با عنایت به مقاومت برخی دانشآموزان از حضور در مدارس، لازم است جهت جذّابسازی فضای مدرسه و ترغیب دانشآموزان و خانوادهها به آموزش حضوری، اقدامات زیر در دستور کار مدارس قرار گیرد:
۱. هماهنگی با صدا و سیما جهت حضور خبرنگاران در مدارس و تهیه گزارش از فضای شاد و روحیه بانشاط دانشآموزان حاضر در مدرسه. مدارس اجازه دارند جهت ترغیب دانشآموزان به انجام مصاحبه و تعریف و تمجید از فضای مدرسه، تا سقف ۲ نمره تشویقی برای آنها در نظر بگیرند. در صورت عدم همکاری دانشآموزان در تهیه گزارش شاد از جوّ مدرسه، نسبت به کسر حدّاقل ۸ نمره از افراد خاطی اقدام شود.
۲. با توجّه به شلوغی کلاسها، برای رعایت دستورالعملهای بهداشتی و نیز رفع نگرانی خانوادهها و دانشآموزان نسبت به بیماری منحوس کرونا، ماسکهای رنگارنگ و منقّش به نگارگریهای ایرانی بین دانشآموزان توزیع گردد. البته برای حفظ شأن مدارس، از توزیع ماسکهای دارای رنگ جیغ و جلف خودداری شود.
۳. برای افزایش جذّابیت فضای مدرسه، موقّتاً و تا اطّلاع ثانوی به دانشآموزان اجازه داده شود همراه خود، گوشی موبایل به مدرسه بیاورند. البته گوشی دانشآموزان باید از آن مدلهای قدیمی دکمهای بوده و صفحه نمایش آن نیز سیاه و سفید باشد. همچنین در تمام لحظات حضور در مدرسه، گوشیها باید خاموش باشد. در صورت هرگونه تخلّف از موارد مذکور، گوشی فرد خاطی ضبط شده و تا پایان سال تحصیلی به وی مسترد نگردد؛ در هر صورت مدرسه خانه خاله نیست.
۴. جهت تزریق شادی و نشاط در کلاسها و کاهش استرس دانشآموزان از ترس ابتلا به کرونا، معلّمان موظّفند نسبت به فراگیری لطیفههای خندهدار، جدید و البته سالم اقدام نموده و در هر کلاس سه الی پنج عدد لطیفه برای دانشآموزان تعریف نمایند. انتخاب لطیفه بر عهده معلّمان است، اما لطیفههای آموزنده ملّانصرالدّین و حکایتهای پندآموز بهلول نیز پیشنهاد میگردد. دانشآموزانی که به لطیفههای مذکور نخندند و مانع تزریق نشاط در کلاس شوند، تا سقف ۳ نمره از انضباط آنان کسر خواهد شد.
لازم به ذکر است موارد مذکور تشویقی و موقّت هستند و اگر تا یک هفته بعد از ابلاغ این بخشنامه، دانشآموزان همچنان از حضور در مدرسه امتناع ورزند، روشهای تنبیهی همچون کسر نمره، احضار والدین و حتّی اخراج در موردشان اعمال خواهد شد.