printlogo


کد خبر: 247192تاریخ: 1401/1/16 00:00
نخست‌وزیر لهستان مدعی شد
برلین مانع اصلی در برابر تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه

گروه بین‌الملل: «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان، دولت آلمان را به ممانعت از اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه توسط اتحادیه اروپایی متهم کرد. موراویه‌تسکی دیروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری گفت آلمان مانع اصلی اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه است و مجارستان مانع آن نمی‌شود. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان، پس از آنکه با انتقاداتی به دلیل نداشتن موضع سختگیرانه در قبال تجاوز روسیه به اوکراین مواجه شد، در انتخابات سراسری روز یکشنبه اعلام پیروزی کرد. نخست‌وزیر لهستان در این ‌باره توضیح داد: «صرف نظر از نحوه برخورد با مجارستان، این چهارمین پیروزی (اوربان) است و باید به انتخابات دموکراتیک احترام بگذاریم. این آلمان است که سد اصلی تحریم‌هاست. مجارستان طرفدار تحریم‌هاست». 
پیش از وی، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز با تکرار ادعاها درباره کشته شدن غیرنظامیان در شهر بوچا در اوکراین، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه روسیه شده بود. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هم شامگاه یکشنبه با کافی ندانستن تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه، خواستار اقدامات بیشتر علیه مسکو شد. 
 
* کرملین: تصاویر بوچا جعلی است!
انگلیس به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، درخواست روسیه برای تشکیل جلسه علنی این شورا به منظور بررسی حقایق رخ داده در شهر بوچای اوکراین و آنچه «اقدام تحریک‌آمیز افراط‌گرایان اوکراینی» در این شهر خوانده را رد کرد. 
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اعلام این خبر از ترس دولت‌های غربی از روشن شدن وقایع غم‌انگیز در این شهر نزدیک کی‌یف انتقاد کرد. 
شنبه گذشته بود که معاون وزیر دفاع اوکراین مدعی شد تعداد زیادی از غیرنظامیان در شهر بوچا که بتازگی نیروهای روس از آن عقب‌نشینی کرده بودند، قتل‌عام شده‌اند. 
دیروز اما آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن به نشریه نیوزویک گفت هنگام کنترل شهر توسط نظامیان این کشور گزارشی درباره تلفات غیرنظامیان وجود نداشته، حال آنکه رسانه‌های آمریکایی گلوله‌باران این شهر توسط ارتش اوکراین را که به دنبال عقب‌نشینی نیروهای روسیه انجام شد، نادیده گرفته‌اند. 
از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اتهامات علیه مسکو را رد کرد و گفت کارشناسان وزارت دفاع این کشور نشانه‌هایی از جعلیات مختلف را در تصاویر منتسب به این شهر اوکراینی فاش کرده‌اند. 
این تصاویر توسط دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در توئیتر منتشر شد که از تخریب گسترده ناشی از درگیری‌ها و همچنین تعدادی افراد و ماشین‌های سوخته در خیابان‌ها حکایت داشت اما بسیاری از جزئیات مربوط به اجساد در تصاویر دیده نمی‌شد.

Page Generated in 0/0043 sec