printlogo


کد خبر: 247191تاریخ: 1401/1/16 00:00
دور دنیا

یک بام و دو هوای رفتار اروپا با پناهجویان غیراوکراینی
غرق‌شدن 96 پناهنده در مدیترانه
در حالی که این روزها خبرهای زیادی درباره هجوم پناهندگان اوکراینی به کشورهای اروپایی و تلاش مقامات این اتحادیه برای اسکان و رفع سریع نیازهای آنها منتشر می‌شود اما از سوی دیگر بی‌توجهی اروپاییان به پناهندگانی که از مناطق بحرانی خاورمیانه به اروپا می‌روند به‌ قیمت از دست رفتن جان شمار زیادی از این قشر مظلوم و بی‌پناه تمام می‌شود. اینگونه سیاست‌های دوگانه اروپا در قبال مساله پناهندگان بسیار قابل تأمل است. روزنامه «تاگس اشپیگل» با استناد به اطلاعات ارائه‌ شده از طرف سازمان ملل و سازمان پزشکان بدون مرز از مرگ ده‌ها پناهجو در دریای مدیترانه بر اثر غرق شدن قایق حامل پناهجویان که از لیبی به ‌سمت اروپا حرکت می‌کرد خبر داد. «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در توئیتر نوشت: «بیش از 90 نفر در فاجعه دیگری در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند». بر اساس اطلاعات سازمان امدادرسانی پزشکان بدون مرز، روز شنبه یک کشتی تجاری ۴ نفر از این پناهجویان را در دریای مدیترانه نجات داد. نجات‌یافته‌ها گزارش دادند که حداقل ۴ روز در یک قایق با 100 سرنشین روی آب بودند. 96 نفر در این سانحه غرق شدند. این قایق مملو از پناهندگان، از سمت لیبی به‌ طرف اروپا در حال حرکت بود. سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد بازماندگان بشدت نیاز به محافظت و مراقبت دارند. این سازمان تأکید کرد که این بازماندگان نباید به لیبی بازگردانده شوند. بر این اساس هیچ‌یک از بازماندگان نباید به مکانی بازگردانده شوند که در معرض خطر زندان، آزار و بدرفتاری قرار دارند. 
***
پس‌لرزه‌های کودتای نافرجام؛ برادر شاه اردن از شاهزادگی انصراف داد
«حمزه بن الحسین» ولیعهد سابق و برادر ناتنی پادشاه اردن روز گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت که از عنوان شاهزادگی کنار کشیده و دیگر خود را شاهزاده نمی‌داند. این رویداد درست در سالروز کودتای ناکام سال گذشته است؛ کودتایی که گفته می‌شد حمزه بن الحسین در رأس آن قرار دارد. ولیعهد سابق که مدتی نیز در بازداشت خانگی قرار گرفته بود، دیروز در صفحه توئیتر خود در نامه‌ای کوتاه که اعتراض به شرایط اردن در آن به وضوح دیده می‌شد، نوشت وجدانش دیگر اجازه نمی‌دهد عنوان شاهزادگی را با خود به همراه داشته باشد. او در پایان نوشت که امور خود را به خدا واگذار کرده است. 
او نوشت: «پس از آنچه طی سال‌های گذشته دیدم، به این نتیجه رسیدم که اعتقاد شخصی و اصول ثابتی که پدرم در من نهادینه کرده است و من در طول زندگی‌ام تلاش کردم به آن پایبند باشم، با رویکرد، گرایش و روش‌های مدرن نهادهای ما همخوانی ندارد». 
***
آغاز مذاکرات تشکیل دولت عراق
منابع مطلع دیروز از آغاز گفت‌وگوهای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای تشکیل دولت خبر دادند. به گزارش شفق‌نیوز، یک منبع در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در سخنانی اعلام کرد که رهبران این چارچوب به برگزاری جلسات مشورتی خود به منظور دستیابی به راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به اختلافات میان این چارچوب و جریان صدر ادامه می‌دهند و به همین منظور قرار است هیأتی از چارچوب هماهنگی به محل اقامت مقتدا صدر در حنانه نجف سفر کند تا مذاکرات و گفت‌وگوهای سیاسی درباره تشکیل دولت جدید عراق از سرگرفته شود. این منبع همچنین گفت چارچوب هماهنگی شیعیان به حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی به رهبری بافل طالبانی اعلام کرده است که بر سر یک نامزد به غیر از اسامی و نامزدهای مطرح شده برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق توافق کنند و این بدان معناست که هر دو حزب نامزدهای پیشنهادی‌شان را کنار بگذارند و بر سر یک نامزد جدید به توافق برسند یا ۲ فرد جدید را به عنوان نامزد معرفی کنند تا پارلمان یکی از آنها را به عنوان رئیس‌جمهور جدید معرفی کند. این منبع ادامه داد: چارچوب هماهنگی درصدد متحد کردن شیعیان به اشکال مختلف است و همچنان با جریان صدر در این زمینه تلاش می‌کند اما اگر مقتدا صدر همچنان بر تشکیل دولت اکثریت ملی پافشاری کند، چارچوب هماهنگی نیز طرح خود را پیش خواهد برد. 
***
نمایش نظامی «سرایا القدس» در غزه
صدها نفر از نیروهای «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی یکشنبه شب به مناسبت بزرگداشت بیستمین سالگرد درگیری اردوگاه جنین در شمال نوار غربی اشغالی، نمایش نظامی بر پا کردند. طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، نیروهای سرایا القدس در خیابان‌های منطقه «النصیرات» در غزه ضمن نمایش تسلیحات نظامی مختلف، عکس‌ها و تصاویری از شهدای درگیری جنین با نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۰۲ را بالا بردند». در خلال این نمایش نظامی، بسیاری از مردم فلسطین برای مشاهده یگان‌های مختلف سرایا القدس، همانند یگان پیاده‌نظام، تک‌تیراندازها و خودروهای حامل موشک‌ها، به خیابان آمدند. یکی از نیروهای سرایا القدس (که نامش فاش نشده) طی سخنرانی‌اش در این نمایش نظامی گفت: «امروز به خیابان آمدیم تا به دنیا تاکید کنیم راه مقاومت، علیه اشغالگری ادامه دارد». 
وی با تاکید بر حمله با دستانی از آهن و عدم سکوت در مقابل گستاخی اشغالگران و تجاوزات‌شان به ملت فلسطین خاطرنشان کرد: «تداوم عملیات‌های نظامی ضد استعمارگران، نشانه آشکاری بر تداوم راه جهاد و مقاومت است و ملت ما حتی یک وجب از سرزمین فلسطین را از دست نخواهد داد». آوریل ۲۰۰۲ درگیری‌هایی بین نیروهای مقاومت فلسطین و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین (شمال نوار غربی) روی داد که بر اثر آن ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیدند و بسیاری از سکونتگاه‌های اردوگاه ویران شد. طی این درگیری‌ها ۲۳ نظامی صهیونیست نیز کشته شدند.

Page Generated in 0/0057 sec