printlogo


کد خبر: 247260تاریخ: 1401/1/17 00:00
اخبار

قیمت مصوب خرما اعلام شد
 معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از تعیین قیمت مصوب خرمای مضافتی ماه مبارک رمضان به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد و گفت: عرضه این محصول با قیمت بیش از نرخ مصوب قابل قبول نیست و برخورد می‌شود. 
محمدمهدی برومندی درباره وضعیت بازار خرما اظهار کرد: براساس تصمیم‌گیری دولت، قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۴۸ هزار تومان و قیمت این محصول در بسته‌های ۵۵۰ گرمی و ۷۰۰ تا ۷۳۰ گرمی به ترتیب ۳۲ تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است که مردم می‌توانند این محصولات را با قیمت‌های مصوب در میادین میوه و تره‌بار تهیه کنند. 
***
عملکرد بانک‌های دولتی در سطح استان زیر ذره‌بین وزارت اقتصاد
وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرای آزمایشی نظارت ادارات کل استانی این وزارتخانه بر عملکرد بانک‌های دولتی در سطح کشور خبر داد. 
سیداحسان خاندوزی از مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها خواست برنامه راهبردی ۱۴۰۱ را به عنوان دستورالعمل مورد توافق و اجماع در سطح کل وزارتخانه و مصداق آن چیزی در نظر بگیرند که قرار است عملکرد آنها بر مبنای دوری و نزدیکی با آن سنجیده شود. 
وی با اشاره به موضوع مولد‌سازی اموال دولت به عنوان معضلی جدی و دردی کهنه، اظهار داشت: هر چند در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و اصولا کل سال گذشته، در مقایسه با سال ۱۳۹۹ با فاصله خوبی شاهد افزایش فروش اموال مازاد بودیم اما این اصلا با هدفگذاری ما تناسب نداشت؛ اگر چه باید پذیرفت که بخشی از این موضوع اصلا در حوزه اختیارات ما و شما نیست. 
خاندوزی افزود: برای حل این مشکل، پیش‌نویسی آماده کرده‌ایم که در ستاد اقتصادی دولت مطرح شد، همچنین با رؤسای ۲ قوه مقننه و قضائیه هم جلسات مستقلی برگزار کردیم برای اینکه بتوانیم با اختیارات بیشتری در موضوع مولد‌سازی و فروش اموال مازاد ورود کنیم. 
وی با اشاره به بازگشت درآمدهای ناشی از مولد‌سازی اموال به خود استان‌ها برای استفاده در پروژه‌های عمرانی، ابراز امیدواری کرد که انگیزه‌های استانی هم برای تسریع در فروش اموال مازاد به کار بیاید. 
وزیر اقتصاد با تأکید بر بعد نظارتی عملکرد ادارات کل استانی وزارت اقتصاد گفت: محور جدیدی را در ۶فروردین‌ماه ابلاغ کردیم که در ۶ ماهه اول امسال به طور آزمایشی در ۷ استان اجرا خواهد شد و در این استان‌ها دفاتری برای نظارت بر حوزه پولی و بانکی ایجاد خواهد شد تا بتوانیم عملکرد بانک‌های دولتی استان را نیز توسط ادارات کل استانی خود رصد و تحلیل کنیم. 
***
اجرای مرحله پنجم طرح خرید شفاف از ابتدای اردیبهشت
مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: با اجرای مرحله پنجم طرح «خرید شفاف» همه کالاها جز موارد استثنا مشمول درج قیمت تولید‌کننده و مصرف‌کننده می‌شوند. 
محسن حسین‌لویی گفت: پس از اجرای 4 مرحله از اجرای طرح «خرید شفاف»، مرحله پنجم این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه اجرایی می‌شود. 
وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های تولیدی مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده و تولید‌کننده روی کالاها هستند و این موضوع از 16 اسفند سال گذشته اجرا شده است. 
مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت اظهار داشت: در مرحله پنجم اجرای طرح «خرید شفاف» تقریبا همه کالاها جز موارد استثنا مشمول درج قیمت تولید‌کننده و مصرف‌کننده می‌شوند. 
وی افزود: مرحله ششم طرح یا همان مرحله آخر با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی روی برنج، شکر، گوشت، تخم‌مرغ، مرغ و... (کالاهای استثنا در مرحله پنجم) اجرا می‌شود. 
حسین‌لویی اظهار داشت: از زمان اجرای طرح «خرید شفاف» تاکنون قیمت حدود 8 هزار و 500 قلم کالا کاهش یافته است که فهرست آن نیز بزودی منتشر می‌شود. 
***
افزایش ۲۶ دلاری قیمت جهانی گندم در یک روز
تنش‌های اوکراین و روسیه قیمت کالا‌های اساسی را در جهان بشدت افزایش داده به طوری که گندم دیروز ۲۶ دلار افزایش قیمت داشت. قیمت کالا‌های اساسی در بازار‌های جهانی به دنبال اتفاقاتی که رخ داده همچنان روند صعودی دارد. 
رشد قیمت‌ها از بهمن ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا شدت گرفت اما در ۴۰ روز گذشته و در پی درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین سرعت بیشتری یافت. 
 روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد غلات جهان را تامین می‌کنند؛ روسیه جایگاه نخست و اوکراین جایگاه پنجم صادرات گندم را دارد. 
 دیروز نیز رشد قیمت کالا‌های اساسی ادامه داشت به طوری که گندم فقط در این روز ۲۶ دلار در هر بوشل رشد قیمت داشت و ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود 3.25 دلار بالا رفت. رشد قیمت در سایر کالا‌های اساسی هم ادامه داشت به طوری که قیمت دانه‌های روغنی 10.75 دلار رشد قیمت داشت. ۲ دلیل عمده برای رشد قیمت کالا‌های اساسی در جهان وجود دارد. نخست اینکه عرضه محصولات اساسی با شیوع ویروس کرونا و درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین مختل شده است. دوم اینکه کشور‌ها ذخیره‌سازی خود را بیشتر کرده‌اند و تقاضای زیاد، رشد قیمت‌ها را سبب شده است. چین به تنهایی نیمی از صادرات گندم جهان را ذخیره کرده است. 

Page Generated in 0/0144 sec