3 میلیاردی در ردههای بعدی قرار دارند. این استقبال ضعیف از فیلمهای اکران نوروز، نمیتواند چشمانداز مناسبی برای سینما در سال 1401 تصویر کند، آن هم در شرایطی که مردم از تفریحهای شلوغتر از سینما استقبال کردند. البته دلیل دیگری که تاثیر بسزایی در کاهش مخاطبان سینما در اکران نوروز داشته، گرانی بلیت و افزایش قیمت آن تا 45 هزار تومان بود. با توجه به این گزاره که در دهههای پیشین سینما به نوعی از تفریحات طبقه متوسط بوده است و با نگاهی به وضعیت اقتصادی فعلی، این کاهش مخاطب آنچنان هم غیرطبیعی جلوه نمیکند. با لحاظ همه اینها اما تصور جامعه سینمایی برای جلب توجه مخاطبان سینما در ایام نوروز، بسیار بیش از چیزی بود که اتفاق افتاد. جمع مخاطبان سینما در این ایام به یک میلیون نفر نرسیده است، آن هم در شرایطی که این عدد در آخرین سالهای پیش از کرونا، یعنی سالهای 97 و 98، بیش از ۲ برابر این عدد بود. در سال ۹۸، 2 میلیون و 300 هزار نفر مخاطب کل نوروز بودند و «رحمان1400» به تنهایی نزدیک به یک میلیون نفر مخاطب داشته است. در سال 97 نیز مخاطب کل نوروز بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر بود. این در حالی است که پرمخاطبترین فیلم نوروز 1401، با مخاطب 250هزار نفری، با اینکه در ژانر کمدی تولید شده و از ظرفیتهایی نیز برای دیده شدن برخوردار بود، نتوانست اندازه یکچهارم پرمخاطبترین فیلم نوروز 98 مخاطب جذب کند. مقایسه دیگری شاید این وضعیت را روشنتر کند. تعداد مخاطبان فیلمهای هشتم و نهم جدول فروش سال 98 بیش از مخاطبان پرفروشترین فیلم اکران نوروزی امسال آن هم در استثناییترین موقعیت گیشه است.
با توجه به اینکه در ۲ سال اخیر با گسترش شیوع کرونا و شرایط نیمهتعطیلی و ناپایداری بازگشایی سینماها، اهالی سینما خیلی برای اکران نوروزی اقبال نشان ندادهاند و سبد اکران نوروزی سالهای 1399 و 1400 از بیرمقترین اکرانهای نوروزی سالهای اخیر سینمای ایران محسوب میشد، این پیشبینی وجود داشت که اکران نوروز 1401 بتواند وضعیت را کمی تغییر دهد. این اتفاق آنچنان که تصور سینماگران بود رخ نداد. حالا با احتساب هزینه تولید فیلمهای سینمایی به نظر نمیرسد جز یکی دو فیلم که اکران آنها از نوروز آغاز شده است، باقی فیلمها بتوانند از گیشه سربلند بیرون بیایند و اتفاقی برخلاف روند ضررده سینمای ایران برایشان رخ دهد. عدم استقبال از فیلمهای سینمایی شرایط را به سمتی برد تا در اتفاقی که پیش از این سابقه نداشت، سازندگان فیلم «قدغن» آن را در اکران آنلاین به نمایش بگذارند. این فیلم در اکرانهای نوروزی قرار داشت اما مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت. روند کاهشی مخاطبان سینما با آغاز ماه مبارک رمضان و پس از آن رسیدن به تعطیلات نیمه خرداد و ایام امتحانات دانشآموزان و دانشجویان، که بخش قابل توجهی از مخاطبان سینما را تشکیل میدهند، حداقل تا پایان تیر ادامه خواهد داشت، چرا که به نظر نمیرسد در اکران عید فطر هم گزینههای جذابی برای نمایش در سینماها در جدول اکران قرار بگیرند.
پیش از این در گزارشهایی در «وطنامروز» بر این نکته تاکید شد که سازمان سینمایی و کمپانیهای تولید فیلم در نهادها و ارگانها در کنار تولید فیلم، باید توجه ویژهای نسبت به مساله گیشه و اکران داشته باشند، بویژه که همکاریهای مشترک برای توسعه مخاطب میتواند افزایش پیدا کند. چندی پیش مدیران سازمان صداوسیما و مدیران سازمان سینمایی در نشستی از تفاهم برای همکاریهای مشترک گفتند که یکی از این همکاریهای مشترک میتواند جذب بودجههای سینمایی ارشاد برای تولید فیلمها و سریالهایی برای تلویزیون باشد. اگر قواعد بیکارکردی که در برخی نهادها و مجموعهها سالهاست بودجه حاکمیتی را صرف امور بیجا میکند و تقسیم غنایم بیتالمال ارشاد در حوزه سینما برای راضی نگه داشتن همه، کنار گذاشته شود، حتما میتوان امیدوار بود که سازمان سینمایی وزارت ارشاد بتواند تصمیمات راهبردیتر و کلانتری در حوزه سینما اتخاذ کند. همانطور که گفته شد، بودجه تولید باید به سمتی برود که مخاطبان بیشتری را برای مدت زمان بیشتری از اکرانهای سینمایی تحت نفوذ خود قرار دهد؛ نه اینکه این پیشنهاد نسخهای برای وضعیت همیشگی سینما باشد اما وضعیت امروز، فرصت خوبی برای این است که سرمایههای سینمایی با هدایت صحیحتری هزینه شوند، از آن جمله مشارکت در تولید سریال برای تلویزیون است؛ سریالهایی که برای مدت زمانی طولانی میهمان خانههای مردم باشند.
***
بلیت سینما در پردیس رازی افزایش نیافت
مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر از افزایش چشمگیر مخاطبان سینماهای این مجموعه در نوروز امسال خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، مجید اکبرشاهی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اشاره به رشد مخاطبان سینماهای این موسسه گفت: نوروز امسال در سینماهای موسسه تصویر شهر شاهد رشد مخاطب و افزایش فروش فیلمها بودیم که در مقایسه با سال گذشته، آمار مخاطبان افزایش بسیار چشمگیری داشته است. سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی و ظرفیت 50 درصدی سینماها استقبال مخاطبان چندان رضایت بخش نبود ولی نوروز امسال ۵۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سینماهای این مجموعه به تماشای فیلمها نشستند.
اکبرشاهی ادامه داد: مؤسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مسؤولیت اداره 4 پردیس سینمایی را بر عهده دارد که پردیس سینما گالری ملت با ۱۲ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافتآباد هر کدام با ۳ سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان گمرک با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقهمندان به سینما هستند. وی گفت: با برنامهریزیای که امسال انجام دادیم تصمیم گرفتیم قیمت بلیت سینما در پردیس سینمایی رازی را که در منطقه ۱۱ شهرداری تهران واقع شده است افزایش ندهیم و این سینما همانند سال گذشته در تمام ایام هفته بلیت را با بهای ۱۵ هزار تومان به مخاطبان ارائه میدهد. این نکته یکی از مهمترین عوامل افزایش اقبال مخاطبان در منطقه جنوب شهر تهران بوده است.
اکبرشاهی تصریح کرد: امسال کوشیدیم ظرفیت هر سینما، قابلیت فیلمها در جذب مخاطب، گرایش مردم هر منطقه و توان هر سینما برای جذب حداکثری تماشاگر را بسنجیم و بر اساس این مولفهها، سینماها را مدیریت کردیم.
مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر در پایان گفت: فروش قابل قبول فیلمها در آغاز سال ۱۴۰۱ و قرن جدید نویدبخش روزهایی خوب برای سینمای ایران است. امیدوارم استقبال مخاطبان از فیلمها ادامه داشته باشد و امسال، رونق به سالنهای سینما بازگردد.