printlogo


کد خبر: 247251تاریخ: 1401/1/17 00:00
آموزش مجازی جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری دانش‌آموزان نیست اما شروع کلاس‌های حضوری بلافاصله پس از سفرهای نوروزی نگرانی‌ها را درباره وقوع پیک هفتم کرونا افزایش داده است
علم بهتر است یا سلامتی؟!

مهدی جابری: آموزش مجازی قطعا نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری در مدرسه باشد اما بازگشایی ناگهانی مدارس، آن هم بلافاصله بعد از سفرهای نوروزی موجب نگرانی خانواده‌ها شده است. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، خبر بازگشایی مدارس و ازسرگیری آموزش‌های حضوری در نیمه‌ تعطیلات نوروزی توسط مقامات آموزش‌و‌پرورش اعلام شد و والدین را بر سر یک دوراهی سخت در تصمیم‌گیری قرار داد. عده‌ای بنا به شرایط شغلی خود، از این خبر استقبال کردند و عده‌ای به خاطر نگرانی از مشخص نبودن رفتار کرونا، به مخالفت با آموزش حضوری پرداختند. 
در این باره یکی از والدین که فرزند کلاس سومی او در یکی از مدارس منطقه 14 تهران مشغول به تحصیل است، می‌گوید: چند روز قبل تعدادی تصویر از مجهز شدن مدرسه به مواد ضدعفونی و همچنین شست‌وشوی فضاهای مدرسه در کانال اولیا و مربیان منتشر شد که حاوی مطالبی درباره برنامه‌ریزی برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بود اما در این دو روز که فرزندم به مدرسه رفته، هیچ خبری از رعایت اصول بهداشتی نیست. 
وی افزود: خودم شاهد بودم که تعدادی از بچه‌ها بدون ماسک به یکدیگر نزدیک شدند و حتی همدیگر را بوسیدند! از طرفی هیچ اطلاع‌رسانی‌ای به دانش‌آموزان درباره محل قرارگیری مواد ضدعفونی‌کننده نشده است و به نظر می‌رسد این امکان فقط به صورت محدود در دسترس کادر مدرسه قرار دارد. 
 
* چه اصرار و عجله‌ای بود؟!
اعلام سریع و فوری خبر بازگشایی مدارس و آغاز آموزش‌های حضوری، برای بسیاری از والدین عجیب است و از نظر آنها آموزش‌و‌پرورش باید چند روز صبر می‌کرد تا شرایط کرونایی بعد از سفرهای نوروزی مشخص و پایدار شود تا بتواند تصمیم قانع‌کننده‌ای بگیرد. 
یکی دیگر از والدین در این باره اظهار می‌دارد: فرزند من فقط 8 سال دارد و قطعا بچه‌هایی که در این سن و حتی سنین بالاتر هستند، نمی‌توانند به تنهایی از خودشان در برابر کرونا محافظت کنند. سوال من این است: آیا آموزش‌و‌پرورش چنین قدرتی دارد که در هر کلاس درس، یک ناظر ویژه برای رعایت اصول بهداشتی قرار دهد؟ بسیار بعید می‌دانم که چنین امکانی را داشته باشند. 
وی ادامه می‌دهد: واقعا نمی‌دانم چه اصراری بود بلافاصله بعد از پایان تعطیلات نوروزی، آموزش حضوری آغاز شود. هنوز معلوم نیست گردش کرونا با توجه به این سفرها چگونه خواهد بود. بهتر بود آقایان ۲ هفته صبر می‌کردند و بعد با توجه به شرایط واقعی، یک تصمیم منطقی و درست می‌گرفتند. 
 
* آغاز همزمان مدرسه و ماه مبارک رمضان
دانش‌آموزان و والدین آنها بلافاصله پس از پایان تعطیلات نوروز در فکر استقبال از ماه مبارک رمضان بودند که ناگهان با یک مانع و اتفاق جدید به نام آموزش حضوری مواجه شدند. 
مشاهدات میدانی خبرنگار ما و گفت‌وگو با برخی والدین نشان می‌دهد ترکیب شدن این ۳ موضوع (پایان سفرهای نوروزی، آغاز ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس) یک معضل و دغدغه جدی و اساسی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. 
پدر یک دانش‌آموز می‌گوید: در این شرایط، یک نفر به ما بگوید چه ساعتی برای خوردن سحری بیدار شویم، چه ساعتی دوباره بخوابیم و چه موقع برای رساندن بچه‌ها به مدرسه اقدام کنیم؟ من ساعت 4:30 برای سحری بیدار می‌شوم. بعد از اذان نیاز به خواب مجدد دارم که برای کار اداری آماده شوم اما آماده کردن صبحانه برای فرزند کلاس دوم و رساندن او به مدرسه تبدیل به یک مشکل جدید و خیلی مهم برای من شده است! بعد از آن هم باید بلافاصله به محل کارم بروم. 
 
* استقبال مادران شاغل
مادری که فرزند کلاس چهارمی خود را ساعت 7:30 صبح به مدرسه واقع در منطقه 13 تهران آورده است، به «وطن‌امروز» می‌گوید: والدین شاغل از حضوری شدن آموزش‌ها استقبال می‌کنند البته به این شرط که دوباره بحثی از آموزش مجازی به میان نیاید. چون در این ۲ سال گذشته بلاتکلیفی بچه‌ها، حضور دائم آنها در خانه و همچنین ایفای نقش معلم توسط والدین، باعث ایجاد مشکلاتی برای مادران شاغل شده بود. 
این مادر شاغل می‌افزاید: یک مشکل اصلی در این میان، نبود امکانات سرویس مدرسه است که امیدوارم فکر اساسی برای آن شود. چون رفت‌وآمد بدون سرویس نیز یک مانع و مشکل جدی برای مادران شاغل است. 
وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی رعایت شدن اصول بهداشتی در مدرسه فرزندش اظهار داشت: کادر مدرسه به ما گفته‌اند حواس‌شان به شرایط هست و ما هم به آنها اعتماد می‌کنیم. 
 
* آموزش مجازی ممنوع و تعطیل است
یکی از نکات عجیب در چند روز اخیر، حذف کامل آموزش مجازی توسط معلمان است و هرچند شبکه شاد را باید یک دستاورد مهم و ارزشمند در نظام آموزشی کشور دانست اما مخالفت جدی با آن در این روزها جای تأمل دارد. 
یکی از مدیران مدارس در خیابان پیروزی تهران در این باره می‌گوید: به ما اعلام شده است به هیچ‌وجه از شبکه شاد یا دیگر ابزار مجازی برای آموزش استفاده نکنیم تا دانش‌آموزان و والدین تشویق به آموزش حضوری  شوند. 
وی تصریح می‌کند: البته نظر شخصی من و بسیاری از معلمان این است که باید دستاوردهای شاد برای آموزش دانش‌‌آموزان حفظ شود و به نوعی باید به فکر استفاده مستمر از شبکه شاد در کنار آموزش حضوری باشیم اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از والدین در برابر حضور فرزندان خود در مدرسه مقاومت و از این کار امتناع می‌کنند، فعلا چاره‌ای جز تعطیل شدن شاد و آموزش مجازی نیست. 
 
* قرار بود آموزش‌و‌پرورش با مردم شفاف باشد
مدل تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس نه فقط با مخالفت والدین بلکه با انتقاد کارشناسان همراه شده است. 
دکتر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در این باره گفته است: وقتی قبل از نوروز ۱۴۰۱ بحث بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس مطرح شد، در کمیته علمی ۲۲ بند تدوین و اعلام کردیم اگر قرار است مدارس باز شود، باید یکسری موارد لحاظ شود. نخستین موضوع این بود که مسؤولان آموزش‌و‌پرورش به طور شفاف با کارشناسان، مردم و انجمن‌های اولیا و مربیان جلسه گذاشته و اعلام کنند موارد پروتکل‌های بهداشتی اعم از تهویه، نحوه برگزاری کلاس‌ها و دیگر اصول بهداشتی را به این صورت انجام داده و لحاظ کرده‌اند. وی معتقد است: البته اقداماتی انجام شد اما تصمیمات و اقدامات پشت درهای بسته بود و آنها را برای مردم بیان نکرده‌اند. در حالی که بیان این موارد منجر به اعتماد مردم و کاهش دغدغه‌های والدین می‌شد. 
یونسیان اظهار می‌دارد: هر قدر مردم اعتماد کنند، بیشتر تمکین می‌کنند و کار پیش می‌رود. باید بدانیم که در نهایت این مردم هستند که باید اقدامات و دستورالعمل‌ها را اجرا کنند؛ هزار دستورالعمل و ابلاغیه هم ارائه شود، اگر پدر و مادری نگران سلامت فرزندشان باشند، در بدترین حالت که اخراج از مدرسه باشد حاضر نیستند فرزندشان را به مدرسه بفرستند.

Page Generated in 0/0143 sec