کد خبر: 247261تاریخ: 1401/1/17 00:00
عضو هیأتمدیره انجمن تولیدکنندگان اسباببازی:
میتوانیم هاب اسباببازی منطقه شویم
عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان اسباببازی با بیان اینکه ۸۰ درصد تولید اسباببازی جهان در چین است و میتوان با همکاری با شرکتهای چینی به هاب منطقهای تولید اسباببازی تبدیل شد، گفت: با تهیه یک برنامه ۱۰ ساله میتوان بازار اسباببازی منطقه را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داد، چرا که در کشورهای اطراف جز ترکیه هیچکدام تولیدکننده اسباببازی نیستند. حامد تأملی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۵ درصد بازار اسباببازی در اختیار کالای ایرانی است، اظهار کرد: البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. درصد زیادی از کالاهای وارداتی نیز به صورت قاچاق به کشور وارد میشود. وی با اشاره به ممنوعیت واردات اسباببازی در سالهای اخیر به دلیل محدودیتهای ارزی گفت: اگر هم واردات قانونی انجام شود، به اسم اسباببازی نیست و چیز دیگری اظهار میشود. عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان اسباببازی درباره مصرف اسباببازی در سال گذشته نیز گفت: در کنار مشکلات معیشتی، قیمت اسباببازی نیز افزایش داشته و شاهد کاهش فروش هستیم. توزیعکنندگان هم معتقدند تعداد سفارشها کم شده اما با توجه به افزایش قیمت ریالی تغییر چندانی نداشته است. در این شرایط سرانه مصرف هم تغییر جدی نمیکند اما این دلیل بر این نیست که تعداد نفراتی که اسباببازی میخرند ثابت مانده باشد، چرا که مشاهدات حاکی از کاهش در این زمینه است. تأملی در ادامه درباره صادرات نیز اظهار کرد: صادرات اسباببازی در پی جهش اول نرخ ارز افزایش داشت اما جهشهای بعدی تاثیر چندانی نداشت. به طور کلی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و ریسک بالای انتقال پول، تولیدکنندگان خیلی به سمت صادرات نمیروند. البته به گفته وی در حال حاضر تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان بزرگ در حال طراحی برنامههای صادراتی خود هستند اما ضعفی که در این زمینه وجود دارد، نبود شرکتهای مدیریتی در حوزه صادرات اسباببازی است. در این شرایط بازرگانان به طور موردی اسباببازی صادر میکنند و فعالان اقتصادی به طور اختصاصی در این حوزه نیستند. تولیدکنندگان نیز به دلیل دغدغههای فراوان، بویژه در حوزه تأمین مواد اولیه، زیاد وارد حوزه بازرگانی نمیشوند.
* حمایت کنید تا هاب منطقه شویم
وی در ادامه حذف مالیات و عوارض صادراتی را از جمله حمایتهای لازم از صنعت عنوان کرد و گفت: با تهیه یک برنامه ۱۰ ساله میتوان بازار اسباببازی منطقه را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داد، چرا که در کشورهای اطراف جز ترکیه هیچ کدام تولیدکننده اسباببازی نیستند و تولیدکنندگان ایرانی، حتی به ترکیه هم صادرات دارند. عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان اسباببازی نیروی انسانی ارزان و مواد اولیه در دسترس از جمله محصولات پلیمری را مزیتهای رقابتی در این حوزه عنوان کرد و گفت: حتی میتوانیم با همکاری شرکتهای چینی به هاب منطقهای تولید اسباببازی تبدیل شویم. در حال حاضر ۸۰ درصد تولید اسباببازی در چین انجام میشود. رسیدن به این اهداف به حمایتهای ابتدایی مثل تامین سرمایه و حذف برخی عوارض نیاز دارد.