printlogo


کد خبر: 247223تاریخ: 1401/1/16 00:00
مقامات ایرانی تأکید کردند طرف آمریکایی با برخی زیاده‌خواهی‌ها و عدم تصمیم‌گیری سیاسی مسؤول مستقیم وقفه در مذاکرات است
صبر ابدی نداریم!

گروه سیاسی: در شرایطی که دولت بایدن با کارشکنی در پذیرش خطوط قرمز ایران، حصول توافق در وین را با وقفه مواجه کرده است اما برخی کانال‌های واسطه‌ای مثل مسقط و دوحه همچنان مشغول تبادل پیام‌های تهران و واشنگتن هستند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، دور هشتم مذاکرات وین در نقطه‌ای متوقف شده است که برخی موضوعات باقی‌مانده که به طور مستقیم با انتفاع اقتصادی ایران از برجام ارتباط مستقیم دارد، با مخالفت ایالات‌متحده مواجه شده است. با وجود این «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان بامداد یکشنبه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، درباره مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. امیرعبداللهیان در این تماس با اشاره به مذاکرات وین، از اعمال تحریم‌های مجدد از سوی آمریکا درباره برخی اشخاص و شرکت‌های ایرانی انتقاد و خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران آماده یک توافق خوب و پایدار می‌باشد اما طرف آمریکایی با برخی زیاده‌خواهی‌ها، مسؤول مستقیم تطویل مذاکرات تاکنون بوده است». این در حالی است که تهران برخی پیشنهادات خود را هم در جریان سفر اخیر انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپایی به کشورمان به طرف آمریکایی منتقل کرده است. 
 
* تا ابد صبر نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نخستین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۱، درباره مذاکرات وین با بیان اینکه دولت واشنگتن درباره موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیمات سیاسی خود را نگرفته است، تصریح کرد: آمریکا تلاش می‌کند موضوعات باقی‌مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند. وی افزود: ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم و اگر آمریکا می‌خواهد توافقی صورت گیرد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد. سعید خطیب‌زاده در رابطه با توقف مذاکرات وین هم تصریح کرد: آنچه در ۲ هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده‌اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته‌اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زد و بندهای داخلی خودشان. خطیب‌زاده تاکید کرد: آمریکا مسؤول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است. راه‌حل هم در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهند تا ما آماده شویم به وین بازگردیم. دیپلمات ارشد کشورمان گفت: توافق بسیار در دسترس است و آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: تا چرخه انتفاع ایران از این توافق کامل نشود ایران بر سر خطوط قرمز خودش باقی خواهد ماند. خطوط قرمز ما منافع مردم و انتفاع از آن چیزی است که یک بار درباره آن بحث و مذاکره شده است. خطیب‌زاده تاکید کرد: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. الان هفته‌هاست وضعیت اینگونه است، موضوع اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که باید بر اساس برجام از لیست تحریمی خارج شوند به اضافه انتفاع اقتصادی ایران در چرخه کامل انتفاع ایران از برجام، اینها موضوعاتی است که معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. وی افزود: اکنون در گام‌های پایانی، آمریکا تلاش می‌کند مانع انتفاع چرخه اقتصادی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام شود. ما در نقطه‌ای قرار داریم که ایالات‌متحده باید تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا به عنوان دولت نیمه‌مسؤول عمل کند و توافقی انجام شود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان بازگشت هیات‌ها به وین نیز گفت: حقیقتش این است که ما هنوز جواب آخر را از واشنگتن دریافت نکرده‌ایم و اگر پاسخ واشنگتن متناسب باشد با نکاتی که مطرح کرده‌ایم در اسرع وقت می‌توانیم به وین برویم، نه برای مذاکرات جدید، بلکه برای نهایی کردن توافق و همان‌طور که پیش از این گفتم باید این پاسخ و سیگنال از واشنگتن داده شود. 
 
* مانع‌تراشی جدید در راه است
در همین حال یک رسانه آمریکایی گزارش داد جمهوری‌خواهان کنگره طرحی را برای جلوگیری از اقدام احتمالی کاخ سفید برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا ارائه داده‌اند. به گزارش پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در حال پیش بردن یک رویه قانونی به منظور ممانعت از اقدام احتمالی دولت بایدن برای خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید با ایران هستند. طبق این گزارش، «برایان ماست» و «اسکات پری» ۲ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را با عنوان «قانون جلوگیری از مماشات با تروریست‌ها توسط حامیان تروریسم» ارائه داده‌اند که در صورت تبدیل شدن به قانون، کاخ سفید را از حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی بدون موافقت کنگره منع می‌کند. واشنگتن فری‌بیکن می‌نویسد: هدف از این طرح جلوگیری از برداشته شدن تحریم‌های کلیدی مرتبط با سپاه پاسداران به‌ عنوان بخشی از امتیازاتی است که دولت جو بایدن تلاش می‌کند برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران به این کشور بدهد؛ توافقی که به نظر می‌رسد در آستانه نهایی شدن قرار دارد. واشنگتن فری‌بیکن در ادامه نوشت: لغو تحریم‌های مرتبط با سپاه یکی از موضوعات باقی‌مانده میان ایران و آمریکا در مذاکرات وین است؛ اقدامی که از سوی جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها در کنگره با مخالفت مواجه شده است. «برایان ماست» نماینده ایالت فلوریدا ضمن انتقاد از رویکرد دولت بایدن در قبال ایران مدعی شد: رئیس‌جمهور بایدن نه‌تنها به‌طور آشکارا قانون اساسی را که به آن سوگند یاد کرده است، دور می‌زند، بلکه آمریکایی‌ها را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. از آنجا که رئیس‌جمهور از عمل کردن به سوگند ریاست‌جمهوری خود سر باز می‌زند، ما این طرح را ارائه کرده‌ایم تا مانع اتخاذ تصمیمات اجرایی او در ارتباط با امنیت ملی، همچون حذف سازمان‌های تروریستی شناخته‌شده از فهرست تروریسم آمریکا شویم. بنا بر گزارش این رسانه آمریکایی، این طرح برای بررسی‌های بیشتر به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است.

Page Generated in 0/0084 sec