printlogo


کد خبر: 247284تاریخ: 1401/1/18 00:00
عمران خان:
قدرت خارجی به دموکراسی پاکستان حمله کرده است

صبح امروز دادگاه عالی پاکستان درباره قانونی بودن تصمیم نخست‌وزیر این کشور برای جلوگیری از استیضاح خودش در پارلمان حکم صادر می‌کند. عمران خان یکشنبه گذشته در حالی جلوی تشکیل جلسه رای عدم اعتماد اکثریت احتمالی مجلس شورای ملی علیه خود را با کمک هیات‌رئیسه پارلمان گرفت که پیش از آن نامه‌ای دال بر دخالت یک دولت خارجی (آمریکا) در امور سیاسی این کشور برای سرنگونی دولت به شورای امنیت ملی ارسال کرده بود. خان 69 ساله سپس حکم تایید انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام تا ۳ ماه آینده را از عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان و متحد سیاسی خود گرفت. 
اگر دادگاه حکم دهد که عمران خان قانون اساسی را نقض کرده، احتمال یکی از ۳ حکم تشکیل مجدد پارلمان، برگزاری انتخابات جدید یا برکناری خان از قدرت وجود دارد. با این وجود خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع سیاسی و حقوقی در حاکمیت اسلام‌آباد پیش‌بینی کرده که در جلسه امروز دادگاه عالی به استناد یک بند قانونی مبنی بر جلوگیری از دخالت بیگانگان در تصمیم‌گیری‌های پارلمانی، رای به تایید تصمیم نخست‌وزیر برای جلوگیری از آغاز روند رای اعتماد در مجلس شورای ملی خواهد داد. اپوزیسیون دولت به رهبری شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ از تصمیم یادشده به دیوان عالی شکایت کرد و جلسات عالی‌ترین دادگاه کشور از روز دوشنبه برای بررسی این پرونده آغاز شد. از دیروز وکلای حزب تحریک انصاف پاکستان، حزب عمران خان دفاعیات خود را آغاز کردند. با این حال حرکت هوشمندانه خان برای معرفی قاضی احمد گلزاری، عضو سابق دادگاه عالی به عنوان نامزد مورد نظر خود برای نخست‌وزیری خدمت (موقت) نشانه‌ای بود از نزدیکی دیدگاه دولت و قضات عالی پاکی در این باره. علی ظفر، وکیل حقوقی رسمی ریاست‌جمهوری که از متحدان عمران خان است به رویترز گفته است دیوان عالی نباید خود را درگیر رویه پارلمانی کند. او با کنایه به فساد شدید میان احزاب سنتی پارلمان خطاب به هیات 5 قاضی دیوان عالی توصیه کرد: «تعریض حقیر این است که اگر شما نظارت بر امور مجلس را آغاز کنید، پایانی نخواهد داشت».
دیروز عمر عطا باندیال، رئیس دادگستری اعلام کرد می‌خواهد جلسات استماع را به پایان برساند و گفت: «از فردا صبح زود شروع کنیم تا پرونده را به نتیجه برسانیم».
در مقابل اپوزیسیون ارتش پاکستان را که تمایلات آشکاری به سمت آمریکا دارد، تحت فشار قرار داده تا ادعای نخست‌وزیر درباره دست داشتن خود در توطئه خارجی را انکار کند. عمران‌خان مدعی شده یک دیپلمات آمریکایی به این کشور اعزام شده تا در دیدار با اپوزیسیون و نظامیان، آنها را به برکناری عمران خان به وسیله مجلس یا کودتا ترغیب کند. عمران‌خان هفته گذشته فاش کرد نامه تهدیدآمیز دولت بایدن مبنی بر کناره‌گیری او، توسط «دونالد لو» معاون آسیای جنوبی و مرکزی وزارت خارجه آمریکا به سفیر پاکستان در واشنگتن داده شد. او دیروز نیز در آستانه تشکیل جلسه دادگاه عالی در توئیتی بار دیگر یک قدرت خارجی را متهم کرد که از طریق همدستان داخلی‌اش به دموکراسی پاکستان حمله کرده و از مردم خواست از حاکمیت دفاع کنند. 
خان نوشت: «مردم همیشه قوی‌ترین مدافعان حاکمیت و دموکراسی یک کشور هستند. این مردم هستند که باید بیرون بیایند و در برابر این جدیدترین و بزرگ‌ترین حمله به حاکمیت و دموکراسی پاکستان توسط یک قدرت خارجی از طریق همدستان محلی دفاع کنند».

Page Generated in 0/0057 sec