printlogo


کد خبر: 247327تاریخ: 1401/1/18 00:00
مُهر پیمان الهی با خون

اشکان صدیق: حجت‌‌الاسلام ‌والمسلمین شهید محمد اصلانی را بسیاری از ما نمی‌شناختیم تا اینکه خبر و تصاویری از شهادت مظلومانه ایشان با زبان روزه در حرم رضوی منتشر شد. اما گروه‌های جهادی و کسانی که در حاشیه مشهد برای احقاق حقوق و افزایش توان اقتصادی مردم تلاش و مجاهدت می‌کنند با ایشان آشنا بودند و حتی مستندی از فعالیت‌های ایشان برای کمک به مردم محروم این مناطق از صداوسیما پخش شده بود. ایشان در این مستند از تلاش‌های خود و همراهانش برای استیفای حقوق مردم این منطقه که در مساله مسکن دچار مشکل شده بودند توضیح می‌دهد؛ اینکه چگونه مسؤولان محلی و حتی استانی را با تدابیر خود وادار کرده پای حرف و درد مردم بنشینند و به مردم آموخته بود که برای گرفتن حق خود باید تلاش کنند. وقتی این مستند و روایت شهید اصلانی را از مجاهدت‌هایش برای رفع مشکلات محرومان و احقاق حقوق مردم مظلوم حاشیه‌نشین می‌دیدم و می‌شنیدم، به یاد این جمله امیرالمومنین در خطبه سوم نهج‌البلاغه شریف افتادم: «أَخَذَ‌الله عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّهِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ؛ خداوند از دانشمندان و علماى (هر امت) عهد و پیمان گرفته که در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمدیده و مظلوم سکوت نکنند».
این سخن امام علی‌بن ابیطالب علیه‌السلام هشدارى است به همه اندیشمندان و علماى امت‌ها که وقتى امکانات اجراى عدل و قسط الهى فراهم شود، سکوت‌شان مسؤولیت‌آفرین است، باید قیام کنند و براى بسط عدالت و اجراى فرمان خدا مبارزه با ظالمان را شروع کنند. آنها که مى‌پندارند تنها با انجام فرایضى همچون نماز و روزه و حج و پاره‌اى از مستحبات، وظیفه خود را انجام داده‌اند، سخت در اشتباهند. اجراى عدالت و حمایت از مظلوم و مبارزه با ظلم ظالم نیز در متن وظایف اسلامى آنان قرار دارد. 
امام علی علیه‌السلام یکی از ۲ دلیل پذیرش بیعت را به وضوح بیان مى‌کند و در ضمن روشن مى‌سازد که اگر این اهداف بزرگ نبود، کمترین ارزشى براى زمامدارى بر مردم قائل نبود. یکی از آنها حضور و درخواست مردم و دیگری وظیفه قطعی علما برای حمایت از مظلومان و محرومان در برابر ظلم ستمگران است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهید محمد اصلانی برای دفاع از حقوق محرومان و مستضعفان حاشیه مشهد تلاش‌های بسیار کرد و حتی در این راه خطرهای بسیاری را به جان خرید تا بتواند این تکلیف مهم علوی را خاصه در حکومت اسلامی به بهترین نحو انجام دهد و در نهایت هم زیر این عهد و پیمان الهی را با خون خود امضا کند. باشد که ما نیز چنین کنیم.

Page Generated in 0/0067 sec