printlogo


کد خبر: 247376تاریخ: 1401/1/21 00:00
«آقاسعید» منتشر شد
روایت فرمانده‌ای که رهبر انقلاب او را شهید پیشرو معرفی کردند

کتاب «آقاسعید»؛ برگ‌هایی از زندگی و زمانه شهید سیدمحمدسعید جعفری به قلم محمدمهدی همتی منتشر شد؛ شهیدی که رهبر انقلاب در جمع خانواده‌های ایثارگر کرمانشاه او را پیشرو و پیشتاز خواندند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در بخشی از مقدمه کتاب آقاسعید به قلم نویسنده می‎خوانیم: رهبر معظم انقلاب در سفر به استان کرمانشاه، در مهر ۱۳۹۰، ۳ بار به شهید سیدمحمدسعید جعفری اشاره کردند. ایشان ابتدا در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه فرمودند: «یک ماه بعد از پیروزی انقلاب، یعنی در اسفند سال ۱۳۵۷، جوان‌های کرمانشاهی بودند که رفتند تا از پادگان لشکر سنندج دفاع کنند؛ نخستین گروه‌هایی که برای دفاع در مقابل ضدانقلاب بسیج شدند و راه افتادند رفتند که بعضی از همان‌ها جزو شهدای نام‌آور کرمانشاه‌اند. آنها فهمیدند که معنای این دفاع چیست، تسلط ضد انقلاب بر یک پادگان نظامی معنایش چیست، این زود فهمیدن، به وقت فهمیدن، به هنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن، این آن نقطه برجسته‌ای است که نباید مغفول بماند». روز بعد، در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران کرمانشاه از ایشان یاد نمودند و در روز سوم، در دیدار بسیجیان استان دوباره فرمودند: «در همین غرب کشور، در منطقه جنوب شرقی کشور، در منطقه شمال شرقی کشور، در منطقه جنوب غربی کشور، در مناطق گوناگون، مستکبران، دشمنان انقلاب، دشمنان اسلام، دشمنان ایران حوادثی را به راه انداخته بودند. آن روز جوانان مؤمن و دلباخته، با روحیه خودجوش بسیجی توی میدان می‌افتادند و جان خودشان را فدا می‌کردند». آقا سعید تنها ۳۶ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی به شهادت رسید اما عرصه فعالیت‌هایش قبل و بعد از انقلاب چنان گسترده بود و چنان بر فضای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کرمانشاه اثر گذاشت که حتی با گذشت 40 سال از شهادتش، همچنان در یک سو طرفدارانی جدی و در سوی دیگر مخالفانی سرسخت دارد. هوشمندی و باهوشی سعید بسیار عجیب بود. آنقدری دین و مذهب برایش جذاب بود و به آن علاقه‌مند بود که نخستین سخنرانی‌اش در 12 سالگی و در روز ولادت امام علی بر روی منبر مسجد آیت‌الله بروجردی شرح یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه بوده است و در 16 سالگی هم رسما در مساجد و جلسات دینی به سخنرانی می‌پرداخت. در محیط مدرسه شخصیت کاریزماتیکی داشت و در دوران تحصیل، گوی سبقت را از همه ربوده بود. نوجوانی سعید در واقع جوانی او بود. میل سیری‌ناپذیر او برای جلوتر بودن از زمان، این اتفاق را رقم می‌زد. در روزهای سرد سال 1349 سعید دیگر یک جوان 17 یا 18 ساله شده بود و از کمی پیش‌تر تحصیل حوزوی‌اش را پای درس اساتیدی همچون آیت‌الله جلیلی، حجتی‌کرمانی و آیت‌الله نجومی شروع کرده و درس و مدرسه‌اش را هم تا دیپلم ریاضی ادامه داد. کنکور برای او رشته مهندسی برق را رقم زد اما سعید نمی‌خواست 4 سال از عمرش را از دویدن بایستد و دوباره از نو شروع کند. مبارزه با رژیم شاهنشاهی دیگر از خانه‌ها به خیابان‌ها کشیده شده بود و هر روز خبرهایی از تظاهرات در شهرهای مختلف به گوش می‌رسید. نخستین قدم سعید همگام کردن علمای شهر برای هدفی واحد و راهی مشترک در مشی مبارزه بود. اعلامیه‌های مشترک با مضامین ضد شاهنشاهی می‌توانست گزینه خوبی برای شروع باشد؛ اعلامیه‌هایی که هم امضای علمای بزرگ شهر را پای یک برگه جمع می‌کرد و هم به حکومت مستقر خبرهای محکمی از اعتراضات غرب کشور می‌داد. 
در نهایت شهید سیدمحمدسعید جعفری، نخستین فرمانده سپاه غرب کشور، چهارم آبان 59 در منطقه قراویز سرپل ذهاب به شهادت رسید. 
کتاب آقاسعید؛ خاطراتی از شهید سیدمحمدسعید جعفری که مصاحبه و تدوین آن بر عهده محمدمهدی همتی و بهنام باقری بوده، در ۶۶۲ صفحه، توسط انتشارات راه یار منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب‌، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر raheyarpub@ و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.

Page Generated in 0/0055 sec