printlogo


کد خبر: 247238تاریخ: 1401/1/17 00:00
ضربه‌ای که رفتارهای اشتباه گل‌محمدی و قهر و آشتی‌های پرتعدادش به پرسپولیس زد
آنها جام نمی‌خواهند

فارغ از نتیجه بازی شب گذشته استقلال - پیکان، باید حقیقتا پروژه پرسپولیس برای قهرمانی در این فصل را فراموش کرد؛ تیمی که در 5 بازی گذشته، آنقدر متزلزل و پراشتباه نشان داد که دیگر پر و پا قرص‌ترین هوادارش هم امیدی به کسب جام در این فصل ندارد. تساوی ناامید‌کننده مقابل تیم فوتبال هوادار، صبر خیلی‌ها را لبریز کرد. به عقیده کارشناسان و خیل عظیم هواداران پرسپولیس، قهر و آشتی‌های گل‌محمدی، بیشترین آسیب را به روحیه متحد قرمزها زد و آنها دیگر هیچ شباهتی به تیم فصول گذشته ندارند؛ تیمی که تا روز آخر برای جام می‌جنگید و پا پس نمی‌کشید. یحیی گل‌محمدی که امیدوار بود با پرسپولیس بتواند از استقلال سبقت بگیرد، در 5 دیدار اخیر نتایجی گرفته که اندک شانس رسیدن به قهرمانی را هم کمرنگ کرده و روزهای سختی را سپری می‌کند. پرسپولیس در حالی به امتیاز ۵۰ در پایان هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر فصل جاری رسید که در 5 دیدار گذشته عجیب‌ترین نتایج را طی قهرمانی‌های متوالی خود در سال‌های اخیر گرفته است. سرخپوشان پایتخت با تساوی بدون گل در دیدار مقابل هوادار به هشتمین امتیاز خود در 5 دیدار گذشته رسیدند تا شاگردان یحیی گل‌محمدی ضعیف‌ترین نتایج خود را در یک ماه گذشته ثبت کنند. ۲ پیروزی، یک شکست و ۲ تساوی حاصل تلاش تیمی است که در 5 قهرمانی متوالی خود هرگز از ۱۵ امتیاز ممکن کمتر از عدد ۱۰ را نگرفته بود. یحیی پس از تساوی در داربی پایتخت تلاش زیادی برای حل مشکلات تیمش کرد. او دیگر قهرهای متوالی را کنار گذاشت تا در تمام تمرینات سال جدید نقش مؤثری داشته باشد اما ستاره‌های پرسپولیس نشان دادند همچنان با روزهای اوج خود فاصله زیادی دارند. پرسپولیس در تساوی مقابل هوادار توانست پس از مدت‌ها دروازه خود را بسته نگه دارد اما این تیم با وجود جذب شیرزود تمیروف در خط حمله و موقعیت‌های زیادی که برای گلزنی داشت، نتوانست به این مهم برسد تا کار این تیم برای قهرمانی سخت‌تر از همیشه شود. یحیی گل‌محمدی در حالی که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات فنی تیمش به کار گرفته است با استیصال در کسب نتیجه روبه‌رو است تا روزهای سختی را پشت سر بگذارد. کادر فنی سرخپوشان که در روزهای گذشته بارها به بنای قهرمانی این تیم اشاره کرده بودند، فارغ از اشتباهات داوری در 5 دیدار قبلی این تیم، نشانی از آن را به نمایش نگذاشتند. 
 
* سردرگمی هافبک تأثیرگذار
تساوی بدون گل پرسپولیس مقابل هوادار در حالی رقم خورد که پرسپولیس موقعیت‌های گلزنی زیادی را در نیمه اول از دست داد. یحیی گل‌محمدی که به دلیل محرومیت روی نیمکت پرسپولیس حضور نداشت، از روی صندلی‌های تماشاگران ورزشگاه پاس به تماشای خراب کردن موقعیت‌های گلزنی تیمش نشست تا قهرمان 5 دوره متوالی لیگ برتر با وجود حضور شیرزود تمیروف و مهدی عبدی در خط حمله خود همچنان با مشکل جدی در گلزنی روبه‌رو شود. 2 مهاجم پرسپولیس در حالی ۳ بار نتوانستند از موقعیت‌های گلزنی خود استفاده کنند که مهدی ترابی هافبک بازیساز و پشت مهاجم این تیم هم یک بار در امر گلزنی ناموفق بود. ترابی که در نیم‌فصل گذشته پس از حضوری ناموفق در لیگ ستارگان قطر به فوتبال ایران و پرسپولیس بازگشت، عملکرد پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. هافبک ملی‌پوش پرسپولیس که در تمام اردوهای تیم‌ملی ایران حضور مستمر داشته، کمترین دقایق بازی را در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در ترکیب دراگان اسکوچیچ داشت تا هواداران پرسپولیس نسبت به عدم استفاده از این بازیکن در بازی‌های ملی انتقاد کنند. ترابی در یک سال گذشته تنها ۱۶ دقیقه پایانی دیدار با لبنان در بازی آخر مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ فرصت بازی کردن با پیراهن تیم ‌ملی را پیدا کرد. نگاهی به کارنامه مهدی ترابی نشان می‌دهد این بازیکن همچنان یکی از مهم‌ترین بازیکنان پرسپولیس محسوب می‌شود. او که تاکنون با ۹ پاس گل، بهترین پاسور تیمش محسوب می‌شود، آماری متفاوت در تعداد پاس‌های موفق دارد. ترابی در 5 بازی قبلی پرسپولیس لمس توپ‌های زیادی داشته است اما تنها ۹ بار موفق به ارسال پاس‌های منجر به ایجاد موقعیت گل برای هم‌تیمی‌هایش شده است. هافبک تأثیرگذار پرسپولیس که به دلیل دریافت کارت زرد چهارم دیدار بعدی پرسپولیس مقابل پیکان را نیز از دست داد ۳ اخطار خود را به دلیل اعتراض به داوری دریافت کرد که از بازیکنی همچون ترابی با سابقه سال‌ها بازی بین‌المللی امری غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود. اشتباه ترابی برای دفع توپ در جریان دیدار با هوادار باعث ضد حمله خطرناک این تیم شد تا احمد گوهری‌ منجی دروازه پرسپولیس و مانع از شکست تیمش در این بازی شود. ترابی که معمولا جزو بازیکنان برتر در هر مسابقه بود، مقابل هوادار نتوانست خودش را در جمع 5 بازیکن موفق قرار دهد تا یکی از دلایل عدم موفقیت این تیم در فصل جاری، مشخص شود. ترابی که قبل از پیوستن به پرسپولیس به عنوان بازیکن جوان شانس حضور در اروپا را داشت، عملکرد درخشانی در یک سال گذشته نداشته است تا حضورش در جمع فعلی شاگردان یحیی گل‌محمدی نیز نتواند گره از مشکلات فنی سرخپوشان باز کند.
***
هوادارانی که ناامید شدند
یحیی گل‌محمدی پس از یک و نیم فصل موفق رفته‌رفته با پرسپولیس در حال سقوط است. او که نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم تیم آماده و پرداخته‌ای را که حاصل زحمات برانکو و کالدرون بود تحویل گرفت، در همان لیگ و لیگ بیستم به قهرمانی رسید اما در ادامه راه بعد از یک حضور در فینال، از لیگ قهرمانان آسیا به بدترین شکل ممکن حذف شد و در لیگ هم نتوانست بازی‌های خوبی را که سرخ‌ها در 6 سال گذشته ارائه داده بودند، به نمایش بگذارد. جز مسائل فنی، یحیی گل‌محمدی چند تصمیم عجیب و غریب هم گرفت که به جایگاه او ضربه‌های سختی زد. استعفاهای پیاپی از سرمربیگری، تصمیمات مبهم در نقل و انتقالات و نوع برخوردهای دوگانه‌اش با بازیکنان پرسپولیس از جمله تصمیم‌هایی بود که به دفعات مورد اعتراض کارشناسان و هواداران قرار گرفت. تمام این اتفاقات دست به دست هم داد تا رفته‌رفته تعداد منتقدان او بیشتر شود. اوج کار تصمیم‌های او در داربی 98 در طول بازی و پس از آن بود. یحیی گل‌محمدی نه تنها تصمیم‌های فنی خوبی در داربی نگرفت، بلکه پس از بازی هم حتی به هواداران و اهالی فن این اجازه را نداد تا ابهامات فنی خود را با او مطرح کنند. او به یک باره در فضای مجازی با پرسپولیس خداحافظی کرد و راهی سفر عیدانه شد! یحیی اگرچه با آغاز تمرینات بازگشت اما با بازی‌ای که مقابل هوادار ارائه داد، آب پاکی را روی دست هواداران پرسپولیس ریخت. جز نتیجه، پرسپولیسی‌ها در این بازی از دادن چند پاس سالم به یکدیگر هم عاجز بودند. ضمن اینکه روند افت بازیکنان در این تیم ادامه دارد و حتی تمیروف و رامین رضاییان نیز طی چند هفته اخیر دچار افت شده‌اند. تمام این مسائل دست به دست هم داد تا  شاهد به راه افتادن هشتگ‌هایی در فضای مجازی از سوی هواداران پرسپولیس برای بازگشت برانکو ایوانکوویچ باشیم. اگرچه در این فضا همچنان گروهی از طرفداران یحیی نیز حضور دارند و معتقدند دلیل اصلی نتایج پرسپولیس نیروهای بیرونی و کمبود بازیکن است اما گروه مخالف با یادآوری دوران برانکو که پرسپولیس با 14 بازیکن راهی فینال آسیا شد و حضور نیروهای مخالف برای قهرمانی پرسپولیس در همان مقطع، خواهان حضور مربی خارجی در پرسپولیس هستند. حالا باید منتظر بود و دید در نهایت طی چند هفته باقیمانده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و آیا یحیی گل‌محمدی می‌تواند در پایان فصل یکی از جام‌ها را به ویترین افتخارات پرسپولیس اضافه کند یا نه. اما چیزی که مشخص به نظر می‌رسد تمایل هواداران پرسپولیس به بازگشت برانکو یا حضور مربیان خارجی دیگر در این تیم است. 

Page Generated in 0/0054 sec