printlogo


کد خبر: 247307تاریخ: 1401/1/18 00:00
معاون وزیر بهداشت: ۲۲ میلیون نفر از دوز سوم واکسن استقبال نکردند
60 درصد مردم دوز سوم واکسن را نزده‌اند

آمار فوتی‌های کرونا همچنان در کانال‌های 30، 40 و 50 نفر جابه‌جا می‌شود و تعداد مبتلایان جدید و بستری‌شده‌ها نیز تقریبا روند صعودی دارد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در ۳ روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا بین 39 تا 53 نفر ثبت شده است. همچنین آمار مبتلایان و بستری‌ها در این روزها روند افزایشی را نشان می‌دهد. به نظر بسیاری از کارشناسان برای پی بردن به این نکته که آیا در آستانه پیک هفتم کرونا هستیم یا نه، باید چند روز دیگر منتظر باشیم تا رفتار کرونا بعد از سفرهای نوروزی آشکار شود. 
کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین عدم استقبال از دوز سوم واکسن کرونا را باید ۲ عامل مهم دیگر در کنار سفرهای نوروزی دانست که شرایط را برای نظام سلامت کشور پیچیده‌تر کرده است. 
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 17 فروردین‌ماه ۱۴۰۱ براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۲۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۴۹۴ نفر از آنها بستری شدند. این در حالی است که مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۸ نفر رسید. 
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 44 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۴۵۱ نفر رسید. 
خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۹۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که یکهزار و ۴۸۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۴۹ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۲۴۳ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر 36 شهرستان در وضعیت قرمز، 59 شهرستان در وضعیت نارنجی، 295 شهرستان در وضعیت زرد و 58 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز تاکنون ۶۴ میلیون و ۵ هزار و ۹۸ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۲۷ هزار و ۳۴۱ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۱۳۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۵۷۴ دوز رسیده است. همچنین طی 24 ساعت، ۸۱ هزار و ۸۹۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* ۲۲ میلیون نفر از دوز سوم واکسن استقبال نکردند
بر اساس اعلام مقامات وزارت بهداشت، تاکنون حدود 40درصد از واجدان شرایط، نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما همچنان تعداد زیادی از مردم برای تزریق این دوز مقاومت می‌کنند. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره اظهار داشت: اکنون حدود ۲۲ میلیون نفر از مردم که نوبت دوز سوم آنها فرارسیده با وجود برنامه‌ریزی ویژه وزارت بهداشت و فراهم بودن همه امکانات، از تزریق واکسن یادآور استقبال نکرده‌اند. کمال حیدری به ایرنا گفت: برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور دریافت واکسن در نوع یادآور آن به عنوان مهم‌ترین موضوع است، زیرا هنوز موج ششم با سویه اُمیکرون تمام نشده و تنها رو به افول و نزول است. 
وی خاطرنشان کرد: به همین منظور پیش از نوروز، برای مشاهده روند کاهشی موج ششم کرونا همه تدارکات برای تزریق دوز سوم فراهم شد، زیرا تاثیر دوز سوم واکسن بر سویه اُمیکرون بخوبی در کشور مشاهده شده و نشان داده تزریق واکسن بخوبی در روند کاهشی این ویروس خودنمایی می‌کند و کاهش عوارض را به همراه داشته است. 
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اما متاسفانه استقبال خوبی از سوی مردم برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا نشده است و طبق آمارها، بیش از ۴۰ درصد مردم نوبت سوم این واکسن را دریافت کرده‌اند که این آمار روند مطلوبی ندارد و باید برای ترغیب بیشتر مردم به تزریق دوز یادآور تلاش بیشتری شود و مردم نیز به این موضوع بیشتر اهمیت دهند. 
وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است برخی افراد که درگیر نوع شدید ویروس کرونا از سویه اُمیکرون شده‌اند، نتوانند واکسن دوز سوم را تزریق کنند اما دیگر افراد که امکان تزریق واکسن را دارند نباید در این زمینه تعلل کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تزریق واکسن خود اقدام کنند. 
حیدری اظهار داشت: خوشبختانه اکنون برای موجودی واکسن هیچ مشکلی وجود نداریم و دستورالعمل‌های ویژه برای رعایت پروتکل‌ها صادر شده است.
 

Page Generated in 0/0061 sec