printlogo


کد خبر: 247268تاریخ: 1401/1/17 00:00
سخنگوی دولت در نشست خبری:
ارز ترجیحی حذف نمی‌شود
دولت با خاطیان ماجرای استادیوم مشهد برخورد می‌کند

گروه سیاسی: سخنگوی دولت با بیان اینکه ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است و تولیدکننده‌ها و مراکز دریافت ارز مشکلی نخواهند داشت، اظهار داشت: پس از اتمام منابع لایحه ۱۴۰۰ دولت از مجلس خواست یا منابع را افزایش دهد یا تعیین تکلیف کند. 
علی بهادری‌جهرمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه روز ۲۰ فروردین روز فناوری هسته‌ای را در پیش داریم، گفت: در مراسمی که با حضور رئیس‌جمهوری در سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای کشور که راهبرد بلندمدت صنعت هسته‌ای ایران است رونمایی می‌شود و بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای هسته‌ای هم در این روز رونمایی خواهد شد. وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال، اظهار کرد: دولت در این زمینه برای فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت معاونت علمی رئیس‌جمهوری کمیته‌ای را با همکاری 8 دستگاه اجرایی تحت ریاست آقای مخبر تشکیل داده و برای تشکیل کمیته نیز چند هدف اصلی مدنظر داشته‌ایم. سخنگوی دولت ادامه داد: بومی‌سازی و بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش اشتغال‌آفرینی این مجموعه‌ها هدف اول و توسعه زیست‌بوم نوآوری هدف بعدی است که هر ۲ را به شکل جدی پیگیری می‌کنیم. بهادری‌جهرمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره میزان اجرایی شدن شعارهای دولت برای ساخت مسکن ملی، تاکید کرد: علاوه بر ۸۰۰ هزار واحد در حال ساخت، برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد زمین تامین شده است. ثبت‌نام هم بیش از ۵ میلیون نفر بوده است و از سال ۹۴ نیز پروژه‌هایی آغاز شده که با پیشرفت‌های اندک و در حدود ۱۰ درصد به نوعی رها شده بود. با توجه به اینکه طرح ملی مسکن با تسهیلات مناسبی همراه بود استقبال بیشتری از آن صورت گرفت. وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ممانعت از ورود زنان به استادیوم برای تماشای فوتبال ایران و لبنان در مشهد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران سابقه میزبانی مسابقات مختلف را داشته است و حاشیه‌ای از حیث تماشاچیان نبوده و نخواهد بود. بهادری‌جهرمی افزود: درباره حادثه مشهد مسؤولان فدراسیون یا هیأت فوتبال استان یا حوزه محلی هم در برنامه‌ریزی و هم در برگزاری مسابقه کوتاهی‌هایی داشتند که رئیس‌جمهوری در این باره به وزیر کشور دستور داد گزارش جامعی از تقصیرها ارائه کند، چون دولت اغماضی در کرامت شهروندان بویژه بانوان نخواهد داشت و قطعا با خاطیان برخورد می‌کند. 
 
* دولت نسبت به نظام توزیع منابع یارانه‌ای بحث دارد
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است و تولیدکننده‌ها و مراکز دریافت ارز مشکلی نخواهند داشت. وی ادامه داد: پس از اتمام منابع لایحه ۱۴۰۰ دولت از مجلس خواست یا منابع را افزایش دهد یا تعیین تکلیف کند. در بودجه ۱۴۰۱ هم در لایحه تعیین تکلیف نشد و مدیریت این مسأله به دولت واگذار شد. بهادری‌جهرمی تصریح کرد: دولت نسبت به مدیریت شیوه و نظام توزیع منابع یارانه‌ای بحث دارد. دولت برنامه‌ریزی لازم را برای توزیع آن طراحی می‌کند و پس از طراحی مسیر، شیوه توزیع عادلانه منابع را به اطلاع عموم خواهد رساند و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رسید. وی در پاسخ به پرسشی دیگر در زمینه ناهماهنگی در قرائت مجلس و دولت از بودجه، گفت: سند بودجه هشتم فروردین به دولت ابلاغ شد و نگارش آیین‌نامه آن بلافاصله در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی دولت و وزارتخانه‌های متبوع قرار گرفت تا این اختلاف برداشت را شاهد نباشیم‌. بهادری‌جهرمی گفت: درباره ارز دارو منابع یارانه‌ای نه‌تنها کم نشد، بلکه از ۲ به ۳ میلیارد در بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافت و برای بیماران خاص هم منابع خاصی در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت با بیان اینکه شیوه توزیع منابع یارانه‌ای برای دولت مهم است تا بیشتر در اختیار گروه هدف قرار بگیرد و سوءاستفاده نشود، متذکر شد: روش جایگزین پیشنهادی مورد توجه در سند تحول و بودجه این است که منابع به سمت خود مصرف‌کننده و سازمان‌های بیمه‌گر برود، پس تفاوتی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت و صرفا شیوه توزیع این یارانه تغییر خواهد کرد. البته هنوز آیین‌نامه نهایی تدوین نشده است و هر اقدام مرتبط با مردم پیش از عمل اطلاع‌رسانی می‌شود.

Page Generated in 0/0052 sec