printlogo


کد خبر: 247236تاریخ: 1401/1/17 00:00
دور دنیا

استرالیا خرید زودهنگام تسلیحات پیشرفته را آغاز کرد
استرالیا به دلیل «تهدیدات روزافزون روسیه و چین»، برنامه‌های خرید موشک‌های دوربرد را سال‌ها زودتر از موعد مقرر انجام داده است. به گزارش روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، وزیر دفاع استرالیا دیروز گفت خرید جت‌ها و کشتی‌های جنگی 3.5 میلیارد دلار استرالیا (2.6 میلیارد دلار آمریکا) هزینه دارد و بازدارندگی استرالیا را در برابر دشمنان احتمالی افزایش می‌دهد. «پیتر داتون» به تلویزیون «سون نتورک» گفت: «جت‌های جنگنده اف‌ای-۱۸اف سوپر هورنت تا سال ۲۰۲۴ با موشک‌های هوا به زمین پیشرفته ساخت آمریکا مجهز خواهد شد و این اتفاق ۳ سال زودتر از موعد انجام می‌شود. این تغییر برنامه پس از اینکه جزایر سلیمان پیش‌نویس یک معاهده امنیتی با چین را اعلام کرد  انجام شد. این در حالی است که چین اتهامات مبنی بر افزایش تنش‌ها را رد و اعلام کرده سایر کشورها به دنبال افزایش تنش هستند. 
***
کرونا با علائم جدید تعداد زیادی از پروازهای انگلیس را لغو کرد
شیوع پرشتاب ویروس کرونا با علائم جدید در انگلیس، بسیاری از کارکنان شرکت‌های هواپیمایی را خانه‌نشین و هزاران مسافر را در فرودگاه‌های این کشور سرگردان کرده است. شرکت هواپیمایی ایزی‌جت انگلیس در ۳ روز گذشته بالغ بر ۲۸۰ پرواز را لغو کرده است. این شرکت هواپیمایی پیش‌بینی کرد اخلال در برنامه پروازها، طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت. ایزی‌جت در بیانیه‌ای اعلام کرد در نتیجه آمار بالای ابتلا به کرونا در سراسر اروپا، کارکنان این شرکت بیش از سایر مشاغل بیمار شده‌اند. این در حالی است که گزارش‌ها از تاخیر طولانی پرواز سایر شرکت‌های هواپیمایی در انگلیس و سرگردانی مسافران در فرودگاه‌ها حکایت دارد. 
***
آمریکا مخفیانه یک موشک مافوق صوت آزمایش کرده است
شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد آمریکا اواسط مارس یک موشک مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده است اما برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها با روسیه در ضمن برنامه جو بایدن برای عزیمت به اروپا، آن را به مدت ۲ هفته مسکوت گذاشت. این شبکه خبری گزارش داد مقام مذکور گفته است این موشک تحت عنوان موشک HAWC که یک نسخه از تسلیحات مافوق‌صوت ساخته شرکت لاکهید مارتین است، طی نخستین آزمایش موفقیت‌آمیزش از یک بمب‌افکن «بی 52» در ساحل غربی آمریکا پرتاب شد. یک موتور تقویت‌کننده، سرعت این موشک را بالا برده و در این مرحله موتور اسکرمجت مکنده هوای این موشک مشتعل شد و موشک را به سرعت‌های مافوق صوت برد. این مقام، جزئیات کمی درباره آزمایش این موشک ارائه و تنها به این نکته اشاره کرد که موشک در ارتفاع بالای ۶۵۰۰۰ پا و مسافت بیش از ۳۰۰ مایل پرواز کرده است. 
***
ناتو: منتظر فشار بیشتر روسیه بر شرق اوکراین هستیم
دبیرکل ناتو با بیان احتمال فشار بیشتر روسیه بر شرق اوکراین گفت شرکای ناتو مصمم هستند حمایت تسلیحاتی بیشتری از اوکراین ارائه کنند. «ینس استولتنبرگ» در اظهاراتی گفت: «شرکای ناتو مصمم هستند حمایت تسلیحاتی بیشتری از اوکراین کنند». وی افزود: «در هفته‌های آینده، ما منتظر فشار بیشتر روسیه در شرق اوکراین هستیم. مسکو از جاه‌طلبی‌های خود در اوکراین دست نمی‌کشد». «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت بزودی هر تانک روسی در اوکراین با بیش از ۱۰ سامانه ضد تانک مواجه می‌شود. وزیر خارجه آمریکا افزود بزودی بیش از ۱۰ سیستم ضد تانک برای هر تانک روسی در اوکراین وجود خواهد داشت. 
***
دموکرات‌ها نگران از دست دادن کرسی‌های کنگره
 تارنمای هیل نوشت: جنگ روسیه علیه اوکراین به‌رغم حمایت رای‌دهندگان آمریکایی از اقدامات بیشتر برای مقابله با مسکو، محبوبیت بایدن را افزایش نداده است. در حالی که اقتصاد آمریکا با افزایش فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری مواجه است و بایدن نیز روز جمعه آن را مایه مباهات دانست، افزایش نرخ تورم در ۴۰سال گذشته بی‌سابقه بوده و قیمت بنزین به بالاترین حد خود رسیده که حمله روسیه نیز در این افزایش بی‌تاثیر نبوده است. اکنون ماه‌هاست دموکرات‌ها نگران از دست دادن اکثریت خود در مجلس نمایندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستند و به علاوه نگرانند کرسی‌های خود در سنا را نیز از دست بدهند، بویژه که عملکرد بایدن در ایالت‌های کلیدی آمریکا همچون آریزونا ضعیف بوده است. خبرها از وضعیت بازار مشاغل در روز جمعه نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا ۴۳۱ هزار شغل جدید را در مارس گذشته اضافه کرده اما این ارقام و آمار نیز جایگاه بایدن را ارتقا نداده است. 
***
زلنسکی: مذاکره با روسیه «تنها گزینه» است
رئیس‌جمهوری اوکراین گفت مذاکره با روسیه «تنها گزینه» برای کشورش است، اگرچه امکان مذاکره اکنون به یک «چالش» تبدیل شده است. به گزارش دیلی میل، ولودیمیر زلنسکی دیروز در اظهاراتی که از تلویزیون ملی اوکراین پخش می‌شد، گفت این امکان وجود دارد که او و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شخصا مذاکره نکنند. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین بر اهمیت تضمین‌های امنیتی برای کشورش در قبال حملات احتمالی مجدد از جانب روسیه تاکید کرد. 

Page Generated in 0/0067 sec