printlogo


کد خبر: 247217تاریخ: 1401/1/16 00:00
اخبار

۶۰ درصد لوازم یدکی خودرو در بازار غیررسمی، تقلبی و غیراستاندارد است
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیراستاندارد است، یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است. امیر محمد پرهام‌فر در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما افزود: وزارت صمت با اولویت قرار دادن کالا‌های مهم و عمده قاچاق که یکی از آنها لوازم یدکی خودرو است، کار خود را در بخش قاچاق آغاز کرد. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور اسفند سال گذشته بازدیدی از یک کارخانه بزرگ خودروساز داشت و پس از بازدید دستورالعمل 8 ماده‌ای را خطاب به وزیر صمت ابلاغ کرد که یکی از بند‌های آن ناظر به اطمینان‌بخشی از کالای قانونی بود، یعنی کالایی که تقلبی و قاچاق نیست و این کالا باید در اختیار خودروساز و مصرف‌کننده بازار قرار گیرد. پرهام‌‌فر گفت: لوازم یدکی خودرو از نظر ارزش، بازار بزرگی را به خود اختصاص داده اما مهم‌تر از آن امنیت جانی و سلامت مصرف‌کننده است که به طور مستقیم به این موضوع گره خورده و همچنین قاچاق لوازم یدکی تضییع حقوق دولت و برهم خوردن رقابت سالم بین تولید‌کننده و وارد‌کننده است. وی خاطرنشان کرد: در برآورد حجم قاچاق، نیاز بازار برآورد می‌شود که در مقابل آن تولید رسمی، واردات رسمی و صادرات کالا قرار می‌گیرد. برآورد‌ها از بازار لوازم یدکی خودرو نزدیک به‌ 9.3 میلیارد دلار است که برآورد ما درباره حجم گردش مالی تولید‌کنندگان رسمی لوازم یدکی خودرو 5.5 میلیارد دلار است، یک تا 1.3 میلیارد دلار نیز واردات داریم و بقیه هم بازار غیررسمی است. 
***
سال 2021 سرمایه‌گذاران رمز ارزها ۲ ‌برابر شدند
بر اساس نتایج یک نظرسنجی تقریبا نیمی از افرادی که در آمریکای لاتین و آسیا ـ اقیانوسیه رمز ارز دارند، نخستین‌بار سال 2021 وارد این بازار شدند. آنطور که رویترز گزارش داده است نتایج یک نظرسنجی از سوی موسسه کارگزاری ارز مجازی گِمینی آمریکا نشان می‌دهد حدود نیمی از افرادی که هم اکنون در آمریکا، آمریکای لاتین و آسیا- اقیانوسیه ارز مجازی دارند، نخستین‌بار سال 2021 وارد این بازار شده‌اند. این نظرسنجی با مشارکت 30 هزار نفر از 20 کشور جهان و بین ماه نوامبر سال 2021 تا فوریه سال 2022 انجام شده و نشان می‌دهد سال گذشته سال بسیار سرنوشت‌سازی برای بازار جهانی ارزهای جهانی بوده است. از جمله دلایل رفتن این افراد به سمت بازار ارزهای مجازی بالا رفتن تورم و کاهش ارزش پول ملی کشورهای آنها بوده است. برزیل و اندونزی بیشترین نرخ ورود به بازار ارزهای مجازی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در سال 2021 داشته‌اند به گونه‌ای که 41 درصد اتباع این کشورها که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، اعلام کردند ارز مجازی دارند. این رقم در آمریکا 20 درصد و در انگلیس 18 درصد بوده است. موسسه گمینی می‌گوید 79 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این موسسه که سال گذشته ارز مجازی خریده‌اند، اعلام کردند خرید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام داده‌اند. گمینی می‌گوید اتباع کشورهایی که هنوز ارز مجازی نخریده‌اند اما ارزش پول ملی آنها در برابر دلار آمریکا کاهش یافته، 5 برابر بیشتر از اتباع دیگر کشورها گفته‌اند احتمالا به بازار ارزهای مجازی ورود خواهند کرد. 
***
زولبیا و بامیه 70 هزار تومان شد
رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروش و کافه قنادی تهران با اشاره به افزایش 45 درصدی قیمت زولبیا و بامیه گفت: قیمت زولبیا و بامیه برای ماه رمضان امسال 70 هزار تومان تعیین شد. علی بهره‌مند از افزایش قیمت زولبیا و بامیه خبر داد و گفت: قیمت زولبیا و بامیه نسبت به ماه مبارک رمضان سال گذشته با توجه به گران شدن مواد اولیه و هزینه‌های تولید 45 درصد افزایش یافت. وی افزود: بر این اساس قیمت عرضه هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در واحدهای صنفی درجه یک 70 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در واحدهای صنفی درجه دو 60 هزار تومان است. رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروش و کافه قنادی تهران با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تولید زولبیا و بامیه گفت: قیمت شکر نسبت به سال گذشته 80 درصد، روغن در بازار آزاد بین 200 تا 300 درصد، زعفران بیش از 100 درصد، نشاسته بیش از 100 درصد و آرد بیش از 100 درصد افزایش یافته است. وی افزود: امسال در جهت تنظیم بازار ماه مبارک رمضان بخشی از شکر و روغن با قیمت دولتی در اختیار تولید‌کنندگان قرار گرفته و با توجه به این موضوع نرخ زولبیا و بامیه تعیین شده است. بهره‌مند اظهار داشت: اگر این دو کالا با قیمت دولتی در اختیار قنادان و شیرینی‌پزان قرار نمی‌گرفت، قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه به بیش از 100 هزار تومان می‌رسید.

Page Generated in 0/0049 sec