printlogo


کد خبر: 247286تاریخ: 1401/1/18 00:00
کابینه اسرائیل در آستانه سقوط قرار گرفت
پوزخند نتانیاهو به بنت

با جدایی یکی از اعضای کنست از ائتلاف حاکم، دولت تل‌آویو در آستانه سقوط قرار گرفته است. «باراک راوید» روزنامه‌نگار اسرائیلی دیروز در توئیتی اعلام کرد خانم «عیدیت شیلمان» از حزب یمینا به‌ ریاست «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جدا شده که این به معنی از دست رفتن اکثریت شکننده ائتلاف نفتالی بنت و یائیر لاپید در کنست است. 
شبکه کان که به پشت پرده‌های سیاسی رژیم صهیونیستی دسترسی دارد نیز گزارش داد به‌ دنبال استعفای شیلمان از حزب یمینا، بنت و لاپید برای بررسی بحران و وضعیت پیش‌آمده تشکیل جلسه داده‌اند. شبکه 12 رژیم اسرائیل نیز استعفای این عضو کنست را به‌ دلیل اختلافات با حزب میرتس عنوان کرد. 
«ایمن عوده» رئیس لیست مشترک (ائتلاف عرب‌های ساکن اراضی اشغالی 48 فلسطین، متشکل از ۴ حزب عرب فلسطینی در کنست) به‌ دنبال استعفای شیلمان گفت حاضر به نجات کابینه بنت نیست. 
روزنامه هاآرتص از قول او نوشت: «ما هرگز به نخست‌وزیر نفتالی بنت برای نجات کابینه‌‌اش کمک نخواهیم کرد. این کابینه بد است و نمی‌توانیم بخشی از آن باشیم. ما به ‌احتمال زیاد به ‌سمت صندوق‌های رأی می‌رویم».
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس حزب لیکود بعد از استعفای عیدیت شیلمان از حزب یمینا در پیامی ویدیوئی ضمن استقبال از این استعفا، به او گفت: «شیلمان به جناح راست، خانه‌ات خوش آمدی».
روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت نتانیاهو تلاش دارد شیلمان را به حزب خود جذب کند. 
حزب میرتس از ائتلاف حاکم که شیلمان با آن اختلاف پیدا کرده چپگراترین حزب سیاسی یهودی-عربی در ساختار رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که نه تنها با دیدگاه‌های ایدئولوژیک یهودیت افراطی حاکم بر حزب یمینا اختلافات اساسی دارد، بلکه همواره طرفدار حل دیپلماتیک مناقشه اسرائیل و فلسطین و تأسیس کشور مستقل فلسطینی (مبتنی بر نظریه ۲ کشوری) بوده که توسط جو غالب بر کنست رد می‌شود. میرتس همچنین تنها حزب صهیونیست اسرائیلی است که سال ۲۰۱۴ با حمله به غزه مخالفت کرد. 
 

Page Generated in 0/0060 sec