printlogo


کد خبر: 247354تاریخ: 1401/1/20 00:00
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران: احتمالا موج هفتم کرونا هفته اول اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود
افزایش چشمگیر بیماران سرپایی کرونا در پایتخت

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که موج هفتم کرونا هفته اول اردیبهشت‌ماه اتفاق بیفتد اما احتمالا این موج چندان سهمگین نخواهد بود و فقط افزایش موارد سرپایی را به دنبال خواهد داشت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا همچنان در جامعه بویژه در میان خانواده‌هایی که دانش‌آموزان آنها در مدرسه حاضر می‌شوند، وجود دارد. این نگرانی‌ها بیشتر از آن جهت است که رفتار کرونا بعد از سفرهای نوروزی و آغاز آموزش‌های حضوری در مدارس فعلا قابل پیش‌بینی نیست و برای مشخص شدن آن تقریبا تا ۲ هفته دیگر باید منتظر باشیم. 
دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در این باره اظهار داشت: هنوز آثار تعطیلات نوروزی بر روند کرونا مشخص نیست. احتمالا اگر قرار باشد موج هفتم به وقوع بپیوندد این زمان برای هفته اول اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی می‌شود اما خیلی بعید است این موج مرگ‌ومیر را افزایش دهد، زیرا میزان واکسیناسیون در کشور قابل توجه بوده است. آمارهای ما در این باره نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد بستری‌ها در سنین بالای ۵۰ سال هستند و عمده مرگ‌و‌میرها هم در سنین بالاتر از ۶۰ سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، رخ می‌دهد. 
وی به ایسنا گفت: موضوعی که در دهه دوم فروردین با آن مواجه شدیم افزایش موارد سرپایی ابتلا به کرونا در استان تهران بود که اکنون این تعداد بشدت افزایش یافته است؛ البته هنوز منجر به افزایش بستری‌ها نشده است. تعداد مراجعان حوزه درمان به حدود ۳۵۰۰ نفر در روز رسیده و این در حالی است که پیش‌تر این عدد حتی به زیر ۲۰۰۰ مراجعه هم رسیده بود. در حال حاضر تعداد کل بستری در استان تهران کمتر از ۱۰۰۰ نفر است و مرگ‌و‌میر هم که به زیر ۱۰ نفر در روز رسیده بود، اکنون بین ۱۳ تا ۱۵ مورد در روز در نوسان است. 
توکلی افزود: علائم فعلی بیماران مانند آبریزش بینی،‌ سرفه،‌ گلودرد و سردرد نشان می‌دهد درصدی ویروس کرونای اُمیکرون و درصدی هم آنفلوآنزا در گردش است. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در ادامه با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا، تصریح کرد: در دنیا ثابت شده است افرادی که واکسن دوز سوم را تزریق کرده‌اند تقریبا ۳۰ تا ۵۰ برابر نسبت به افرادی که واکسینه نشده‌اند، مرگ‌ومیر کمتری داشته‌اند، بنابراین توصیه به تکمیل واکسیناسیون مهم‌ترین عامل پیشگیری از بیماری شدید است و می‌تواند حاشیه امن ایجاد کند. 
توکلی تاکید کرد: مسافرت‌ها و دید و بازدیدها در عید آزادانه انجام شد و طبیعتا این امر موجی از افزایش ابتلا را ایجاد کرده است اما اینکه بخواهیم تحت عنوان پیک هفتم از آن یاد کنیم، هنوز زود است. ما در حال ارزیابی هستیم تا روند هفته آینده را شاهد باشیم. 
 
* صادرات واکسن ایرانی به ۱۰ کشور آفریقایی
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر دستاوردهای کنترل کرونا در کشور تاکنون،‌ به موفقیت‌هایی که در زمینه واکسیناسیون این بیماری رخ داده است اشاره کرد و گفت: امروز ۶ مجموعه واکسن‌سازی علیه کرونا در کشور فعال است و واکسن ایرانی به ۱۰ کشور آفریقایی صادر خواهد شد. 
دکتر بهرام عین‌اللهی اظهار داشت: از اول دولت سعی ما بر این بود که کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم. در روزهای نخست دولت، روزانه بیش از ۵۰ هزار بیمار «کووید-۱۹» شناسایی می‌شدند و بیش از ۷۰۰ نفر فوت می‌کردند که فاجعه انسانی بود اما دولت با قدرت وارد کنترل کرونا شد و واکسیناسیون را به بحث‌های سیاسی و FATF گره نزد و با قدرت، واردات و تزریق واکسن را پیگیری کردیم. 
وی تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت دولت در کنترل کرونا و واکسیناسیون، حضور و مشارکت مردمی بود و تا امروز بیش از ۱۴۷ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. هر طرحی که با مشارکت مردم همراه باشد، حتما به موفقیت می‌رسد. 
 
* آخرین آمار ابتلا و فوت
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 19 فروردین ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۱۸۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۴۶۸ نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۹۹۲ نفر رسید. 
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 36 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز در کشور به ۱۴۰ هزار و ۵۲۸ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۹۶۷ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که یکهزار و ۵۹۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۴۹ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۴۳ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
گفتنی است در حال حاضر 36 شهرستان در وضعیت قرمز، 59 شهرستان در وضعیت نارنجی، 295 شهرستان در وضعیت زرد و 58 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۴ میلیون و ۴۷ هزار و ۳۵۵ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۲ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۴۶۰ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۸۸۷ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۲۸ هزار و ۶۴۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
 

 


Page Generated in 0/0072 sec